mikä murre vihastuttaa/ihastuttaa

• Viestiketjun aloittaja jabajaba
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pohjalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pohjanmaan murre on ihanaa..mies pohjalainen ja kivasti tulee se murre välillä puheessa. Savon murre on ihan kauheeta.
Mun mies on myös pohjanmaalta ja mä inhoan sen murretta! Pohjanmaan vääntö on aika kamalaa kuunneltavaa, naurettavia sanontoja ja sanoja. Savo taas ei ole mun korvaan ollenkaan hassumpaa vaikka stadilainen olenkin.
Pohjalaisia murteita on monta eri sorttia, mun mies on etelä-pohjalainen.
Aijaa, mun mies on pohjois-pohjanmaalta ja kaikki o kirjaimet pitää vääntää u kirjaimiksi, eniten ehkä ärsyttää sana NUIN kun tarkoittaa sanoi NOIN. Myös pahki on aivan naurettava sana.
joo näissä on eroja,ite e-pohjanmaalta enkä käytä sanaa nuin tai pahki?.
ehkä erottuvimpia sanoja on esim. menöö tai moon :)
äitee ja issee..... itse kans viettäny nuoruuteni etelä-pohjanmaalla ja kyllä e-pohjalainen murre on se rakkain!

Mua ärsyttää suunnattomasti turun murre. Mutta johtuu ihan siitä että kun mä en kuule kunnolla, mun on välillä hyvin vaikea saada selvää silloin jos joku puhuu ja silloin kun puhutaan murteella (tai vielä pahempaa, huonolla suomella), mulla menee puolet sanotusta ihan ohi. Savon murre ei häiritse koska mä olen tottunut siihen niin saan arvailtua mitä sanotaan :ashamed:

Kaikkein kamalin murre on pohjanmaan murre! Oikein selkäpiissä karmii kun joku höröttää sitä, se saa puhujansa vaikuttamaan täysin idiootilta!!

Savossa taas puhutaan musta leppoisasti, sitä on kiva kuunnella, parhaita ovat ihmiset esim. Iisalmesta tai Joensuusta! Slangikin on ärsyttävää, jos sanoja koittaa väkisin vääntää tai silloin, kun "maalaiset" käyttävät slangisanoja!

Ainiin ja Raumankin murre pistää ihon kananlihalle!

Armiliina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ookko nää oulusta syökkö nää jellonaa=)

Oikiastaan se sanotaan tääläpäin, että ookkonä oulusta syökkönä jellonaa.

Paitti että ite oon kuulu lapsuuvesa, että sanotaan ookkonä oulusta pelekääkkönä polliisia juokkonä pillillä piimää?

Eteläsä nuo murteet on jotenki kauhian kuulosia, ei niitä ymmärrä. Varsinkaa helsinkiä....

Kaikki muut murteet on ok, mutta tää oma on tietenni paras! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Kaikkein kamalin murre on pohjanmaan murre! Oikein selkäpiissä karmii kun joku höröttää sitä, se saa puhujansa vaikuttamaan täysin idiootilta!!

Savossa taas puhutaan musta leppoisasti, sitä on kiva kuunnella, parhaita ovat ihmiset esim. Iisalmesta tai Joensuusta! Slangikin on ärsyttävää, jos sanoja koittaa väkisin vääntää tai silloin, kun "maalaiset" käyttävät slangisanoja!

Ainiin ja Raumankin murre pistää ihon kananlihalle!
No stadin slangia puhutaan ainaki niin ylimielisellä korotuksella et se antaa sellasen vaikutelman taas et jos/kun ne kävelis nokka pystys vesisateella niin ne hukkuis...

Alkuperäinen kirjoittaja pohjalainen:
ei mua oikeestaan ärsytä mikää murre mutta mua ärsyttää se jos joku yrittää puhua pohjanmaan murteella täysin epäonnistuen siinä ja vielä hekottaen päälle. itse kun sitä puhun vaikka en sitä kirjota ;)
Mäkin puhun pohjalaisittain vaikka en sitä kirjoitakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Kyllä mä ainakin puhun sitä pohjanmaan murretta enkä hörötä sitä :whistle: :whistle: Moon pohojalaanen ja ylypiä siitä! :D B)

Taare-
turun murretta kun kuuntelee joutuu puremaan huulta että ei räjähdä nauramaan, sen verta on kamalan kuulosta se vääntö.

kun taas pohjanmaan murre saa pöksyt märäksi :whistle:

triplamama
enkä eniten ärsyttää, ku telkkarissa eteläsuomalaiset ihmiset sössöttää s-kirjainta, tai sihauttelee sitä. ja ketä-sanaa käytetään tosiaan ihan väärin.

eikä sitä paitti oulunmurre mitään leuhkaa oo. niinkerta.

Mun mielestä Stadin slangi on raivostuttavan kuulosta! Mut kaikki muut murteet mennee.. ite tykkään toki pohjois-suomen murteesta, ku sieltä oon kerta kotosi! Just nuo "nuin" ja "pahki" on ihan tuttuja sanoja itelle... :D Ja eniten on ihmetelty sitä, ku me puhutaan sillain, että Minäki-minähi, vieläki-vielähi, tämäki-tämähi jne... =)

juu
Pohjanmaan murre on ihanaa..mies pohjalainen ja kivasti tulee se murre välillä puheessa. Savon murre on ihan kauheeta.

Niin onki :). Itse olen pohjalaislähtöinen ja nautin kun kuulen jonkun puhuvan tuttua, rehevää murretta :)

Nalletar
Mies on etelä-pohjanmaalta ja alkaa tuohon murteeseen jo tottua. Mutta kunhan ei opeta lapselle sanaa "äitee"! Mä inhoon sitä sanaa. Stadin slangi on varmaan sitä kamalinta.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Niin onki :). Itse olen pohjalaislähtöinen ja nautin kun kuulen jonkun puhuvan tuttua, rehevää murretta :)
Sama taalla! Mikaan ei ole sen ihanampaa kuin pohjanmaan murre! Mummuni puhui murretta oikeen "leviaatte"

Yhteistyössä