Mikä nykyajan vanhempia vaivaa (asiaa lasten pelaamisesta ja päikkäreistä)?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen ihmetellyt, että mihin lasten unentarve on noin 10 vuoden sisällä hävinnyt? Olen päikkärissä töissä ja yhä enenmmän ja enemmän on näitä pieniä, jotka eivät saa nukkua päikkäreitä tai sitten saavat nukkua 20-40 min. Omat lapseni olivat pieniä noin 10-15 vuotta sitten ja kyllä he nukkuivat päikkärit siihen eskari-ikään asti yöunien silti häiriitymättä. Samoin tuttavieni lapset. Mihin siis se unentarve on hävinnyt tänä aikana???!!

Ja toisekseen. Ihan pienten annetaan pelata päivittäinkin ja jopa väkivaltaisia pelejä. Muutenkin tietokoneet ja pleikat ovat kuuluneet ennen vasta kouluikään ja silloinkin rajoitetusti. Ei ihme, että motoriikka on hukassa, jos ainut käsin tehtävä juttu on pleikan ohjaimen vemputtaminen =/

Nyt joku vetää varmasti taas herneen nenään, mutta tällaista ollaan vaan "ihmetelty" tässä työkavereiden kesken. Kertokaa te viisaat äiti-ihmiset, että mistä ko. asiat johtuvat. Vai johtaako asia toiseen: jos pelaa eikä ulkoile niin ei maistu unetkaan... Joku tässä yhtälössä mättää..

"vieras"
En tiedä onko päikkäreiden vähentäminen lisääntynyt, mutta lapset ovat erilaisia ja ovat aina olleet. Aikuisten, mutta myös lasten, unentarve ei kaikilla ole vakiona sama.

Minun äitini valitti samaa asiaa 70-80-luvuilla minun ja yhden veljeni kohdalla. Meillä tosiaan päiväunet häiritsivät yöunia ja vanhempamme tuskailivat, kun jaksoimme kukkua vaivatta puolille öin. Varsinkin veljeni oli aina vähäuninen, muistan hänen alle kouluikäisenä menneen yhtä aikaa aikuisten kanssa nukkumaan ja olleen aina ekana aamulla pirteänä ylhäällä. En tiedä miksi hän oli tuollainen, mutta sitä unta ei vaan riittänyt enempää.

nimim. huolestunut kansalainen
[QUOTE="vieras";28047881]Olen ihmetellyt, että mihin lasten unentarve on noin 10 vuoden sisällä hävinnyt? Olen päikkärissä töissä ja yhä enenmmän ja enemmän on näitä pieniä, jotka eivät saa nukkua päikkäreitä tai sitten saavat nukkua 20-40 min. Omat lapseni olivat pieniä noin 10-15 vuotta sitten ja kyllä he nukkuivat päikkärit siihen eskari-ikään asti yöunien silti häiriitymättä. Samoin tuttavieni lapset. Mihin siis se unentarve on hävinnyt tänä aikana???!!

Ja toisekseen. Ihan pienten annetaan pelata päivittäinkin ja jopa väkivaltaisia pelejä. Muutenkin tietokoneet ja pleikat ovat kuuluneet ennen vasta kouluikään ja silloinkin rajoitetusti. Ei ihme, että motoriikka on hukassa, jos ainut käsin tehtävä juttu on pleikan ohjaimen vemputtaminen =/

Nyt joku vetää varmasti taas herneen nenään, mutta tällaista ollaan vaan "ihmetelty" tässä työkavereiden kesken. Kertokaa te viisaat äiti-ihmiset, että mistä ko. asiat johtuvat. Vai johtaako asia toiseen: jos pelaa eikä ulkoile niin ei maistu unetkaan... Joku tässä yhtälössä mättää..[/QUOTE]

Kohtuullisen puhtaaksi viljelty kukkahattukommentti.

• Tykkää
Reactions: petite ja Kerpele
mörski
Keskustelu ja mielipiteiden jakaminen on hyvä juttu, mutta minusta et esittänyt asiaasi kovin rakentavasti, joten hyvinkin mahdollista että joku "viisas äiti-ihminen vetää hernen nenään"

"Eräs Äiti"
yöunien kannalta. On sellanen viisas sanonta, että yöllä nukutaan ja päivällä tehdään jotakin muuta. Voihan sitä joskus nokoset ottaa jos ramasee, mutta ei siitä pidä tapaa ottaa... helpommin se uni yöllä tulee kun päivällä syö hyvin, ulkoilee ja leikkii ja riehuu niin sittempä se vasta illasta väsyttääkin... :)

ja juu meillä ei ole myöskään mitään aika rajotuksia pelaamisen suhteen, että saavat pelata, mutta sopivasti, koska jos eivät itse osaa niin minä käsken jossain vaiheessa lopettamaan ja sitä käskyä myös sitten totellaan, jos ei, niin käyn repimässä johdot irti ja takavarikoin nää pelikamat jonnekkin vaikka viikoksi ja se homma oli sitten siinä.

