Mikä kaikki on kiellettyä?

Onko kellään linkkiä jollekin sivulle, missä olisi kaikki mahdollinen, mitä kannattaa välttää hoitojen aikana?

Viralliset ohjeet nyt ei kiellä edes kahvia, mutta olen monesta paikasta lukenut, että kofeiini (myös teessä oleva) heikentää hedelmällisyyttä. ihan ymmärrän, että jos normisti tulee raskaaksi, niin ei kannata hysteeriseksi mennä näiden kieltojen kanssa, mutta lapsettomuushoidossa se on minusta eri asia, kun ne muutama alkio on niin kullan arvoisia jo ihan konkreettisesti, niin sitä haluaisi tietää kaiken mahdollisen.

Tuli mieleen laittaa tämä kysymys, kun satuin lukemaan, että inkivääri on kiellettyjen ruoka-aineiden listalla, mitä ei kukaan ollut miulle sanonut, ja mie oon lykännyt inkivääriä ihan joka ruokaan, kun siitä niin tykätään.

Samaten tuo orgasmin välttäminen piina-aikana ja siirtojen läheisyydessä on asia, mistä ei ole sanottu mitään ja kuitenkin onhan se aika järkeenkäyvää, että ei haluta että kohtu alkaa supistella ja siitäkin näillä palstoilla lukenut.
 
Evira on laatinut inkiväärituotteista ohjeen raskaanaoleville, mutta en ole kuullutkaan että tämä koskisi jo lasta toivoviakin:

Varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin sekä inkivääriteehen ja sitä vastaaviin - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

En kyllä jaksa uskoa, että inkiväärin käyttö ruuanlaitossa voisi olla haitallista. Tuossa artikkelissakin painottiin inkivääriä sisältäviä ravintolisiä ja inkivääriteetä, koska noista voi saada ison annoksen inkivääriä kerralla, ja kun vaikutuksista ei voi olla varma, niin raskaana pitää olla varovainen.

--

Jenkeissä on enemmän tätä hifistelyä havaittavissa, ja siellä saattaa joutua olemaan vuodelevossa pari päivää siirron jälkeen eikä saa tehdä oikeastaan mitään muuta piinaviikoilla kuin löhötä sohvalla.

En ole tietoinen onko joku laatinut tuollaista listaa, missä kerrottaisi kaikesta mistä saattaa olla haittaa. Mä pyrin luottamaan lääkäriini, ja toimin hänen ohjeidensa mukaan. Kysyn aina mielipiteen häneltä jos joku asia mietityttää.

Mulle on joka siirron jälkeen painotettu, että pitää pyrkiä elämään normaalia elämää koska lopputulokseen ei voi itse vaikuttaa. Punktion jälkeen oli raskas liikunta kielletty muutaman päivän, mutta siinä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Joku_päivä
Kyllä sitä epätoivoinen ja taikauskoinen ihmismieli kokeilee kaikki mahdolliset oljenkorret mitä käytettävissä on. Kaikki poppakonstit ja niksit yleensä pitää käydä läpi, vaan totuus lienee enemmän tuurissa ja sattumassa kuin sitten niissä "riiteissä" mitä toteuttaa.

Ainoat lääkärin antamat rajat on alipaino tai ylipaino, tupakointi, alkoholin runsas käyttö ja suosittelevat napsimaan lähinnä foolihappovalmistetta mutta ei juurikaan muuta. Kaikki orgasmien välttämiset yms hommat on uskon asioita. Voit uskoa että supistelu aiheuttaisi vaikeuksia kiinnittymiselle tai voit uskoa että verenkierron vilkastuminen kohdussa edesauttaisi kiinnittymistä. Eli ihan kumpaa vaan haluat... Totuus on myös että ibuprofeinivalmisteita ei pitäisi käyttää oikeastaan missään vaiheessa kiertoa.

