Mikä olis sopiva aika lenkkeillä päivässä? 30min vai 60 min

  • Viestiketjun aloittaja "asda"
  • Ensimmäinen viesti
"asda"
Mietin tässä että oisko parempi lenkkeillä päivittäin vain 30 min tuon 60 min sijaan? Tunnin lenkillä mulla alkaa särkeä jalkapohjia, mutta tuntuu että puolessa tunnissa ei saa kunnolla hikeä pintaan.

Sanokaas nyt laihduttajat ja lenkkeilijät, että kumpi on parempi vaintoehto.
 
Ksantippa S.
Jos juoksukuntoa ajatellaan, olisi hyvä tehdä monen pituisia ja rasitusasteeltaan vaihtelevia lenkkejä. Ainakin kerran viikossa pitäisi olla vapaapäivä.

Jos taas laihduttamista ajatellaan, niin parhaimpia taitavat nykytiedon mukaan olla pitkähköt rauhalliset lenkit ennen aamiaista.
 
"Sirkkeli"
Alle tunnin lenkit on hyödyttömiä, sanotaan. Ja testasin. Muutin lenkit min. tunnin pituiseksi, ja johan rupes paino tippumaan. Aamuisin on sanottu lenkkeilyn olevan paras ajankohta. Mulla kestävyyv on parempi aamulla/aamupäivällä kuin illalla.
 
"vieras"
Etkö voi tehdä niin että käyt muuten sitä tunnin lenkkiä, mutta jos oot tosi poikki tai jalat on kipeet, niin sellasina päivinä käyt sen puolen tunnin lenkin?
 
"asda"
Harmi ettei ole mahdollisa aamuisin lenkkeillä, ja joku mulle on sanonut että se on ihan höpöjutttu että ois tehokkaampaa aamulla lenkkeillä.
Mulla on käytössä sykemittari ja tunnin lenkillä kuluu n. 430 kaloria, kun syke on koko ajan n 130 ja hölkätessä 160.
 
riippuu tarkoituksesta. Tekisin kuitenkin niin että kuuntelisin kroppaa. Kunnon lenkkari jotka tukee jalkaa. Miettisin myös et millaisella alustalla olisi minun kropalle parhain. Yksin liikuntahan ei painossa auta vaan isoin osahan se se ruokavalio.
 
"noo"
[QUOTE="Sirkkeli";24357443]Alle tunnin lenkit on hyödyttömiä, sanotaan. Ja testasin. Muutin lenkit min. tunnin pituiseksi, ja johan rupes paino tippumaan. Aamuisin on sanottu lenkkeilyn olevan paras ajankohta. Mulla kestävyyv on parempi aamulla/aamupäivällä kuin illalla.[/QUOTE]

tuo ei pidä paikkansa,että alle tunnin lenkit olisi hyödyttömiä. Lyhyempi aika, mutta sitten laitetaan vauhtia lisää, niin voi olla enemmän energiaa kuluttavaa.
 
Rasvanpolttamisessa vissiin pitää olla alhaisempi pulssi kuin kunnon kohotuksessa eli silloin suosisin pitkäkestoista harjoitusta. Omasta mielestäni 30 minuutin suoritus usein on aika lyhyt. Se toki vaikuttaa, mikä on tahti.

Jos jalat kipeytyvät, kannattaa myös miettiä toista harrastusta. Juoksun sijaan kävelyä tai pyöräilyä. Kävelyä voi tehostaa sauvoilla, jne.
 

Yhteistyössä