mikä korvike maitoaltistuksen ajaksi?

  • Viestiketjun aloittaja ummikko
  • Ensimmäinen viesti
ummikko
Meidän vauvalla 3kk epäillään jotain allergiaa ja nyt ensihätää neuvottin minun jättävän maitotuotteet ruokavaliosta (täysimetän). Tässä tämän aikana tulee varmaan kuitenkin hetkiä jolloin korviketta tarvittaisiin, en saa pumpattua täysiä määriä, joten mikä ilman reseptiä saatavakorvike on tämänikäiselle sopiva?
 
Almiron Pepti varmaan yleisin. Ja vain apteekista näitä erityisvalmisteita saa. Kallista on, joten jos lapsella vakuutus, niin menkää yksityiselle lasten allergialääkärille, niin pääsette nopeasti altistukseen ja saatte sitten kelakorvauksen jos allergia ilmenee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 16:26 ummikko kirjoitti:
Meidän vauvalla 3kk epäillään jotain allergiaa ja nyt ensihätää neuvottin minun jättävän maitotuotteet ruokavaliosta (täysimetän). Tässä tämän aikana tulee varmaan kuitenkin hetkiä jolloin korviketta tarvittaisiin, en saa pumpattua täysiä määriä, joten mikä ilman reseptiä saatavakorvike on tämänikäiselle sopiva?
Herranen aika, älä täällä sitä kysele vaan soita hoitavalle lääkärillenne. Ei kukaan meistä voi antaa sinulle oikeata neuvoa etkä voi sitä korviketta omin päin päättää. Se on lääkärin päätettävä, varsinkin kun kyse on noinkin pienestä lapsesta!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 17:16 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 16:26 ummikko kirjoitti:
Meidän vauvalla 3kk epäillään jotain allergiaa ja nyt ensihätää neuvottin minun jättävän maitotuotteet ruokavaliosta (täysimetän). Tässä tämän aikana tulee varmaan kuitenkin hetkiä jolloin korviketta tarvittaisiin, en saa pumpattua täysiä määriä, joten mikä ilman reseptiä saatavakorvike on tämänikäiselle sopiva?
Herranen aika, älä täällä sitä kysele vaan soita hoitavalle lääkärillenne. Ei kukaan meistä voi antaa sinulle oikeata neuvoa etkä voi sitä korviketta omin päin päättää. Se on lääkärin päätettävä, varsinkin kun kyse on noinkin pienestä lapsesta!!!

ja tähän lisään et kaikki apteekit ei välttämättä myy korvikkeita ilman reseptiä mielellään....

jos epäillään maidostajohtuvaa allergiaa niin sinun tulisi välttää maitoproteiiniä ja se meinaa sitä että sitä saattaa löytyä myös täysin laktoosittomista tuotteistakin ja jos itse joudut lääkekuurille niin sinun tulee mainita lääkärille että laktoosia ei saa olla lääkkeissä joita saat...laktoosi on yleinen sidosainelääkkeissä ja allergia lääkkeissä
 
Kyllä, mutta maitoallergisen pitää välttää myös laktoosi, heraa yms, maidonosia.. Ja mikäli on kyse täydestä maidottomuudesta niin silloin ei myöskään tietääkseni suositella käytettäväksi apteekinkaan korvikkeita. Ja mikäli et saa kerralla pumpattuu täyttä määrää niin lypsä osissa, niin mäki teen.
Ja meillä ei käynyt myöskään tuo maitopohjainen erikoisvalmiste. Yleensä pääsee melko npeaan näissä tapauksissa myös julkisella puolella tutkimuksiin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 18:25 koivunkäpy kirjoitti:
Ja mikäli on kyse täydestä maidottomuudesta niin silloin ei myöskään tietääkseni suositella käytettäväksi apteekinkaan korvikkeita.
Tämä nyt on täyttä höpöä... :headwall: Juuri tällaisten kommenttien takia kannattaa ottaa yheys lääkäriin ja sopia asiat siellä. Täällä on paljon väärää tietoa ja olettamuksia!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 20:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 18:25 koivunkäpy kirjoitti:
Ja mikäli on kyse täydestä maidottomuudesta niin silloin ei myöskään tietääkseni suositella käytettäväksi apteekinkaan korvikkeita.
Tämä nyt on täyttä höpöä... :headwall: Juuri tällaisten kommenttien takia kannattaa ottaa yheys lääkäriin ja sopia asiat siellä. Täällä on paljon väärää tietoa ja olettamuksia!!!
No näin meille sanottiin sairaalassa, että nämä ilmeisesti sitten vaihtelee paikoitellen.
 