Kymmeniä vuosia sitten makuutettiin suomalaisiakin pitkiä aikoja täyslevossa mutta nyt alkio tuikataan sisälle ja mennään töihin. Luultavasti onnistumisprosentit ovat lepäilevien kanssa samoissa, koska ei sitä muutoin voitaisi noin tehdä.

Tutkimuksia on siitäkin että alkionsiirron jälkeen hauskuuttajan avustuksella naureskellut nainen tulee todennäköisemmin raskaaksi kuin ei "nauratettu" mutta uskoo taas ken haluaa...

Vastaväitteenä voi aina sanoa että ei meillä olisi abortteja yhtään tai ei tarvittaisi jälkiehkäisypillereitä jos huonolla mielenlaadulla, ibuprofeiinilla, röökillä ja viinalla saataisiin sama vaikutus.

Useimmiten raskausongelma syntyy juurikin viinan juonnin jälkeen kun kumi meni puhki ja sitten itkettiin päivätolkulla pelonsekaisin tuntein raskaustestipäivää sressaten... Mahdollisesti vedetään lisää viinaa suruun ja särkylääkkeitä darraan. Siltikin ne pirut siinä paksuuntumisessa tahtomattaan onnistuu...

Eli kun kuu ja tähdet on taivaalla oikeassa asennossa, lääkäri on pumpannut meihin juuri oikeat myrkyt ja olemme syöneet kuukausia juuri oikeaa ruokaa ja olemme mieleltämme keveitä, hilpeitä ja hauskoja niin sitten se tärppää eiköstä joo ;)

Usko tähän on vahva.... Hirvee riski onnistua...
 
Useimmiten raskausongelma syntyy juurikin viinan juonnin jälkeen kun kumi meni puhki ja sitten itkettiin päivätolkulla pelonsekaisin tuntein raskaustestipäivää sressaten... Mahdollisesti vedetään lisää viinaa suruun ja särkylääkkeitä darraan. Siltikin ne pirut siinä paksuuntumisessa tahtomattaan onnistuu...

Hyvin sanottu! Meillä lääkäri sanoi, että ei kävelyä rankempaa liikuntaa kahteen viikkoon alkion siirrosta. Enemmäkseen kai mahdollisen hyperin takia? Etenkin kehotti välttämään hyppyjä tai äkillisiä liikkeitä ja mainitsi tenniksen ym. lajit kaikkein pahimmiksi. Tämän mukaan elelen.
 
ede. liittyen. Mulle lääkäri sanoi, että yksi syy raskaan liikunnan välttämiseen punktion jälkeen on myös se, ettei munasarjat kiertyisi, koska punktion jälkeen ne ovat turvoksissa. Kiellettyjen listalla silloin ovat myös ammekylvyt, uiminen ja sauna ja yhdyntä 5 pvän ajan tulehdusriskin vuoksi. Siirron jälkeen ohjataa elämään ihan normaalia elämää... Ja itse olen enemmän tuon verenkierron lisämisen kannalla eli orgasmit kunniaan. Sitähän varten jotkut nauttivat lasin punaviiniäkin siirtojen jälkeisinä iltoina...

Muuten ei ole kielletty mitään ruokia/juomia, annettu vain tuo vitamiinicoctail ohjeeksi (Omega-3, A, D, E, sinkki, seleeni ja foolihappo). Kaikennäköistä kuhinaa liikkuu kofeiinistä, rasvattomista tuotteista, greippimehusta jne. jne... Inkivääri taitaa tosiaan olla uusin juttu ja sen kuulin myös akupunktiolääkäriltänikin. Särkylääkkeinä käytän vain ja ainoastaan Panadolia nykyään (yritän välttää sitäkin), se lääkärin suosituksesta.
 
Niin näissä pohdinnoissa ajattelen lähinnä keskenmenon estämistä.

Esimerkiksi kahvista löytyy useampi teiteellinen tutkimus, jossa kahvin juonti lisää keskenmenojen määrää. Jos ei usko niin tuolta esimö voipi lukea.