Yksinkertasta ja toimii, koska mulle ois turha tulla sanomaan että saisivat pelata liian vähän mukamas, kun saavat pelata lähes nii paljon kun sielu sietää mut vedän minäkin siihen hommaan välillä sitten rajoja omalla taktiikallani... :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";28047881]Omat lapseni olivat pieniä noin 10-15 vuotta sitten ja kyllä he nukkuivat päikkärit siihen eskari-ikään asti yöunien silti häiriitymättä. Samoin tuttavieni lapset. Mihin siis se unentarve on hävinnyt tänä aikana???!!

[/QUOTE]

Ap:n ihmettely saattaa olla aiheellinen, mutta tosissaan huolestuttaa, jos päiväkodin ammattilaisten ymmärrys lapsista ja heidän keskinäisistä eroistaan on tasoa: "Kun mun ja kavereiden lapset, niin miksei kaikki muutkin? Pakko olla vanhemmissa vikaa, jos jollakin on erilainen lapsi kuin meillä oli."

• Tykkää
Reactions: Kerpele ja petite
"mie"
Meillä lapset ei pelaa pelejä juuri koskaan,lautapelejä silloin tällöin. Ulkoillaan päivittäin,mutta silti lapset 4v ja 3v jättivät päikkärit ennen kahta vuotta. Siitä syystä että yö unet venyin puoleen yöhön. Minä sekä lapsien isä olemme molemmat jättäneet päikkärit pois kultaisella kahdeksenkymmentä luvulla myös kahden ikävuoden kieppeillä. Kaipa se sitten on geeneissä,mutta en allekirjoita väitettä että päikkärit on vähentyneet.

tiukkis kasarilainen
Minua taas kiinnostaisi tietää, kuka ne suunnattomat rahamäärät antaa eka-tokaluokkalaisille pojille, joista viidesosa näyttää olevan melko tuhdissa kunnossa valmiiksi, jotka sitten ostavat sipsipussin, limupullon sekä karkkia JOKA IKINEN PÄIVÄ. Viime perjantaina tulin eskarilaisen kanssa bussilla kotiin ja koko bussi löyhkäsi karkille; jokaisen koululaisen suu jauhoi jotain makeaa. Eskarini ihmetteli että "onpas monella karkkipäivä tänään ja noin paljon karkkiakin..", minä ihmettelin sitä miksi viiden minuutin matkalla (koulu lähellä bussin päättäriä) pitää aloittaa syöminen ja onko tosiaan tokaluokkalaiselle sopiva karkkiannos megapussi mieheen...

"Eräs Äiti"
sanon esimerkiks et tänään pelaatte sit 2h ja sen jälkeen koneet kii.

Meen tolleen oman mielen mukaan, mutta sopivasti...

Jos ei toimis niin varmaan minäkin ottasin selvät aikarajotteet sillon käyttöön ja päivät millon saa pelata, mutta kun toimii onneks.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28047881]

[/QUOTE]

Tähän vain kommentoin, että kasvatuskumppaneina teidän täytyy ottaa asia esille: ikärajat ja pelisuositukset (taisi olla 1-2h ruutuaikaa per päivä ja siihen lasketaan telkka, leffat ja konsolipelit). Vanhemmille voi ehdottaa perinteisiä lautapelejä sitten ajankuluksi jos muuten on hukassa mitä touhuaisi.

Jos käy ilmi että lapsi pelaa väkivaltaisia pelejä tai erittäin paljon, niin ottakaa puheeksi. Joskus lapset myös liioittelevat jotta saavat kavereiden huomion.

Motoriikasta: moni peli kyllä on kehittävä senkin suhteen, esim. Wiin tasapainopelit ja Xbox Kinect. Hienomotoriikkaa voi harjoitella hiiren avulla monilla sivustoilla ja kätevimmin kosketusnäytöllä (känny tai tabletti). Näitä tullaan jatkossa yhä enemmän suosittelemaan toimintaterapeuttienkin taholta.

Eli pelit itsessään eivät ole paha juttu ja niistä pitää avoimesti keskustella, eikä vain kahvituvassa kauhistella.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28047905]En tiedä onko päikkäreiden vähentäminen lisääntynyt, mutta lapset ovat erilaisia ja ovat aina olleet. Aikuisten, mutta myös lasten, unentarve ei kaikilla ole vakiona sama.