höpöhöpö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 21:50 koivunkäpy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 20:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 18:25 koivunkäpy kirjoitti:
Ja mikäli on kyse täydestä maidottomuudesta niin silloin ei myöskään tietääkseni suositella käytettäväksi apteekinkaan korvikkeita.
Tämä nyt on täyttä höpöä... :headwall: Juuri tällaisten kommenttien takia kannattaa ottaa yheys lääkäriin ja sopia asiat siellä. Täällä on paljon väärää tietoa ja olettamuksia!!!
No näin meille sanottiin sairaalassa, että nämä ilmeisesti sitten vaihtelee paikoitellen.
Siis apteekin korvikkeethan on juuri maitoallergisille tarkoitettuja eli maidottomia. Ei tässä asiassa kyllä mitään paikkakuntaeroja voi olla. Olet varmasti käsittänyt väärin mitä sinulle on sanottu.
Jos lapsella todetaan lehmänmaitoallergia, niin silloin lääkäri kirjoittaa reseptillä ko. lapselle parhaaksi katsomaansa apteekin maidotonta korviketta. Ja tämä on fakta.
Eli itse ei kannata kokeilla mitään erityiskorvikkeita, vaan tämmöiset asiat pitää hoitaa lääkärin kautta.
 
Joopa, ja esim. Almiron pepti on maitopohjainen, siinä vaan on proteiinit yms. pilkottu eritavalla, joka tapauksessa meidän poika reagoi myös näihin maitoihin, eli vaihtoehtoina meillä on joko soijapohjainen tai aminohappopohjainen korvike, jotka eivät sisällä mitään maitoon liittyvää. Että ei se ole aina niin sanottua että apteekinkaan maitopohjaiset kävis.
 
Apteekista onneksi löytyy myös korvikkeita jotka eivät ole maitopohjaisia joten kyllä sieltä yleensä sopiva korvike löytyy kaikkein allergisemmallekin =). Mutta suosittelen ilman muuta ottamaan yhteyttä lääkäriin ja sopimaan nämä asiat siellä, itse ei kokeiluihin kannata ruveta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 15:33 koivunkäpy kirjoitti:
Joopa, ja esim. Almiron pepti on maitopohjainen, siinä vaan on proteiinit yms. pilkottu eritavalla, joka tapauksessa meidän poika reagoi myös näihin maitoihin, eli vaihtoehtoina meillä on joko soijapohjainen tai aminohappopohjainen korvike, jotka eivät sisällä mitään maitoon liittyvää. Että ei se ole aina niin sanottua että apteekinkaan maitopohjaiset kävis.
Pilkottu eritavalla... :LOL: Et taida olla oikein kärryillä oikeasti näistä asioista, esität vain sellaista. Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota sinun ns. "asiantuntija"-vastauksiisi. Lopeta tieteily ja arvailu ja pysy faktoissa. Annat paljon väärää tai puutteellista tietoa. Kurkkaappa www.allergia.com hiukan faktaa allergioista, suosittelen!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 17:19 vieras kirjoitti:
\Pilkottu eritavalla... :LOL: Et taida olla oikein kärryillä oikeasti näistä asioista, esität vain sellaista. Olen ennenkin kiinnittänyt huomiota sinun ns. "asiantuntija"-vastauksiisi. Lopeta tieteily ja arvailu ja pysy faktoissa. Annat paljon väärää tai puutteellista tietoa. Kurkkaappa www.allergia.com hiukan faktaa allergioista, suosittelen!!!
No näin lääkäri asian kertoi olevan, eikä almiron käynyt meidän maitoallergikolle, että voit samalla suositella lääkäreille asiaan perehtymistä. Ja lueppa itse almiron tuoteseloste, siinä lukee aivan selvästi että on lehmänmaito pohjainen.
Digeroituja lehmänmaitoproteiineja sisältävät korvikkeet

