Mikä mun valaisinta/lamppua vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja lamppu räpsyy ja sammuu
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sähkömies";29480239]Tuo on yleinen vika joka on aiheutunut joko lampun kiertämisestä paikalleen liian tiukkaan tai löysään.[/QUOTE]
Jep, jos lamppu on joskus kierretty liian löysästi ja kipinöintiä on päässyt pidempään tapahtumaan niin se messinkikontakti on todennäköisesti kärvähtänyt pilalle.

"aloittaja"
Katsoin äsken sinne valaisimen kantaan ja kyllä ne messinkijutut on ihan normaalin värisiä siellä, ei yhtään mustaa. Valkoisessa muoviosassa on mustaa yhdellä reunalla, mutta niin näytti olevan toisessakin kannassa vaikkei siinä oo lamppu ikinä temppuillut.

[QUOTE="aloittaja";29480312]Katsoin äsken sinne valaisimen kantaan ja kyllä ne messinkijutut on ihan normaalin värisiä siellä, ei yhtään mustaa. Valkoisessa muoviosassa on mustaa yhdellä reunalla, mutta niin näytti olevan toisessakin kannassa vaikkei siinä oo lamppu ikinä temppuillut.[/QUOTE]
Sitä sivussa olevaa kontaktia voisi vähän yrittää taivuttaa keskelle päin että varmistetaan se osuminen lampun kantaan. Oliko se yksi kanta palanut puhki suunnilleen juuri sen sivukontaktin kohdilta?

"mie"
hähh*said:Tänään*17:52Miten mukamas on vaarallista jos se lamppu puuttuu? Meillä ainakin puuttuu vaikka kuinka monesta.

Se on vaarallinen jos kaksi kolmesta palaa, yksi puuttuu ja lapsi työntää sinne sormensa. Tätä muuten kannattaa miettiä. Meilläkin sai tyttö pienenä sähköiskun pöytälampusta kun se lamppu puuttui. Oli askartelemassa ja työnsi sakset siihen reikään. Ei onneks kuollut.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29480330:
Sitä sivussa olevaa kontaktia voisi vähän yrittää taivuttaa keskelle päin että varmistetaan se osuminen lampun kantaan. Oliko se yksi kanta palanut puhki suunnilleen juuri sen sivukontaktin kohdilta?
Jostain sivusta se oli palanut joten varmaan sitten just siitä kohden. Aika leveä oli se reikä. Pitääpä kokeilla päivänvalon aikaan taivuttaa sitä, nyt on niin pimeää niin on vaikea nähdä mitään jos ottaa sulakkeen irti, menee niin laajalta alueelta valot pimeäksi.

photo77
[QUOTE="mie";29480344]hähh*said:Tänään*17:52Miten mukamas on vaarallista jos se lamppu puuttuu? Meillä ainakin puuttuu vaikka kuinka monesta.

Se on vaarallinen jos kaksi kolmesta palaa, yksi puuttuu ja lapsi työntää sinne sormensa. Tätä muuten kannattaa miettiä. Meilläkin sai tyttö pienenä sähköiskun pöytälampusta kun se lamppu puuttui. Oli askartelemassa ja työnsi sakset siihen reikään. Ei onneks kuollut.[/QUOTE]

minä huolehdin että ei ole rikkinäisiä laitteita muitten "korjattavissa". siis heitän roskiin jos en osaa korjata. Meillä kissa joka puree sähköjohtoja..ei hyvä.

"aloittaja"
jos kallis, takuu. Jos halpa roskiin. Sähkölaitteet on niitä mitkä oikosena sytyttää tulipalon. Ja eine uudet paljon nykysin maksa.
En muista oliko takuuta, mutta jos oli niin varmaan vaan vuoden, eli ei oo enää voimassa. 75 euron valaisin tuo on, mutta kivan näköinen, joten mielelläni pitäisin. Jos nyt ymmärsin oikein tuon sähkömiehen ja Triplaisän kommentit, niin tuossa ei kai pitäis olla enää mitään vaaraa sen jälkeen kun taivutan sitä kontaktia keskemmäs mikäli se kipinöinti sillä loppuu (kun ei se kontakti oo kerta ehtinyt kärähtää) Siis jos se johtuu vain siitä että oon joskus laittanut lampun liian tiukkaan ja kontakti on siirtynyt kauemmas, niin eihän siinä itse valaisimessa siis mitään vikaa sen jälkeen kai luulis maalaisjärjellä olevan kun kontakti on siirretty takaisin.

