MIKÄ imetyksessä aiheuttaa vaikeuksia?

Täällä ihmetellään 10 vrk:n ikäisen tytön kanssa imetystä ja eritoten oikeaa imuotetta :/ Maitoa tulisi vaikka kuinka paljon, mutta vauva ei väärällä tekniikalla saa tyhjennettyä tissejä (enkä usko siis, että saa lainkaan sitä ravitsevaa takamaitoa :ashamed: ) ja väsyy raukka, kun tunninkin lutkuttaa eikä massu ole siltikään täysi! Imettäessä toisesta rinnasta valuu maitoa jopa 50ml/kerta, jonka kerään talteen ja annan pullosta imetyksen jälkeen, mutta se taasen johtaa siihen, että tissit eivät tyhjene ja pakottavat paljon useammin kuin vauva imisi. Ja niin, pumpata voisi ja pitäisi, mutta ainakaan Ainun pumpulla ei tule kuin pari tippaa pullon pohjalle :/ Ajattelin tänään hakea Aventin Isis- pumpun, kun sitä kaikki niin kehuvat.

Mikä teillä mättää imetyksessä? Miten olette saaneet korjattua vauvan imuotteen, jos toinen itsepäisesti pitää suutaan supussa ja lutkuttaa pelkkää nänniä? Rintakumeja olen ostanut, mutta en tiedä toimivatko (ainakaan vauva ei ime niillä kauaa...)

Pelottaa, että vauva ei saa riittävästi ravintoa (paino onneksi toistaiseksi ok) ja etä maidontulo loppuu, kun riittävää stimulaatiota ei tule oikealla imulla :ashamed:
 
Vauvan suu pitää saada aukeamaan kunnolla, kolmonen teki meillä samaa, sain korjattua otteen imettämällä istualtaan, sain siinä asennon jossa vauvan pää oli hiukan taaksepäin jolloin avasi suutaan paremmin. Ja hiukan varovasti leuasta piti auttaa avaamaan suutaan.

Tyhjennä huolellisesti rinnat, rintatulehdus on tosi ilkeä kaveri.

Tsemppiä!
 
Mie sain vauvan avaa suun kunnolla sängyssä. Eli pienen oli pakko kääntää päätä takakenoon, että sai rinnan suuhun ja sillon se suu aukeskin kunnolla. Ja laitoin rinnan suuhun "hampurilais" otteella, eli purustin rinnanpään littuun. Sillon sitä meni paljon kerralla sinne pieneen suuhun ja imuote oli heti hyvä. Kun ote on hyvä, sain ohjeeks sairaalasta, et 10min per rinta on hyvä aika. Mitä vauva ei siinä ajassa saa, sitä se ei tarvii.

Pumppaamisesta vielä, mie kävin ensin suihkussa lämmittää rinnat ja tein pumpulla noin 5 pumppausliikettä ja odotin muutaman minuutin. Sit ku alko pumppaa, niin tuli paljon ja suihkuumalla ja sain rinnat tyhjennettyy. Jos koitin "kylmiltään" pumpata, niin tulos oli muutama hassu tippa ja pakotus.
 
Musta tuntui myös, että sain aluksi parhaimman imetysasennon sekä itseni että vauvan kannalta sängyssä maaten syöttämällä, tällöin tuntui että vauvan suun saa kunnolla auki.

Mua ohjeistettiin sairaalassa tarjoamaan rintaa vauvalle siten, että vauvan nenä ja oma nänni ovat ensin ikäänkuin vastakkain, ja siitä sitten vauva hamuilee päänsä oikeaan asentoon vähän taaksepäin ja suu avautuu kunnolla. Toinen juju mitä opetettiin suun avaamiseksi oli, että kun vauvan leukaa vähän kutittaa, niin vauvan suu refleksinomaisesti aukeaa.

Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee! :)
 
Minä taas sain esikoisen aikanaan oppimaan oikean imuotteen syöttämällä sylissä "väärinpäin", eli niin että hänen jalkansa olivat kainalon puolella. Ensimmäisen kuukauden ajan imetin pääasiassa rintakumilla, mutta siitä eteenpäin sujui oikein hyvin, kun tämän neuvolantädin antaman vinkin avulla saatiin imuote löytymään.
 
Mä imetin vain puolitoista kuukautta. Ja senkin ajan rintakumilla ja kyseessä oli osittainen imetys. Rintatulehdus vähensi tuotannon ja niin jäi meidän imetys pois kuvioista. Ongelmia oli osastolla ja kotona kahta kauheampina. Imetyksestä muuttui ihan helvetillistä, minä itkua tihrustin kun oli "pakko" imettää. Lopettaminen oli sekä mulle että vauvalle fiksua.

