Mikä on hyväpalkkainen ammatti??

  • Viestiketjun aloittaja duunari
  • Ensimmäinen viesti
duunari
Mitä alaa kannattaisi opiskella, jotta pääsisi hyviin ansioihin? Eli hyväpalkkainen ammatti olisi hakusessa. Toiveena lisäksi olisi, että työllisyysnäkymät olisi edes kohtalaiset. Mitään putkimiestä musta ei varmaan tule, mutta periaatteessa olen avoin kaiken suhteen. Älykkyyttä varmaan löytyisi akateemiseksi, mutta en mä "duunarin hommiakaan" vierasta.

Mä valmistuin jokin aikaa sitten sairaanhoitajaksi, mutta ei tää oo mun juttu... Nyt haluaisin opiskella ammatin, josta saa rahaa. Mielenkiinnolla ei niin väliä. Luin jostain, että esimerkiksi optikon palkka on jotain +3000 euroa!?! Siis joku tollanen muutaman vuoden AMK-tutkinnon suorittaminen olisi mulle ihan jees. Sellaisista monen vuoden maisterin opinnoista en sitten ole ihan varma > Onko se rahallinen hyöty niin suuri, että kannattaa opiskella niin pitkään?

Niin, ja ei kannata kertoa, että toimitusjohtajilla ym. on hyvä palkka. Tiedän sen. Toivoisin vinkkejä siitä mitä alaa kannattaisi opiskella, mennä töihin ja palkka olisi sellainen kohtuullinen / hyvää keskitasoa ilman sen kummempia etenemisiä ja ylennyksiä.
 
"alkup."
Jos nyt päättäisin, niin opiskelisin lääkäriksi.
Niin...sillä rahalla varmaan pärjäilis...
Mutta mä näin vierestä seuranneena en oo ihan varma, että onko sekään siihen vastuuseen, vaativuuteen ja koulutukseen nähden mikään älyttömän hyvä palkka.

Ja lisäksi mä luulen, että tässä maassa mua ei ihan pienellä rahalla saa terveydenhuollon alalle hakeutuun, jos uutta ammattia opiskelen...
 
Irmanda
Lakimies! Palkka hyvä melkeinpä aina, ja pystyy tekemään lakimiehen papereilla monenlaista työtä, työttömäksi siis ei varmasti joudu ainakaan pitkäksi aikaa, jos ei ihan tuppukylässä asustele. Ja jos ei muuta niin aloittaa oman yrityksen.
 
Irmanda
Tuosta diplomi-insinööristä, kaverin mies on, ja työttömänähän se on, ei ole kyse siitä etteikö hakisi töissä, eivätkä peräkylässä asustelekkaan, ei vaan töitä löydy...
 
"alkup."
No mites sitten sellaiset perus miesvaltaiset "amis"-alat? Missä luokassa niiden palkat oikein liikkuu? Paperialaa ei varmaan kannata, mutta entäs vaikka raksamies -mitä se tienaa? Onko hyvin töitä? Tai mitäs ahtaajat on opiskellut? Eiks niillä oo suhteellisen hyvä palkka? Mikä olis sellainen "amis"-ala, ettei työpaikat karkaa pois Suomesta...?

Ja en mä välttämättä mitään lääkäreiden, lakimiehien tai toimitusjohtajien tuloja tavoittele. Vaan enemmänkin sitä, että työn vaativuuteen nähden olis sellaiset kohtalaiset-ok tulot.
 
"vieras"
No juu. Sitähän olisi kaikki hyväpalkkaisia, jos pelkällä halulla siihen pystyisi. Jos jonkun tarvitsee palstoilta tällaisia kysellä, niin eipä taida olla kykyjä ja asennetta oikeasti päästä hyväpalkkaisiin töihin. Palkan kun tahtoo maksaa aina ne muut, eikä siinä oma halu paljon paina.
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";22589482]-- Jos jonkun tarvitsee palstoilta tällaisia kysellä, niin eipä taida olla kykyjä ja asennetta oikeasti päästä hyväpalkkaisiin töihin. --[/QUOTE]

Tarkentaisitko hieman, miksi nämä ovat mielestäsi toisensa poissulkevia asioita?
 
tilkkari
Tilintarkastaja! Eli kauppatieteiden maisterin tutkinnot tarvitset, laskentatoimi pääaineena. Aloituspalkka n. 3000 e ja tuplaantuu helposti viidessä vuodessa. Laskentoimen tutkinnolla voi saada myös muita hyväpalkkaisia töitä kuten controllerin hommia, mutta tilintarkastajista on hirveä pula joten aika varma ammatti on!

Laskentatoimi on oikeastaan kauppakorkeassa ainut pääaine jossa hyvät työllistymismahdollisuudet.
 
Huom harmaana
Jep, että palkka on ainoa syy opiskella joku ammatti. Mieti nyt hyvä ihminen realistisesti, että jaksatko tehdä jotain duunia vuodesta toiseen vain siksi, että siitä maksetaan hyvin. Itse en ainakaan jaksaisi.
 
DI:n vaimo
Mieheni on diplomi-insinööri ja pääaine tietoliikennetekniikka. On duunissa it-alan firmassaja kk-palkka 5600e/Kk. Valmistunut 7vuotta sitten. Päivääkään ei le ollut työtön.
 
Huom harmaana
Tilintarkastaja! Eli kauppatieteiden maisterin tutkinnot tarvitset, laskentatoimi pääaineena. t.
ei se pelkkä laskentatoimen tutkinto pätevöitä tilintarkastajaksi, pitää olla sen lisäksi KHT. Mikä ei kuuleman mukaan ole ihan piece of cake maistereillekaan.
Aikoinaan 1990-2000-luvun taitteessa oma mies aloitti tilintarkastustoimistossa, alkupalkka oli 8000 markkaa ja pitkään olisi pysynyt sellaisena ilman KHT-tutkintoa. Eli alkupalkka 3000 euroa, hmm. Vaikea uskoa.
 
tilkkari
ei se pelkkä laskentatoimen tutkinto pätevöitä tilintarkastajaksi, pitää olla sen lisäksi KHT. Mikä ei kuuleman mukaan ole ihan piece of cake maistereillekaan.
Aikoinaan 1990-2000-luvun taitteessa oma mies aloitti tilintarkastustoimistossa, alkupalkka oli 8000 markkaa ja pitkään olisi pysynyt sellaisena ilman KHT-tutkintoa. Eli alkupalkka 3000 euroa, hmm. Vaikea uskoa.
Isoimmissa tilitarkastusfirmoissa on aloituspalkka n. 3000e (KPMG, ernst&young, price water house coopers). Jep, palkka nousee huimasti kun tekee KHT-tutkinnon. Siihen tenttiin ei pääse jos ei ole kauppakorkeassa suorittanut tiettyjä oikeustieeteen kursseja. Mutta monet lopettaa tilintarkastajanuransa ennen tota tenttiä ja menee johonkin yritykseen töihin controllerina ja tilintarkastus on vain ns. ponnahduslauta.
 

Yhteistyössä