Minun äitini valitti samaa asiaa 70-80-luvuilla minun ja yhden veljeni kohdalla. Meillä tosiaan päiväunet häiritsivät yöunia ja vanhempamme tuskailivat, kun jaksoimme kukkua vaivatta puolille öin. Varsinkin veljeni oli aina vähäuninen, muistan hänen alle kouluikäisenä menneen yhtä aikaa aikuisten kanssa nukkumaan ja olleen aina ekana aamulla pirteänä ylhäällä. En tiedä miksi hän oli tuollainen, mutta sitä unta ei vaan riittänyt enempää.[/QUOTE]

Meillä kotihoidossa esikoinen vain yksinkertaisesti lopetti päiväunien nukkumisen 2,5 vuotiaana. Ja kyllä minua harmitti, eli olisin tehnyt mitä vain, että päikkärit olisivat jatkuneet. Nyt 3 vuotias keskimmäinen yrittää lopetella niitä. Ja äiti yrittää taas tehdä kaikkensa tässä taistelussa, mutta häviö on varma ja tappio siintää jo horisontissa... :D

hellsbells
Kyllä meidän 3,5-vuotias nukkuu päikkärit. Eikä pelaa, mitä nyt jotain muumilautapeliä.....

Mutta kun nykyään on niin paljon näitä erityislapsia, erityistarpeineen.

"ellinoora"
Minulla on 4lasta,vanhin 18 ja nuorin 8.Kaikki ovat olleet kovin erilaisia nukkujia.Vähiten on nukkunut tuo vanhin,ei millään nukkunut päikkäreitä yli 2vuotiaana eikä kyllä tuo nuorinkaan.Yksi lapsista nukkui monen tunnin päikkärit ja illalla meni hyvin taas nukkumaan.Kaikki olleet kotihoidossa n.4-5 vuotiaiksi.Ja tietokonepelejä tms. meillä on pelattu aina todella vähän,pienemmät pelaa vain viikonloppuna 1-2h ja hyvin se on heille sopinut.Itse olen koulussa töissä ja lapset ovat todella levottomia ja koukussa peleihin,todella surullista,kun vanhemmat eivät tajua kuinka paljon haittaa näistä peleistä on lapsille.

hij
Meidän lapsi lopetti KOTONA päiväunien nukkumisen alle 2-vuotiaana, yöunia sitten nukkui keskeytymättömästi kellon ympäri. Päiväkodissa nukkui päiväunia siihen asti kuin täytti 4.

Ja mitä peleihin tulee meidän tyttö täyttää toukokuussa viisi, ja vasta tämän vuoden puolella pelasi ensimmäistä kertaa mitään pelejä (siis muita kuin lauta-ym.pelejä). Nyt haluaa joka päivä pelata puhelimellani Angry birdsiä, mutta olen antanut pelata noin puoli tuntia joka toinen päivä.

Mulla pian 6v täyttävät kaksospojat. Ennen päiväkotia eivät enää nukkuneet päiväunia, illalla menivät mukavasti ajoissa nukkumaan ja aamulla heräsivät virkeinä. No, sitten menivät päiväkotiin, nukkuvat päiväunet ja simsalabim, nukahtavat 23-23:30, vaikka milloin laittaisin nukkumaan! Ja ihan varmasti ulkoilevat, päiväkodissa kaksi kertaa ja sitten vielä kotipihallakin. Monta tuntia päivittäin siis. Nyt herättelevät pk:ssa aikaisemmin, yritetään päästä parempaan rytmiin, KELTON:n suosituksesta, toivottavasti tehoaa.
Niin, mikä minua vaivaa? No, vein pojat päiväkotiin psykologin, puheterapeutin, neuvolalääkärin ja neuvolan tädin suosituksesta, se minua vaivaa, ajattelen lasteni parasta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28048052]Meillä kotihoidossa esikoinen vain yksinkertaisesti lopetti päiväunien nukkumisen 2,5 vuotiaana. Ja kyllä minua harmitti, eli olisin tehnyt mitä vain, että päikkärit olisivat jatkuneet. Nyt 3 vuotias keskimmäinen yrittää lopetella niitä. Ja äiti yrittää taas tehdä kaikkensa tässä taistelussa, mutta häviö on varma ja tappio siintää jo horisontissa... :D[/QUOTE]

Varma häviö tiedossa jos maalailet noi jo etukäteen. Kummallakin lapsellani on ollut tuossa iässä hankaluuksia päiväunien nukkumisessa, mutta se jakso on mennyt ohi. Ulkoilua aamupäivällä niin kyllä nukuttaa päiväunet. Kuopus 4,5v ja nukkuu edelleen joka päivä päiväunet.

Osaksi kyse on rutiineistakin, siitä että tottuuko lapsi siihen että ne päiväunet nukutaan vai ei.

Lapset ovat erilaisia unentarpeeltaan.
Mä olen ollut lapsena (-70-luvulla) samanlainen kuin kuopus oli
eli jos nukuin päivällä pitkään, valvoin puoleen yöhön.
Eipä tässä tapauksessa mikään muuttunut.