[QUOTE="aloittaja";29480449]Sulla on ilmeisesti jotain henkilökohtaista kränää jonkun sähkömiehen kanssa. Ihan asiallisesti ovat kyllä tässä ketjussa minusta vastailleet ja auttaneet, joten aika epärelevantteja nuo sun kommentit on tässä ketjussa[/QUOTE]
No mun pari ekaa viestiä oli vähän töykeitä. Anteeksi :ashamed:

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29480474:
No mun pari ekaa viestiä oli vähän töykeitä. Anteeksi :ashamed:
Aijoo, ehdin jo unohtaa että ne oli sun kommentteja kun vastasit myöhemmin niin eri tavalla. No ehkä mun ongelma kuulosti pahemmalta kuin se sitten olikaan

"Sähkömies"
Jollain tuntuu olevan jotain ammattikuntaani vastaan, pyydän anteeksi meidän kaikkien puolesta aiheuttamastamme mielipahasta, mutta asiaan.
En anna tarkempia neuvoja korjauksesta, koska on parempi että valaisimen korjaa joku joka varmasti osaa. Mieleeni tuli vielä kysyä onko valaisintasi ohjaamassa kytkin vai himmennin? Minulle ei täysin selvinnyt lamppusi tyyppi, mutta perussääntö on että himmentimen kanssa toimii hehkulamppu sekä halogeeni. En.säästölamppu ei sovellu himmentimen kanssa käytettäväksi vaan aiheuttaa välkkymistä.

"aloittaja"
[QUOTE="Sähkömies";29480556]Jollain tuntuu olevan jotain ammattikuntaani vastaan, pyydän anteeksi meidän kaikkien puolesta aiheuttamastamme mielipahasta, mutta asiaan.
En anna tarkempia neuvoja korjauksesta, koska on parempi että valaisimen korjaa joku joka varmasti osaa. Mieleeni tuli vielä kysyä onko valaisintasi ohjaamassa kytkin vai himmennin? Minulle ei täysin selvinnyt lamppusi tyyppi, mutta perussääntö on että himmentimen kanssa toimii hehkulamppu sekä halogeeni. En.säästölamppu ei sovellu himmentimen kanssa käytettäväksi vaan aiheuttaa välkkymistä.[/QUOTE]

Ei oo himmenintä. Lamput on tuollaisia: Airam: Tuotehaku

Mä meinaan itse kokeilla sitä kontaktin taivuttamista, sori. Mutta kai sen huomaa että auttoiko se vai ei. Jos lamppu heittää räpsymästä niin kaikki on kai ok. Jos lamppu räpsyy yhä niin pitää sitten viedä jollekin sähkömiehelle tuo valaisinosa.

"Sähkömies"
Kyllä, voit valaisimen ollessa varmasti jännitteetön kokeilla johtuuko huono kosketus siitä. Vika voi myös olla pohjanastassa, johon kuuluisi turvallisuussyistä olla kytkettynä vaihe eikä nolla. Vika voi myös olla kannan johtoliitoksissa, joka voi aiheuttaa myös sähköiskun vaaran jos metallirunkoinen valaisin. Varsinkin jos maadoitusjohdin on kytkemättä. Vika voi myös olla johtoliitoksessa valaisimen toisessa päässä, varsinkin jos siinä on mahdollisuus niin sanottuun kruunukytkentään.

photo77
[QUOTE="Sähkömies";29480637]Kyllä, voit valaisimen ollessa varmasti jännitteetön kokeilla johtuuko huono kosketus siitä. Vika voi myös olla pohjanastassa, johon kuuluisi turvallisuussyistä olla kytkettynä vaihe eikä nolla. Vika voi myös olla kannan johtoliitoksissa, joka voi aiheuttaa myös sähköiskun vaaran jos metallirunkoinen valaisin. Varsinkin jos maadoitusjohdin on kytkemättä. Vika voi myös olla johtoliitoksessa valaisimen toisessa päässä, varsinkin jos siinä on mahdollisuus niin sanottuun kruunukytkentään.[/QUOTE]

sähkölaitteeseen. Tiedän sen että joskus kokeillut putkitelkaria korjata niin johon ei saa koskea se antaa sätkyn.

"aloittaja"
Jos mä otan sulakkeen irti niin ei sitä jännitettä silloin mistään voi tulla. Voisin toki ottaa sen valaisimen irti katosta, vaikka heti, mutta koska se oli tosi hankala saada sinne koukkuun, kun tuo varjostin on niin iso ja tulee lähelle kattoa ja "kristallitkin" kolhii toisiaan kun sen kanssa taiteilee, niin en halua ryhtyä siihen. Helpompi irrottaa vaan se sulake päivänvalossa.

[QUOTE="aloittaja";29480718]Jos mä otan sulakkeen irti niin ei sitä jännitettä silloin mistään voi tulla. Voisin toki ottaa sen valaisimen irti katosta, vaikka heti, mutta koska se oli tosi hankala saada sinne koukkuun, kun tuo varjostin on niin iso ja tulee lähelle kattoa ja "kristallitkin" kolhii toisiaan kun sen kanssa taiteilee, niin en halua ryhtyä siihen. Helpompi irrottaa vaan se sulake päivänvalossa.[/QUOTE]
Varminta tosiaan irrottaa sulake mutta itse tyytyisin vain laittamaan valokatkaisimen pois päältä ja vielä mittaisin ettei jännitettä tule.
Pitää tietysti olla varuillaan ettei lapset käy räpläämässä katkaisijaa samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29480754:
Varminta tosiaan irrottaa sulake mutta itse tyytyisin vain laittamaan valokatkaisimen pois päältä ja vielä mittaisin ettei jännitettä tule.
Pitää tietysti olla varuillaan ettei lapset käy räpläämässä katkaisijaa samalla.
on taas pikkusen kyseenalaisia neuvoja tämän palstan taso huomioiden

Yhteistyössä