mikä etunimeksi, jos toinen nimi tulee olemaan lovisa ?!

  • Viestiketjun aloittaja muumimamma
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kenen mukaan ? ei minulle ainakaan koulussa opetettu semmoista :D
Ihan ala-asteella on varmasti ollut asia esillä ensimmäisen kerran. Ja yläasteella (nyk. yläkoulu) sitten joka vuosi. Ja jos olet amiksen tai lukion käynyt, edelleen on taatusti ollut äidinkielen opetusohjelmassa peruskielenhuolto, jossa yleensä ensimmäisenä käydään iso ja pieni alkukirjain. Ja siis perussääntö on, että virkkeen alussa ja erisnimet keskellä virkettäkin isolla allkukirjaimella.
En mäkään kyllä vielä niin tietämättömään ihmiseen ole törmännyt, joka ei tosissaan tietäisi, että nimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Kannattaa tosiaan varautua siihen, että lapsen nimeksi rekisteröidään sitten Iovisa i-kirjaimella, jos ei osaa vanhempi kirjoittaa niitä oikein siinä vaiheessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras miekii:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kenen mukaan ? ei minulle ainakaan koulussa opetettu semmoista :D
Minkäs erityiskoulun sitten olet käynyt? Kyllä tuo ihan yleistietoa on, että erisnimet kirjoitetaan isolla etukirjaimella.
Mut mitä hiton väliä tällä nyt on, tässä keskustelussa. Jokainen ymmärsi tasan varmasti mitä siinä luki.
pätemisen tarpeessa olevia pilkun viilaajia riittää... :( mutta olkoot nille hölmöille tyttöni sitten iovisa jos eivät kerran kirjoitusta ymmärrä... :(
Kuule, kun nykyisin on niin kummallisia nimiviritelmiä olemassa, että yhtään ei voi olla varma kysymättä, että tuo toinen nimi on todellakin Loviisa, ei Iovisa. Ja kyllä mä ainakin ehdotan tyystin toisenlaisia nimiä Loviisan (ihana nimi muuten :heart: :heart: ) kaveriksi kuin Iovisan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no niin. vaihtoehtoina ovat nyt siiri, enni, heta ja eevi. kun joku noista tulee olemaan etunimi ja lovisa kolmas nimi, niin kävisikö väliin roosa tai peppi ? esim. heta peppi lovisa
Heta ja Loviisa kun ovat molemmat Niskavuoren naisia (tiedäthän Hella Wuolijoen näytelmät), niin en sotkisi siihen väliin tuota Peppiä, vaikka kaunis nimi onkin. Jos joku kolmas, niin vanhanaikainen, ehkä jopa niskavuorelainen sekin. Mutta Heta Loviisa on kyllä loistava sellaisenaan :).
 
ap
mies ilmoitti juuri, että se on sitten enni tai emmi :D !!! eli toinen noista tulee pikkuemännän nimeksi. toiseksi nimeksi tulee tod. näk. kaisa tai roosa ja sitten kolmanneksi se lovisa :)
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kenen mukaan ? ei minulle ainakaan koulussa opetettu semmoista :D
No Suomessa et ole sitten kouluasi käynyt. Tuskin peruskoulua Suomessa kukaan läpäisee, ellei erota edes ala-asteen kolmannella luokalla viimeistään opetettavia eris-ja yleisnimiä toisistaan.
 
vieras
Kirjotat välillä Lovisa ja välillä Loviisa. Kumpi teillä nyt suunnitelmissa antaa? Nimhän kuuluisi lausua kuten kirjoitetaan, joten siinä mielessä Lovisa kuulostaa vähän...hmm...oudolta. On kyllä kaunis nimi, minun listallani muodossa Loviisa.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kenen mukaan ? ei minulle ainakaan koulussa opetettu semmoista :D
No Suomessa et ole sitten kouluasi käynyt. Tuskin peruskoulua Suomessa kukaan läpäisee, ellei erota edes ala-asteen kolmannella luokalla viimeistään opetettavia eris-ja yleisnimiä toisistaan.
Hei missä teidän huumorintaju on... ??? Kuka voi ottaa tuon ap:n kommentin tosissaan, kun siinä on vielä kunnon nauru-naama kertomassa, että kyseessä on vitsi?
 
harmi
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no niin. vaihtoehtoina ovat nyt siiri, enni, heta ja eevi. kun joku noista tulee olemaan etunimi ja lovisa kolmas nimi, niin kävisikö väliin roosa tai peppi ? esim. heta peppi lovisa
Heta ja Loviisa kun ovat molemmat Niskavuoren naisia (tiedäthän Hella Wuolijoen näytelmät), niin en sotkisi siihen väliin tuota Peppiä, vaikka kaunis nimi onkin. Jos joku kolmas, niin vanhanaikainen, ehkä jopa niskavuorelainen sekin. Mutta Heta Loviisa on kyllä loistava sellaisenaan :).
Niskavuorilinjalta ; Heta Martta Loviisa
 

Yhteistyössä