Esikoinen ei taas päiväunia nukkunut yli 2veenä.
Ilmoitti silloin, ettei enää nuku päivällä eikä nukkunut.
Ja siis ei nukahtanut vaikka olis kuinka pötkötellyt rauhassa tai edes autokyydissä.

Pelejä ja peliaikaa kuuluu aikuisten valvoa ja asettaa rajat.
Samoin kuin epäterveellistä ruokaa.
Kotona täytyy opettaa syömään oikein ja terveellisesti.

"vieras"
meillä päiväkkotipäivinä neljävuotias nukkuu siellä koko pitkät päikkärit, joutuu heräämäänkin silloin jo kuudelta. Nukkumaan mennään kasilta. Vapaapäivinä ei nukuta päikkäreitä, nukkuu kasiin asti aamulla ja kahdeksalta nukkumaan.

"mie"
[QUOTE="vieras";28048169]Varma häviö tiedossa jos maalailet noi jo etukäteen. Kummallakin lapsellani on ollut tuossa iässä hankaluuksia päiväunien nukkumisessa, mutta se jakso on mennyt ohi. Ulkoilua aamupäivällä niin kyllä nukuttaa päiväunet. Kuopus 4,5v ja nukkuu edelleen joka päivä päiväunet.

Osaksi kyse on rutiineistakin, siitä että tottuuko lapsi siihen että ne päiväunet nukutaan vai ei.[/QUOTE]

Aina ei kyse ole rutiineistakaan. Meillä ulkoillaan aamulla ja lapset ei nuku. Päikkärit jätettin pois kun monta viikkoa yritettiin nukuttaa ja kahden tunnin nukutuksen jälkeenkään lapsi ei nukkunut,ei nukahda enää edes autossa. Ja siis meillä nuo kolme ja neljä vuotias,joilta jäi päikkärit kaksi vuotiaana pois.

"vieras"
Meillä lapsi alkoi nukkumaan kokonaisia öitä jo 5kk iässä, vaikka nukkui vieressämme ja täysimetin. Sen jälkeen on ottanut suurimman osan unistaan öisin, ja päiväunet jäivät pois 2-vuotiaana. Tuolloin nukkui 12-13 tunnin yöunet. Lapsi aloitti päiväkodin 2,5-vuotiaana, eikä sielläkään suostu päiväunia nukkumaan. Menee kyllä kirjan kanssa sänkyyn lepäilemään, muttei nuku. Nyt 4-vuotiaana nukkuu aikalailla tasan 11 tuntia yössä. Menee joka päivä samaan aikaan nukkumaan, ja herää tikkana ennen kellonsoittoa. On pirteä, virkeä, hyväntuulinen lapsi.

"Vieras"
En ole itsekään nukkunut päiväunia täytettyäni neljä ja kyllä meitä oli enemmänkin jo silloin 80- luvulla. Saimme olla päiväuniaikaan toisessa huoneessa kuuntelemassa satuja ja pelaamassa pelejä. Ei siis todellakaan mikään uusi juttu.

"ahaa"
Mulla viisi lasta ja kaikki ovat nukkuneet päikkäreitä 4-5 vuoden ikään asti =) Kotihoidossa olivat silloin. Eikä meilläkään pelattu. Ei ollut edes pelikonsolia. Sellainen hankittiin nuorimman ollessa 6v. Nuo ovat ulkoilleet siitä asti tuntikausia, kun oppivat kävelemään =D Meillä ei tosiaan koskaan päikkärit haitanneet kenenkään päiväunia. Välillä nukuttiin vain pienet tirsat ja toisinaan tuntikausia riippuen ulkoilun ja järkevän aktiviteetin määrästä. Olen kyllä sitä mieltä kuin vanhempani: kun lapsi nukkuu se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Nörttitaaperon äiti
Kyllä minun lapseni isä pelasi 80-luvulla alle kouluikäisenä tietokoneella ilman mitään rajoituksia, kasvoi erittäin liikunnalliseksi mieheksi ja tekee akateemista jatkotutkintoa.

Välillä meinaa näitä palstajuttuja lukiessa tulla huono omatunto, kun meillä alle kaksivuotias pelaa padilla mm. angry birdsiä, muistipeliä ja palapelejä varmaan tunnin tai joskus jopa kaksi tuntia päivässä. Mutta eihän pelaaminen sulje pois muita tekemisiä. Lapsi on hyvin kehittynyt myös motorisesti, paljon enemmän meillä ulkoillaan ja luetaan päivässä kuin pelataan, lapsi rakastaa kirjoja ja taitaa olla ihan normaaliälyinenkin, osaa mm. kaikki kirjaimet ja numerot 1-10.

Nukkuu kyllä päikkärit, eikä ole vielä päiväkodissa hoitajia kauhistuttamassa.

Yhteistyössä