Tytöllä ei ollut oikeaa otetta ja ollaan kummatkin heikkohermoisia, niin ei sitä nysväämistä jaksanut kumpikaan. Kaikkia asentoja kokeiltiin eikä toiminut. Oli imetystyynyä ja kylkiasentoa sekä selällään syöttämistä. Pumppailin sitten minkä kerkesin, rinnat vuosi jatkuvasti ja tulehdus sitten lopetti tuotannon. Tuttipullo on helpompi ja mieskin voi osallistua. Kasvaa niistä muksuista ihan ihmisiä Tuttelillakin.
 
meillä nyt viikon ikäinen poika ja imetys on kaikkea muuta kuin helppoa. Pakko käyttää rintakumia, muuten ei poika saa kiinni rinnanpäästä. toisessa rinnassa täytyy olla maidonkerääjä. Ongelma on tällä hetkellä se, että maitoa tulee aivan liikaa vauvan tarpeisiin. Joka paikassa annetaan vaan neuvoja siihen , jos maitoa tulee liian vähän. Missään ei neuvota miten saada maidon tuotanto pienemmäksi, vastaamaan vauvan tarpeita. Joudun pumppaamaan maitoa useita kertoja päivässä, kun rinnat ovat aivan kivikovat ja "räjähdyspisteessä". Vauva ei kerta kaikkiaan halua niin tiuhaan maitoa. Sille riittää vartin imeminen ja aina vaan yhdestä rinnasta. Ja siitä se saa kaiken tarpeellisen.Just neuvolassakin sanottiin, että painoa on tullut lisää reilusti yli "vaadittavan määrän". Eli onko kellään kokemuksia siitä, kuinka kauan kestää ennen kuin maidon määrä vastaa vauvan kysyntää ja helpottaa tämä rintojen jatkuva täyttyminen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mako78:
meillä nyt viikon ikäinen poika ja imetys on kaikkea muuta kuin helppoa. Pakko käyttää rintakumia, muuten ei poika saa kiinni rinnanpäästä. toisessa rinnassa täytyy olla maidonkerääjä. Ongelma on tällä hetkellä se, että maitoa tulee aivan liikaa vauvan tarpeisiin. Joka paikassa annetaan vaan neuvoja siihen , jos maitoa tulee liian vähän. Missään ei neuvota miten saada maidon tuotanto pienemmäksi, vastaamaan vauvan tarpeita. Joudun pumppaamaan maitoa useita kertoja päivässä, kun rinnat ovat aivan kivikovat ja "räjähdyspisteessä". Vauva ei kerta kaikkiaan halua niin tiuhaan maitoa. Sille riittää vartin imeminen ja aina vaan yhdestä rinnasta. Ja siitä se saa kaiken tarpeellisen.Just neuvolassakin sanottiin, että painoa on tullut lisää reilusti yli "vaadittavan määrän". Eli onko kellään kokemuksia siitä, kuinka kauan kestää ennen kuin maidon määrä vastaa vauvan kysyntää ja helpottaa tämä rintojen jatkuva täyttyminen?
Mulla lukee yhdessa kirjassa etta sita maidontuotantoa pitaisi yrittaa vahentaa vahentamalla niista paivittaisista pumppauksista aina vahitellen joku 20-30ml pois. Eli jatat aina vahan sinne rintaan, niin sitten se vahenee!
 
Mulla imetys aiheuttaa hirveesti ongelmia.. Pikkunen ei saa rinnanpäästä kunnolla otetta, eikä oikeen ime rintakumillakaan. Itselle ja varmasti pikkusellekki tulee todella turhautunut olo. Siirryin sitten pumppailemaan ja antamaan tuttipullosta, mutta nyt maitoa tulee huomattavasti vähemmän, niin annan myös äidinmaidonkorviketta.. Jotenkin ahdistaa koko imetys ja pumppaus ja tekis mieli lopettaa se kokonaan ja antaa pelkästään äidinmaidonkorviketta. Kaikki kuitenkin "painostaa" imetykseen.. (mikä saa taas mut tuntemaan itteni huonoks äidiks.. :'( ) Mitä mun pitäis tehdä? Onko äidinmaidonkorvike tarpeeksi tehokasta ja ravitsevaa vauvan kasvun kannalta?
 
Mulla ei ole ollut imetyksen kanssa ongelmia, mutta musta tuntuu että meillä vauva imi vain nänniä eikä siis ottanut koskaan sellain hienosti suuhun. (vai johtuisko mun isoista tisseista? :LOL: ) No joo, mutta mulla ei koskaan ollut nännitkään rikki ja lapsi kasvoi todella reippaasti. Mäki jouduin lypsämään paljon. ootko koittanut rintakumia?
 
