Mikä kasvi?? ONTTOvarsi, kasvaa n.150cm, vaaleanpunainen kukka,suipot lehdet,leviää hulluna!

  • Viestiketjun aloittaja "Syksy"
  • Ensimmäinen viesti
Balsami?? jättibalsami tai joku semmoinen??? Eli lasten mielestä paukkukukka. Tämä nimi tulee siitä kun siemenkota räjähtää kun se on kypsä ja sitä koskettaa. Sillä tavalla se lennättää siemenet kauas ja leviää kuin rutto :)
 
Viimeksi muokattu:
Ooo
Palsami pitäisi hävittää, on sillätavoin tuhokasvi, että kun leviää kuin kulovalkea, niin vie elintilan niiltä muilta maatiaiskasveilta, siis niiltä, jokt kuuluisivat paremmin tänne meidän ekosysteemiin.
 
[QUOTE="vieras";22021203]Balsamissa on niin ihana tuoksu, paras kukka ikinä.[/QUOTE]

Hyääääh. Me joskus paukuteltiin koko päivä niitä siemenkotia ja se öljyinen tuoksu pysyi käsissä kaikesta pesemisestä huolimatta. Mä sain migreenin enkä ole sen jälkeen sietänyt koko 'tuoksua'.
 
ii
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22021234:
Kuin myös lupiini jota olen ihan tahallani levittänyt meidän pihalle. :saint:
Ja kurtturuusua.
Mutta koetan pitää me ojennuksessa.
Niitä ei niin vaan pidetä ojennuksessa. Lintujen mukana esim. leviää pitkienkin matkojen päähän tuo kurtturuusu
 
Ooo
Joo, lupiinin taitaa saada paremmin kuriin kuin palsamin. Ja lupiinia usein halutaan juurikin johonkin tiettyyn paikkaan. Palsami leviääkin sitten valitettavasti myös naapurin kiusaksi, samoin luontoon, josta sitä ei ole kukaan pois repimässä (paitsi vapaaehtoiset tuhotorjujat joskus kampanjoissaan).
 
"Syksy"
Se on tuo Jättibalsami! Tuhannesti kiitoksia!! Meillä tuo pirulainen on leinnyt n. hehtaarin alalle ja tunkee pihaan saakka :) Voikohan tuo aiheuttaa allergiani? Nyt kolmatta viikkoa päällä kamala allergia minulla ja miehellä. Ennen ei syksyisin ole ollut allergiaa. Tähän taloon maalle muutimme vajaa vuosi sitte.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22021226:
Hyääääh. Me joskus paukuteltiin koko päivä niitä siemenkotia ja se öljyinen tuoksu pysyi käsissä kaikesta pesemisestä huolimatta. Mä sain migreenin enkä ole sen jälkeen sietänyt koko 'tuoksua'.
Mie kans joskus harrastin samaa ja samoin seurauksin. Aivan järkyttävä se haju nykyään :x
 

Yhteistyössä