Mikä on mielestäsi parempi ikäero lapsille; (noin) 2 vai 3 vuotta? Miksi?

• Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti
toinen vieras
meillä pojilla ikäeroa 2v4kk ja on mielestäni oikein hyvä ollut. Alunperinkin ajattelin et aika pienellä välillä lapset olis kiva jolloin heistä enemmän toisilleen seuraa ja toisaalta ei nyt ihan lyhyt väli että ehtii vähän levähtää edellisen vauvan jälkeen :) eli olen kokenut et toi oli meille oikein hyvä väli..

hyvä näin
Meillä on reilu 2,5 v ja se on aika hyvä. Molemmat ovat vuorollaan saaneet olla pieniä, isomman ei tarvinnut ryhtyä liian aikaisin isoksi mutta oli kuitenkin jo helppo ja omatoiminen kun vauva syntyi. Käveli kaikkialle, oli kuiva, nukkui täydet yöt ja nukahti itse jne.

Nyt lapset ovat 3 ja 6 ja toistensa parhaat kaverit, leikkivät tosi paljon ja kivasti yhdessä, voivat ulkoilla kaksistaan jne.

möö
Meillä on molemmilla välivuosilla. Kahden vuoden ikäero oli meillä siinä mielessä hyvä, ettei ensimmäisellä ollut vielä uhmaikää, ei myöskään kovaa mustasukkaisuutta. Kahdestaan lapsia ei kuitenkaan voinut jättää esim. oman vessakäynnin ajaksi, kun isompi niin innokkaasti hoiti pienempää, molemmat olivat hetken yhtäaikaa vaipoissa, molemmat piti pukea ulos. Keskimmäisen ja kuopuksen välillä on 3 vuotta ja nyt musta tuntuu, että olen saanut keskittyä enemmän vauvan hoitamiseen:kolmevuotias pukee itse, syö itse, käy vessassa itse. Mustasukkaisuus oli kovempaa, mutta kun siitä päästiin olen päässyt vessaan ja suihkuunkin ilman, että vauvan olisi pitänyt kulkea samaan tilaan esim. kaukalossa. Eli minusta hyviä ikäeroja molemmat.

ire
meillä ikäero oli 2v5kk oli hyvä isompi oli jo irti vaipoista (tosin kolme kuukautta kastelki vaavin jälkeen) ja he ovat olleet kaverit toisilleen aina...3v on jo vaikeempi kun lapsi ei halua olla vaavin kaa ja on jo tottunu huomioon jakaminen on vaikeempaa

Tiu
3 v. on paras ikäero, koska lapsi ehtii olla vauva ilman että kukaan olisi enemmän vauva siinä vieressä. Vanhemmat pääsevät paljon helpommalla ja ainakin meillä tuolla ikäerolla leikit sujuvat mahtavasti.

juu juu
Alkuperäinen kirjoittaja nuuka:
Lukion kirjat eivät ehdi vanhentua, tulee säästöä.
Se onkin ainoa asia missä voi säästää. Käyttävät kuitenkin yhtä aikaa samankokoisia vaatteita ja kengännumerokin voi olla sama jne. Eikä teidän lapset pääse vaihto-oppilaaksi kun te ette ehdi säästää kun lähdöt olisivat peräkkäisinä vuosina.

Vähintään 6v olen omalla kohdalla ajatellut, jos nyt joskus sen ensimmäisenkin lapsen saisin. Yh:na pitää ajatella omaa jaksamista ja mä en usko, että jaksaisin kahta pientä yhtä aikaa. Lisäks haluan antaa molemmille lapsille "ainokaisuuden" kokemuksia -- ainoa lapsi kun olen -- eikä se onnistu toisen lapsen kohdalla, jos jaloissa pyörii leikki-ikäinen. Eskarilaisen tai koululaisen kanssa sellanen onnistuu jo paremmin.

Yhteistyössä