Minä opettelin itse oikean imuotteen pojan kanssa, kun sairaalassa oli niin kova ruuhka tuolloin, että joka kerta ei hoitajaa vain saanut paikalle.
Eli itse sain parhaiten imetettyä sängyssä hieman makuullaan (vert.synnytksen puoli istuva asento) ja poika kainalossa. Sitten pyyhin nänniä pojan ylähuuleen, jolloin poika itse käänsi päätään taaksepäin ja avasi suun apposen ammolleen ja tuikkasin rinnan suuhun.

Ongelmaksi meillä muodostui mahdoton maidontuotanto, joka on meidän suvussa ilmeinen ongelma kaikilla naisilla. Rinnat ovat siis suihkutissit.
Kun kyllästyin tähän ongelmaan, jonka takia poika oksensi aina kaiken syömänsä ulos (ei auttanut siis mikään neuvottu niksi) niin aloin pumppaamaan maitoa.
Meillä se onnistui parhaiten niin, että laitoin lämpimän kaura pussin rinnan päälle ja hieroin sillä hetken. Sitten pumppasin muutaman kerran pumpulla ja kun maitoa alkoi hissukseen tippua lypsin käsin koko rinnan tyhjäksi. Näin sain paljon paremmin rinnan tyhjäksi kuin yhdelläkään pumpulla =)

Imetyksen siis lopetin pojan ollessa n.1kk vanha ja ruokin rintamaidolla pullosta n.2kk asti, kunnes maidon tulo ehtyi kokonaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti89:
Mulla imetys aiheuttaa hirveesti ongelmia.. Pikkunen ei saa rinnanpäästä kunnolla otetta, eikä oikeen ime rintakumillakaan. Itselle ja varmasti pikkusellekki tulee todella turhautunut olo. Siirryin sitten pumppailemaan ja antamaan tuttipullosta, mutta nyt maitoa tulee huomattavasti vähemmän, niin annan myös äidinmaidonkorviketta.. Jotenkin ahdistaa koko imetys ja pumppaus ja tekis mieli lopettaa se kokonaan ja antaa pelkästään äidinmaidonkorviketta. Kaikki kuitenkin "painostaa" imetykseen.. (mikä saa taas mut tuntemaan itteni huonoks äidiks.. :'( ) Mitä mun pitäis tehdä? Onko äidinmaidonkorvike tarpeeksi tehokasta ja ravitsevaa vauvan kasvun kannalta?
Ja tämä taas tällainen asia jota en voi käsittää.
Toki rintamaito on aina sitä parasta ravintoa lapselle, mutta jos äiti kokee asian liian hankalaksi ja siitä aiheutuu mielipahaa ja stressiä, ilman muuta kannattaa kokeilla korvikettakin.
Vihastuttaa suunnattomasti, että äidit joutuvat kokemaan piinausta ja painostusta imettämisestä...imetys on luonnollista, mutta myös korvikkeet ovat nykyään erittäin laadukkaita ja hienosti on meidänkin poika kasvanut ja jopa hiukan paremmassa tahdissa kuin ystävä vauva joka rintamaidolla.

Jokainen äiti joka kokee imettämisen ongelmaksi voi nakkaa kintaalla mielestäni heidän juttujaan, jotka painostavat ja moittivat päätöstä lopettaa imetys. Pääasia on jaksava äiti, jonka mukana seuraa onnellinen ja pirteä lapsi :heart:
 
HKa
Meillä on neiti nyt 2 viikoinen. Alkuu imeminen sujui ihan jees kun maitoa ei ollut vielä kovin runsaasti eikä rinnan päät olleet vielä rikki. No ensin meni rinnan päät rikki johon sin kyllä heti apua jo sairaalassa ja kumeilla asia helpottui kohtuullisen hyvin. No nyt kun maitoa tulee tosi runsaasti on neidillä ongelmia otteen kanssa. Tähän ei auta edes rintojen tyhjentäminen. Vika on siis lapsen suussa. Sain tänään paikalliselle spesiaalilääkärille ajan kielijänteen katkaisua varten. Äitiysneuvolan terkka joka kävi kotikäynnillä oli niin ikään kanssa samaa mieltä että neidin kielijänne on hiukan tiukka, jonka johdota imuote on pikkusen vajaa ja tuska siitä äidillä järjetön.

Meillä on keskimmäisen pojan kielijänne katkaistu, ei siis kokonaan vaan hiukan. Hän parka kun ei saanut kieltä riittävän ylös sanoakseen S-kirjamen. Toimenpidettä varten varasinisännän vapaapäivän ja kiloittain jäätelöä ja kävi kuitenkin niin että nuorta miestä ei toimenpide päivänä kotona paljoa näkynyt eli se vapaa meni leffan katseluun ja äiti joutui syödä jäätelöä :LOL:

Mutta kaiken kaikkiaan olen niin ikään sitä mieltä imetyksestä että jos ei halua/voi/pysty imettämään niin lapsen voi ruokkia muillakin keinoilla, ilman että siitä ketään pitäisi syyllistää.
 

Yhteistyössä