* Almiron pepti
* Peptidi Tutteli
* Pepti-Junior
* Profylac
* Alimentum
* Nutramige
Että siinäpä vieraalle tietoa. Voit ystävällisesti googlettaa nimellä Almiron pepti lisää tietoa.<br><br>
 
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00320
Tuosta löytyy ainakin osan erityiskorvikkeiden tiedot, eli mitä sisältäävät ja selkeästi joissakin niistä lukee lehmänmaito.
Mikäli jollakin on kiinnostusta lukea, sisältääkö esim. mainitsemani Almiron pepti sitä lehmänmaitoa niin voi lukea sieltä, niin ei vieraan tarvitse syyttää että olisin edellisen viestin listan rrepinyt omasta päästäni. Ja ei, minulla ei ole lääkärin kokemusta, ja omistakin vain yksi on maitoallergikko jolle ei olla viellä löydetty sopivaa korviketta, kun ei siedä yhtään maitoa muodossa jos toisessakaan.
Vieraalle hyvää päivän jatkoa,
ja ap:lle jaksamista, soita huomenna tohtoriin ja tarkista voitteko kokeilla edes tuota almiroa, sitä saa myös ilman reseptiä, ja jos lääkäri on sitä mieltä että täysin maidoton oltava altistukseen asti niin pyydä resepti soijapohjaiseen korvikkeeseen.<br><br>
 
Meillä todettiin eilen maitoaltistuksessa maitoallergia. ennen maitoaltistusta (toista kuukautta sitten)lääkäri sanoi, että jos maito (täysimetän) ei riitä, Almiron peptiä apteekista. Eilen saatiin resepti ja odotellaan vielä todistusta Kelaa varten. Lääkäri suositteli APiä kokeilemaan varovasti aluksi, iholle vaan. Meillä nimittäin poika on niin herkkä maidolle, että altistuksessa riitti kun laitettiin tavallista korviketta tilkka ylähuuleen niin reagoi heti. Me jouduttiin tosiaan odottamaan altistusta toista kuukautta jotén suosittelen yksityistä, varsinkin jos on vakuutus.
Almiron peptissä lehmänmaidon proteiinit on pilkottu entsyymien avulla lyhytketjuisiksi peptideiksi ja aminohapoiksi, jotka ovat mahdokllisimman vähän allergisoivia.

ASIALLISUUTTA KIITOS. Käsittääkseni palstan tarkoitus on kysyä neuvoja ja antaa niitä eikä toisten haukkuminen. Kasvakaa jo aikuisiksi, olettehan jo itse vanhempia. Jos jolu antaa selkeästi virhetietoa niin asiasta voi hienotunteisestikin mainita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2006 klo 19:10 MilonMa kirjoitti:
Almiron peptissä lehmänmaidon proteiinit on pilkottu entsyymien avulla lyhytketjuisiksi peptideiksi ja aminohapoiksi, jotka ovat mahdokllisimman vähän allergisoivia.

ASIALLISUUTTA KIITOS. Käsittääkseni palstan tarkoitus on kysyä neuvoja ja antaa niitä eikä toisten haukkuminen. Kasvakaa jo aikuisiksi, olettehan jo itse vanhempia. Jos jolu antaa selkeästi virhetietoa niin asiasta voi hienotunteisestikin mainita.
No, mä oon vaan kertonut mitä sairaalassa meille on sanottu, ja kun poika sai tavan tuttelista niin rajun reaktion, niin en uskaltanut almiroa kokeilla kotona, joten kokeiltiin altistaa saikul, 2ml ja se oli siinä, onneksi ei reagoinut samanlailla tällä kertaa, tosin määräkin oli pienempi, huomattavasti.. Ja nimen omaan sillä kokeiltiin saikulla kun se on maitopohjainen.
 