Coffee consumption and risk of hospitalized miscarriage before 12 weeks of gestation.

Samoin inkivääri lisää keskenmenojen määrää. Meillä kun normaalisti menee melkein joka ruokaan inkivääriä, sillä alkaa jo olla merkitystä.

Mutta joku pitää hifistelynä joku taas arvostaa sitä jos on vaikkapa 3 % pienempi riski keskenmenoon...
 
Moi,

Vastaan vähän asian vierestä - mutta kävin äskettäin hedelmällisyys"guru" Zita Westin ravintoterapeutin juttusilla asuinmaassani Englannissa, ja tätä kaikkea hän suositteli/varoitteli...

Hitusen taustaa aluksi: olen liki nelikymppinen, yrittänyt lasta melkein neljä vuotta. Miehessä ei vikaa, mutta itselläni on vaikea endometrioosi, toinen munatorvi tukossa, isoja kystia (poistettu laparoskopiassa 2009), immuniteettiongelmia ("high cytokines" - sytokiinit? Kohdun limakalvon hormoneja jotka voivat estää alkion kiinnittymisen, sekä liikaa valkosoluja veressä, joka myös voi tuhota alkion) sekä korkea FSH (follicle stimulating hormone) -taso, joka on merkkinä munasarjojen toiminnan vaikeutumisesta/hidastumisesta. Klinikkamme (Britannian paras, edelläkävijöitä kai koko Euroopassa jossei maailmassa) pystyy hoitamaan muita vikojani, mutta korkeaa FSH:ta voi lähinnä alentaa akupunktiolla sekä parantamalla ruokavaliota, joten kävin sitten Zita Westin ravintoterapeutin juttusilla, ja tällaisia neuvoja sieltä sain:

- Yritä pitää verensokeri tasaisena syömällä 3 pienehköä ateriaa päivässä + niiden välissä 2 terveellistä välipalaa (hedelmiä, patukoita joihin ei ole lisätty sokeria eikä makeutusaineita)
- Joka aterialla hyvälaatuista proteiinia sekä täysjyvähiilareita
- 8 annosta (kourallista) hedelmiä tai vihanneksia päivässä!
- Puolet aterialautasesta kasviksia, vartti proteiinia, vartti hiilareita
- Jotain jossa betakaroteenia joka päivä
- Pyri syömään paljon erivärisiä kasviksia, "sateenkaari joka päivä"
- Joidenkin tutkimusten mukaan rasvaisessa maidossa on parempi hormonitasapaino kuin rasvattomassa; rasvanpoistoprosessi jättää maitoon testosteronia mutta poistaa estrogeenia, mikä saattaa vaikuttaa joihinkin raskaaksi yrittäviin naisiin
- Syö ainakin 2 annosta rasvaista kalaa viikossa (mutta vältä tonnikalaa ja muita petokaloja, joihin kertyy ympäristömyrkkyjä)
- EI keinotekoisia makeutusaineita (aspartaamin hajoamistuote on formaldehydi!), transrasvoja eikä kofeiinia (suklaassakin sitä on! Itse en kyllä ole saanut suklaansyöntiä täysin lopetettua, myönnän)
- Valtä ruuanlaitossa auringonkukkaöljyä; käytä mieluummin hyvälaatuista oliiviöljyä
- Vältä alkoholia; käytä korkeintaan 2 annosta päivässä ja harvakseltaan
- Nokkostee on yrttiteistä parasta raskautta yrittäville, juo ainakin pari mukia päivässä
- Rasvatuotteista suosi luomumaitoa, -raejuustoa ja -jugurttia
- Yritä muuttaa elimistöäsi happamasta emäksisemmäksi (melkein kaikkien elimistöt ovat nykyään liian happamia); esim. sitrushedelmät (yllättävää kyllä!), meloni, mango, vehnänorasmehu, porkkana, pinaatti, salaatit, hernekasvit ja useimmat hedelmät ja vihannekset ovat emäksisiä - liha, juusto, kananmuna, riisi, kahvi, pähkinät, viljakasvit taas happamia. Maito ja jugurtti ovat neutraaleja. :)
- Aloita aamuksi juomalla tyhjään mahaan kuppi kuumaa vettä, johon on puristettu puolen sitruunan mehu (on muuten herkkua!)
- Yritä syödä paljon antioksidantti-pitoisia ruokia.

