Mikä minua vaivaa? Kotilääkäreitä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja potilas
  • Ensimmäinen viesti
potilas
Yök yök-varoitus :D

Lääkärille olen toki menossa, mutta nyt kaivattaisiin ehdotuksia mahdollisista sairauksista/"ominaisuuksista" :)

Oireina minulla on vatsavaivoja: vatsa on usein sekaisin ja sitä nipistelee, joudun ulostamaan useamman kerran päivässä - etenkin ruokailujen jälkeen, suoli ei tunnu tyhjenevän kunnolla, yleensä varsinkin aamuisin on etova olo, melko runsaasti ilmavaivoja, lisäksi suolisto kramppaa ja tulee sellainen olo että nyt heti on päästävä vessaan. Bonuksena vielä melko kova närästys, joka tosin ilmenee minulla yleensä silloin kun istun huonossa asennossa selkä kyyryssä. Närästys usein helpottuu pitkälleen mennessä, mikä on mielestäni kovin outoa :O

Oireet tuntuvat sopivan niin moneen juttuun keliakiasta Crohnin tautiin, että pää on kovin pyörällä. Lääkäriin sain ajan vasta joulun jälkeen ja kotidiagnoosia olen tässä yrittänyt tehdä :D tyhmää, tiedän, mutta onneksi sen verran luo uskoa, ettei tässä mistään kovin vakavasta onneksi ole kyse, vaikka elämänlaatua haittaakin :)

Minäpä
Terveyskeskuslääkärit laittaavat vatsalaukun tähystykseen lähetteen, antaa närästyslääkereseptin ja ehkä jotain neuvoja matkaan, mutta voit olla varma ettei syy selviä ellet ole valmis menemään yksityiselle ja maksamaan itseäsi kipeäksi.
Eniten kuulostaa että ruokavaliossasi on jotain pielessä. Pyri oikeaoppiseen lautasmalliin eli jätä kaikki pullamösö ja eines pois, täytä lautanen kasviksilla, vähä rasvaisella lihalla ja täysjyväviljalla. Syö pieniä määriä säännöllisin väliajoin, sillä jos syö suuria annoksia kerralla, vatsalaukku täyttyy liikaa ja tuottaa enemmän vatsahappoja, joka taas aiheuttaa närästystä. Joskus närästys voi toimia myös toiseen suuntaan eli vatsahapot valuvat ohutsuoleenpäin ja tämä aiheuttaa ripulia.
Itselläni oli kauan vatsavaivoja ja kun usean vuoden ajan (välillä lipsahdellen) korjasin ruokavalioni terveelliseksi ja järkeväksi niin vatsavaivat loppuivat. Suosittelen.

potilas
Alkuperäinen kirjoittaja Minäpä;29307196:
Terveyskeskuslääkärit laittaavat vatsalaukun tähystykseen lähetteen, antaa närästyslääkereseptin ja ehkä jotain neuvoja matkaan, mutta voit olla varma ettei syy selviä ellet ole valmis menemään yksityiselle ja maksamaan itseäsi kipeäksi.
Eniten kuulostaa että ruokavaliossasi on jotain pielessä. Pyri oikeaoppiseen lautasmalliin eli jätä kaikki pullamösö ja eines pois, täytä lautanen kasviksilla, vähä rasvaisella lihalla ja täysjyväviljalla. Syö pieniä määriä säännöllisin väliajoin, sillä jos syö suuria annoksia kerralla, vatsalaukku täyttyy liikaa ja tuottaa enemmän vatsahappoja, joka taas aiheuttaa närästystä. Joskus närästys voi toimia myös toiseen suuntaan eli vatsahapot valuvat ohutsuoleenpäin ja tämä aiheuttaa ripulia.
Itselläni oli kauan vatsavaivoja ja kun usean vuoden ajan (välillä lipsahdellen) korjasin ruokavalioni terveelliseksi ja järkeväksi niin vatsavaivat loppuivat. Suosittelen.
Elämäntavat minulla on ihan suhteellisen kunnossa, syön melko terveellisesti ja monipuolisesti. Liikuntaa tosin voisi harrastaa enemmänkin. Närästys on ehkä näistä oireista se ainut, joka selkeästi heijastuu siihen mitä ja kuinka paljon on syönyt, tosin istuma-asento on siinä yleensä se laukaiseva tekijä :/ Esim. yleensä töissä minulla on eväänä salaatti ja silti saattaa iltapäivällä alkaa korventamaan. Kahviakaan en enää juo tästä syystä.

Mutta ruokavaliossa varmasti on joku osa pielessä, itse näin mututuntumalla syytän ehkä viljoja?

Kuituja ruokavalioon. Lisää vedensaantia. Liiku paljon. Kokeile laktoositonta. Lääkäri käskee tehdä kaikki nämä joten voit hyvin tehdä odotellessasi. Pidä ruokapäiväkirjaa ja oirepäiväkirjaa. Googleta närästystä lisäävät ruoat, välttele niitä.

Voi olla ihan näinkin harmittomista asioista kiinni. Ja jos sulla ärtyvänsuolen oireyhtymä todetaan, niin noi muutokset sulla on muutenkin edessä.

sotketaan soppaa
Paralyyttinen ileus ja/tai ulcus ventriculi tai ulcus duodeni alkavana tai "lievä oireisena"

Mahahaava voi siis aiheuttaa kaikkea tuota ennen veristä tai vanhan veren väristä tummaa oksennusta tai meleenaa. Suoliston toimimattomuus/toiminta kannattaa tarkastaa myös, etenkin ohutsuolen osalta.

potilas
Kuituja ruokavalioon. Lisää vedensaantia. Liiku paljon. Kokeile laktoositonta. Lääkäri käskee tehdä kaikki nämä joten voit hyvin tehdä odotellessasi. Pidä ruokapäiväkirjaa ja oirepäiväkirjaa. Googleta närästystä lisäävät ruoat, välttele niitä.

Voi olla ihan näinkin harmittomista asioista kiinni. Ja jos sulla ärtyvänsuolen oireyhtymä todetaan, niin noi muutokset sulla on muutenkin edessä.
Kiitos vinkeistä! Täytyykin aloittaa samantien nuo ruoka- ja oirepäiväkirjat niin on sitten tarkempia faktoja kertoa lääkärillekin :)

potilas
Paralyyttinen ileus ja/tai ulcus ventriculi tai ulcus duodeni alkavana tai "lievä oireisena"

Mahahaava voi siis aiheuttaa kaikkea tuota ennen veristä tai vanhan veren väristä tummaa oksennusta tai meleenaa. Suoliston toimimattomuus/toiminta kannattaa tarkastaa myös, etenkin ohutsuolen osalta.
Okei, täytyy tätäkin miettiä kyllä :/ Joudun syömään aika paljon särkylääkkeitä kuukautiskipuihin ja usein on tullukin mietittyä, ettei vaan sairastuisi mahahaavaan :(

Yhteistyössä