ummikko
Limainen vihreä kakka, vatsavaivat, jatkuva kitinä. Ihottumaa ei ole. Itse en ole aivan täysin vakuuttunut allergiasta (vaikka itsekkin sitä epäilin) ja siitä johtuuko nimenomaa maidosta, mutta neuvolassa olivat sitä mieltä ja kehottivat olla nyt alkuun olla 2vkoa ilman maitotuotteita.
Esikoisella oli 2 ekaa vuotta aika pahoja vilja allergioita ja tunnistan kyllä oireet ja tutulta vaikuttaa. Toivottavasti ei olisi tälläkin kertaa allerginen lapsi ja olisi "väärä hälytys", koska sen verran rankkaa noi 2 vuotta oli.
 
kuuleppa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 18:25 koivunkäpy kirjoitti:
Kyllä, mutta maitoallergisen pitää välttää myös laktoosi, heraa yms, maidonosia.. Ja mikäli on kyse täydestä maidottomuudesta niin silloin ei myöskään tietääkseni suositella käytettäväksi apteekinkaan korvikkeita. Ja mikäli et saa kerralla pumpattuu täyttä määrää niin lypsä osissa, niin mäki teen.
Ja meillä ei käynyt myöskään tuo maitopohjainen erikoisvalmiste. Yleensä pääsee melko npeaan näissä tapauksissa myös julkisella puolella tutkimuksiin...
Kuuleppa koivunkäpy. tuo lauseesi ajaa harhaan. Tottakai apteekissa on myös lehmänmaitoa sisältäviä korvikkeita, mutta myös maidottomia korvikkeita. Tuosta lauseesta saa semmoisen kuvan, että KAIKKI apteekin korvikkeet on maitoproteiinia sisältäviä. Ja näinhän ei ole. Ilmaise itseäsi selvemmin, niin ei tarvitse selitellä.
Ummikko: Keskustele lapsellesi sopivasta korvikkeesta lääkärin kanssa. Älä ala itse kokeilemaan mitään, vaan kysy asiaa lääkäriltä. Kyseessä on kuitenkin niin pieni lapsi vielä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 09:01 kuuleppa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 18:25 koivunkäpy kirjoitti:
Kyllä, mutta maitoallergisen pitää välttää myös laktoosi, heraa yms, maidonosia.. Ja mikäli on kyse täydestä maidottomuudesta niin silloin ei myöskään tietääkseni suositella käytettäväksi apteekinkaan korvikkeita. Ja mikäli et saa kerralla pumpattuu täyttä määrää niin lypsä osissa, niin mäki teen.
Ja meillä ei käynyt myöskään tuo maitopohjainen erikoisvalmiste. Yleensä pääsee melko npeaan näissä tapauksissa myös julkisella puolella tutkimuksiin...
Kuuleppa koivunkäpy. tuo lauseesi ajaa harhaan. Tottakai apteekissa on myös lehmänmaitoa sisältäviä korvikkeita, mutta myös maidottomia korvikkeita. Tuosta lauseesta saa semmoisen kuvan, että KAIKKI apteekin korvikkeet on maitoproteiinia sisältäviä. Ja näinhän ei ole. Ilmaise itseäsi selvemmin, niin ei tarvitse selitellä.
Aivan, olen pahoillani että unohdin sanan välistä, mutta tässä muutaman kuukauden valvoneena ei ajatus ole aina parhaimmillaan.

Ap Meillä on pojulla suolisto,- ja iho-oireinen allergia, alkoi just sillä että maha oli vetelä, väri outo ja haju sanoin kuvaamaton. Sitten alkoi ihottuma nilkosta ja levisikin siitä koko kroppaan, nyt poju näyttää oudolta kun se oli pari kk punainen ja hilseilevä, nyt väri on normaali mutta hilseilee edelleen, ja mikä parasta, puklailu on loppunut ja yöt rupeaa olemaan siedettäviä, enää ei herätä tunnin välein tai useammin. Nyt poistun tästä ketjusta niin saa asiantuntija vieras olla rauhassa.<br><br>
 

Yhteistyössä