Omaa ruokavaliotani terapeutti kehotti parantamaan myös näillä ravintolisillä (mutta saattaisi tietysti suositella eri aineita eri tyypeille; itse en syö ollenkaan punaista lihaa eikä lintuja):
- Pregnacare Conception 1/päivä
- Zita Westin Vitafem 3/päivä
- Magnesiumia 150 mm/päivä
- B-vitamiiniyhdistelmää 50mg/päivä
- omegaöljyjä (3, 6, 9) 1/päivä
- D-vitamiinia 400 ug/päivä
- Solgarin Whey to Go -proteiinjuomapulveria pari annosta päivässä IVF-piikityksen alusta munasolujen keräykseen.

Aika hurja lista, myönnän! ;) Mutta käy järkeen, jos ajattelee, että jostain niitten selittämättömienkin lapsettomuusongelmien on johduttava... Munasolut tarvitsevat proteiinia kasvaakseen, solut ylipäätään antioksidantteja pysyäkseen elinvoimaisina, ja akupunktio parantaa kohdun alueen verenkiertoa. Käyn siis myös akupunktiossa hedelmällisyyshoitoihin erikoistuneella akuterapeutilla kerran viikossa.

Jos näistä neuvoista on mitään hyötyä kellekään, mahtavaa! Mutta muistakaa hyvät ihmiset myös, että stressi se vasta hedelmällisyydentappaja onkin... Eli älkää ottako kuitenkaan ihan mahottomia paineita. ;)

Vauvaonnea! :)
 
^ Ihan mielenkiintoisia juttuja, samantyylisiä kuin kirjassa Making Babies, jota pidin aika hyvänä opuksena. Tosin noista neuvoista ei ole juuri ollut apua omalla kohdalla.

Pyrin kuitenkin välttämään makeutusaineita (myös sokeria jos mahdollista), viljoja, rasvattomia ja muita kevyttuotteita, auringonkukka & rypsiöljyä (käytän lähinnä vain kylmäpuristettua oliiviöljyä, kookosöljyä ja luomuvoita). Ja IVF:ään valmistautuessani pyrin syömään enemmän proteiinia kuin normaalisti, koska jostain jenkkifoorumilta luin proteiininsaannin vaikuttavan munasolujen laatuun. Kasviksia ja hedelmiä syön kyllä varmasti enemmän kuin keskiverto suomalainen, koska karpatessa viljatuotteet jäi pois ja ne tuli korvattua kasviksilla. Tapa on jäänyt vaikka en tiukan linjan karppaaja olekaan. Kalaa syön "liian vähän", osittain sen takia, että tuoreus epäilyttää useimmissa paikoissa, ja sen takia että kala on tajuttoman kallista ellei halua altaissa kasvatettua kirjolohta. : /


Mutta muistakaa hyvät ihmiset myös, että stressi se vasta hedelmällisyydentappaja onkin...
Tästähän on julkaistu viime vuonna tutkimus, jossa todettiin ettei stressi todellisuudessa vaikuta raskaaksi tulemiseen, ainakaan hedelmöityshoidoissa.
Stressi ei vaikuta hedelmöityshoitojen tuloksiin -


Ja tässä linkki siihen itse tutkimukseen:
Emotional distress in infertile women and failure of assisted reproductive technologies: meta-analysis of prospective psychosocial studies | BMJ
 
Ite oon lopettanut vehnän kokonaan, kauraa käytän kaurapuurona ja ite tehtynä kauraleipänä. Proteiinia oon itse nostanut maitorahkalla. omega-öljy-nestettä otan, samoin B, folaatti, D-vitamiineja ja kalkki. Rooibosteehen oon vaihtanut, ei kahvia, ei alkoholia ollenkaan. Kasviksia menee paljon, mutta tuoreita hedelmiä voisi vielä kyllä lisätä.

