Mikä ehkäisy voisi sopia, kun hormonit ja kondomi eivät?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lasta emme välttämättä ihan vielä toivoisi, mutta jos vahinko kävisi, olisi se ihan tervetullut yllätys. Ainakaan tähän mennessä ehkäisypillerit eivät ole toimineet toivotulla tavalla, vaan sivuvaikutuksia on tullut, ja lääkärin määräyksestä ne lopetettu. Minipillereissä olisi vähemmän hormoneja, mutta ne pitää ottaa niin tunnintarkasti, ettei minusta taitaisi olla siihen. Kondomit eivät sovi miehelle. Ehkäisyrenkaassa ja -laastareissa lienee samantyylisiä hormoneja kuin pillereissäkin. Kierukka ei sovi synnyttämättömälle, ja siinäkin on hormoneja. Mitenkäs ehkäisyvaahto tai varmat päivät? Kenelläkään vastaavaa ongelmaa? En tajunnut lääkäriltä kysyä, mutta sinne olen kyllä menossa piakkoin. Varmaankin määrää jonkin hormonaalisen ehkäisyn, vaikken itse sitä haluaisi.
 
"vieras"
Saako ehkäisyvaahtoa nykyään enää mistään? Tuntuu ettei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin hormonaaliset tai sitten kondoomi. Minulla vähän sama ongelma, hormonaaliset eivät vain sovi ja kondoomit ei ole kovin käteviä. Tai lähinnä niissä on se, että saa käyttää pirusti aikaa ja vaivaa sopivan merkin etsimiseen. Toistaiseksi on menty kondoomien ja varmojen päivien yhdistelmällä.
 
Itse käytän
Varmojapäiviä, tosin niin, että testaan ovulaation joka kierrosta liuskatesteillä, jotta ei pääse heittämään arviot. noin 1 - 6 päivät ja 17 - 28 siis elellään normaalisti ja 7 - 17 päivät kumilla tai ilman yhdyntää.

Mutta. Ei sovi, ellei kierto ole tarkka kuin aurinko! Ja ellette ole oikeasti aikuisia ihmisiä, joilla on hyvä parisuhde.
 
varmoista päivistä piti vielä sanomani, että saattaa toimia jonkun aikaa, jos tuntee oman kroppansa hyvin ja on säännöllinen kierto. Mä en vaan henk koht kestäisi sitä miettimistä joka kuukausi että oonkohan raskaana. Ja aika iso osa tota menetelmää käyttävistä tulee vuoden kuluessa raskaaksi.
 
[QUOTE="...";23678177]kyllä niitäkin laitetaan koska kuparikierukka on pienempi kuin esim hormonikierukka. mutta kovin mielellään ei sitä laiteta kun on tulehdusriski. ja kohtutulehdus voi pahimmillaan johtaa lapsettomuuteen siks sitä ei heti suositella.[/QUOTE]

aa no tää on uutta tietoo mulle :)
 
hankala tilanne ap:llä, itsellä melko samanlainen. Minipillerit aiheutti jos jonkinmoista vaivaa, ja tavallisia pillereitä en voi syödä..kierukkaa en halua jne jne. Nyt on lapsiluku täynnä, ja haluisin strerilisaation. Se taas ei ap:n tilanteessa oo oikee ratkaisu :D
 
"aapee"
Ai, no ilmankos en ehkäisyvaahtoa apteekista löytänytkään. :D Olemme parikymppisiä, tilanne ihan ok ja vauvakuumetta molemmilla, mutta mieluummin odottelisin vielä hetken vauvan tuloa. Tuosta kierukasta vielä sen verran, että itse olen syntynyt ns. "kierukka kädessä."

Ehkäisykapselista: mitäs jos se ei sovikkaan? Saako sen helposti pois? Sattuuko sen asettaminen?
 
"miuku"
mä just hommasin itelleni ulkomailta sellaisen persona ehkäisy monitorin.

mun limakalvot ei kestä minkäänlaisia kondomeja, ye-pillerit kielletty aurallisen migreenin takia, kuparikierukka pois pelistä nikkeliallergian takia. Minipillerit oli hirveät sain vaihdevuosioireita niistä. Hormonikierukkaa en vaan yksinkertaisesti halua, olis liian kallis lysti mikäli se vaikuttais migreeniin tai siitä tulis samoja oireita ku minipillereistä.
 
