mikä murre vihastuttaa/ihastuttaa

• Viestiketjun aloittaja jabajaba
  • Ensimmäinen viesti
Stadin slangi ärsyttää...Sori hesalaiset -ei mitään henk.koht.

Turun murre on ookoo vähä aikaa mut pidemmän päälle sekin ärsyttää. Emmä tiiä mikä murre ois kivaa...periaatteessa kaikki murteet on kuitenki rikkaus tässä meän suomen kielessä :)

Mua ei ärsytä mikään tietty murre varsinaiseti, vaan jotkut tietyt sanat (siis vähän joka murteesta jotkut tietyt sanat).
Ainoa mikä ei ärsytä on stadin slangi (joka ei kyllä ole murre vaan kieli ;) ) mutta johtuu varman siitä että niillä leveysasteilla olen aina asunut, jossa tota slangia käytetään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Pohjanmaan murre on ihanaa..mies pohjalainen ja kivasti tulee se murre välillä puheessa. Savon murre on ihan kauheeta.
Mun mies on myös pohjanmaalta ja mä inhoan sen murretta! Pohjanmaan vääntö on aika kamalaa kuunneltavaa, naurettavia sanontoja ja sanoja. Savo taas ei ole mun korvaan ollenkaan hassumpaa vaikka stadilainen olenkin.

Suttura
Mä ihan kehrään, kun mun mies puhuu pohojalaasta murrettaan.. Näköjään se alkaa tarttumaan myös lapsiin :)

Mikään murre ei sen sijaan erityisesti ärsytä. Enemmänkin ärsyttää ne ihmiset, jotka esim. Helsinkiin muutettuaan (jostain kaukaa siis) alkavat väkisin vääntämään stadin slangia. Se on oikeasti aika säälittävää.

Melkeen kaikkea murretta voin kyllä kuunnella, joku sana tms voi ärsyttää. Mutta enemmän mua vihastuttaa kun pitää kirjoittaa aivan murteen mukaan. Kyllä mäkin välillä jonkun sanasen saatan Oulun murteella laittaa, mutta että joka ikinen sana pitää kirjottaa kuten sanoo. Ärsytys.

hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pohjanmaan murre on ihanaa..mies pohjalainen ja kivasti tulee se murre välillä puheessa. Savon murre on ihan kauheeta.
Mun mies on myös pohjanmaalta ja mä inhoan sen murretta! Pohjanmaan vääntö on aika kamalaa kuunneltavaa, naurettavia sanontoja ja sanoja. Savo taas ei ole mun korvaan ollenkaan hassumpaa vaikka stadilainen olenkin.
Pohjalaisia murteita on monta eri sorttia, mun mies on etelä-pohjalainen.

vieras
Aijaa, mun mies on pohjois-pohjanmaalta ja kaikki o kirjaimet pitää vääntää u kirjaimiksi, eniten ehkä ärsyttää sana NUIN kun tarkoittaa sanoi NOIN. Myös pahki on aivan naurettava sana.

pohjalainen
ei mua oikeestaan ärsytä mikää murre mutta mua ärsyttää se jos joku yrittää puhua pohjanmaan murteella täysin epäonnistuen siinä ja vielä hekottaen päälle. itse kun sitä puhun vaikka en sitä kirjota ;)

pohjalainen
Aijaa, mun mies on pohjois-pohjanmaalta ja kaikki o kirjaimet pitää vääntää u kirjaimiksi, eniten ehkä ärsyttää sana NUIN kun tarkoittaa sanoi NOIN. Myös pahki on aivan naurettava sana.
joo näissä on eroja,ite e-pohjanmaalta enkä käytä sanaa nuin tai pahki?.
ehkä erottuvimpia sanoja on esim. menöö tai moon :)

Yhteistyössä