Stressistä juttelin väestöliitossa juuri ja Moilanen totesi, että jos stressi estäisi homman niin heillä ei olisi ollenkaan raskautumisia, kun kaikki stressaavat. Että se on vähän sellaista naisen syyllistämistä sellaisesta asiasta, mihin ei oikeastaan voi edes vaikuttaa.

Magnesiumia otan epäsäännöllisesti lihaskramppeihin, pieää varmaan lisätä nyt sitten sekin päivittäiseksi. Maito on luomu-kevytmaitoa jo.

Vähän mietin, että eikö zita westissä ja pregnacaressa oo kummassakin b-vitamiinia ja folaattia, voiko sitä saada liikaa?

Pitänee harkita noita roteiinijauheita, mutta jo niitä suositeltu painoharjoittelun puolesta. Mutta nyt oon pistänyt painoharjoittelun tauolle jatkossa piinausten ajaksi, mutta ehkä pitäisi harkita sitä protskulisää sitten kuitenkin, kun treenatessa varmaan kuluu reilusti kumminkin.
 
Hei

Kolmen vuoden yrittämisen jälkeen meillä tärppäsi ja olen onnellisesti raskaana.
Ravintolisistä söin D vitamiinia, Foolihappoa, C vitamiinia ja Schüßlerin mineraaleja. Nämä mineraalit sain koulutetulta terapeutilta joka näki suoraan kasvoista mitä puutteita minulla oli. Mineraaleja ehdin syödä ennen raskautta 6 kk.

Löysin erittäin hyvän akupnktiohoitajan, jätin pois valkoisen sokerin ja valkoiset jauhot. Aloitin noudattaa VHH ruokavaliota (ostin kaikki Antti Heikkilän kirjat). Akupunktiohoitajalta sain ohjeen välttää mm. juuri inkivääriä, kahvia, kaikki kevyt tuotteet, marinoitu liha, kana yms.[/B] Ostan siis ainostaan marinoimatonta lihaa, kalaa ja kanaa. Lisäsin huomattavasti kalan syöntiä 2-3 kertaa viikossa. Söin maksaa 1 kerran viikossa onneksi se on suurta herkkuani. Maidon vaihdoin luomumaitoon ja margariinin KUNNON VOIHIN. Syön ainostaan luonnon jugurttia tykkään todella paljon Turkkilaisesta jugurtista. Kaikki pähkinät ja mantelit ovat suositeltavia. Herkuttelen mielellään ja silloin syön tummaa suklaata 70 - 85 %. Kermaa pidän aina jääkaapissa. Se on helppo vatkata ja lisätä siihen marjoja oman valinnan mukaan. Nyt kun olen raskaana maksan syöntiä pitää rajoittaa. Pyrin syömään vain kypsennettyjä vihanneksija.

Tämän kaiken tarkoituksena oli poistaa elimistöstäni kosteutta ja kylmyyttä ja lisätä maksan energiaa ja puhdistaa verta. Joten oikealla ravinnolla on merktystä.

Jos haluat lisätietoja niin laita yksityisviesti.
 
Viimeksi muokattu:
Nostelen vanhaa keskustelua, jos joku miettinyt näitä samoja asioita. Mietin tuota lämmintä vettä ja sitruunaa, olisko vaikutus samansuuntainen kuin päivittäisellä greippimehulla.... vai onkohan ihan eri juttu? Mikähän vaikutus hampaisiin on puolen sitruunan mehulla..?
 

Yhteistyössä