"aapee"
hankala tilanne ap:llä, itsellä melko samanlainen. Minipillerit aiheutti jos jonkinmoista vaivaa, ja tavallisia pillereitä en voi syödä..kierukkaa en halua jne jne. Nyt on lapsiluku täynnä, ja haluisin strerilisaation. Se taas ei ap:n tilanteessa oo oikee ratkaisu :D
Sinulla jopa ehkä hankalampi, jos et missään nimessä lasta enää halua :D Uskallatko mennä sterilisaatioon? Ei ainakaan tarvitsisi sen jälkeen miettiä ehkäisyongelmia :D
 
[QUOTE="aapee";23678218]Sinulla jopa ehkä hankalampi, jos et missään nimessä lasta enää halua :D Uskallatko mennä sterilisaatioon? Ei ainakaan tarvitsisi sen jälkeen miettiä ehkäisyongelmia :D[/QUOTE]

kolme keskosta synnyttäneenä voin suurella varmuudella sanoa ettei enää ikinä :)
 
"aapee"
Kondomien kanssa vain ei tule mitään, kaikki lässähtää aina heti kondomin laiton jälkeen ja miehen on selvästi paha olla kondomin kanssa. Varmaankin kaikki mahdolliset merkit, mallit ja muodot kokeiltu, ei sovi.

Kuulostaa aika radikaalilta tuo kapseli, jos ei sitten kuitenkaan sovi :D Onko teillä minipillereitä/ehkäisykapseleita käyttäneillä ilmennyt maksa-arvoissa häikkää? Mulla ne on kovasti koholla ye-pillereistä, ja muutakin terveydellistä vaivaa on tullut tasaista tahtia.
 
kapselista vielä, mulle laitettiin se siitäkin syystä, että ekassa raskaudessa sain hepatogestoosin, maksa-arvot nous pilviin jne. Tuo siis ei niitä pitäis nostaa. Ei se mitenkään radikaali ole, helppo laittaa eikä edes hirveen hintanen. Ehkäsyteho muistaakseni 3 vuotta?
 
"vieras"
Eikö kapseleissakin ole hormonia... eli jos hormonit tai kondomi ei käy, niin pessaari + ehkäisyvaahto, varmat päivät, sterilisaatio tai pidättyminen seksistä, ellei toivo hedelmöittymistä.
Muuta ei tule mieleen :)
 
[QUOTE="vieras";23678362]Eikö kapseleissakin ole hormonia... eli jos hormonit tai kondomi ei käy, niin pessaari + ehkäisyvaahto, varmat päivät, sterilisaatio tai pidättyminen seksistä, ellei toivo hedelmöittymistä.
Muuta ei tule mieleen :)[/QUOTE]

ap totes itsekkin että minipillerit vois käydä matalamman hormonitason vuoksi, ja sitä samaa pitää kapseli sisällään. Pessaari+ehkäisyvaahto on asia jota suomesta ei enää edelleenkään saa :)
 
ll.
pessaarin käyttö on loppujenlopuks aika hankalaa ja ehkäisytehokin vaan 94%. Lisäks se on valmistettu lateksista eli jos on lateksiallergia se ei käy. lisäks pitäis käyttää siittiöitä tappavaa ainetta ja se voi ärsyttää limakalvoja.
 
"vieras"
kuparikierukkaa ei suositella synnyttämättömälle mun käsittääkseni?
Kyllä mä ainakin semmoisen sain. Hormonaaliset ei käy ja kondomeita ei tule käytettyä kun ne hankaa paikat rikki, joten niiden ehkäsyteho on meillä ihan nolla. Varmaan tän takia lääkäri ei edes kysellyt mitään kun kuparikierukkaa toivoin. Eipä mitään muutakaan vaihtoehtoa olisi ollut.

Ei tällä hetkellä ole Suomessa saatavilla mitään muita hormonittomia ehkäisyvälineitä kuin kuparikierukka ja kondomit. Ehkäisyvaahto ei yksinään riitä ehkäisyksi vaan sen lisäksi täytyy käyttää esim. kondomia (en kyllä tajua, kuka viitsii jotain vaahtoja käyttää jos pitää laittaa kumi silti) tai pessaaria, joita ei saa suomesta.

Jos miehelle olis ok että vauva saattaa tulla, sit mentäis varmaan varmoilla päivillä ja keskeytetyllä yhdynnällä.
 

Yhteistyössä