Mikä avuksi?

Mikä avuksi kohta 4v karkailevan ja tielle juoksevan pojanviikarin kanssa?Eilenki pihahommissa oltiin aidatulla takapihalla. Isäntä leikkas nurtsia ja minä istutin kukkia. Yhtäkkiä huomasin, että poika on kadonnu ku pieru saharaan. Avannu siis portin ja lähteny karkuteille. Tekee tätä usein. Saattaa myös yhtäkkiä avata etuoven ja juoksee suoraan tielle. Yritetty on selittää, että jää auton alle jos tielle juoksee, jäähyä käytetty jne, mutta mikään ei tunnu auttavan. Sitte vielä aina ku lähet hakeen sitä pois sieltä pihalta niin juoksee karkuun ja nauraa. Miten saa tuon ikäsen lapsen ymmärtävän, että tommonen on vaarallista???
 
Ai kamala, onneks ei oo sattunut mitään! No, tämä nyt ei välttämättä ole mikään asiantuntijoiden suosittelema juttu, ja varmaan joku tästä älähtää (anteeksi nyt), mutta: Minä jo tuossa vaiheessa karjuisin viestin perille. Kun joku on oikeasti vaarallista, niin se kielletään, vaikka sitten kerran kunnolla säikäyttämällä lapsi huutamalla. Ehkä sitten tajuaa, että aha, tämä on oikeasti vakava asia. Lapsi ei siitä mitenkään traumatisoidu, kun aiheesta sanotaan eikä kyse ole turhan takia huutamisesta, todellakaan.
Toinen, mikä tuli mieleen oli, että laittakaan siihen porttiin väliaikaisesti vaikka pyörän lukko, hidastaa ainakin ellei pysäytä.
Jaksa vielä vähän, kyllä lapsi varmasti jo vuoden päästä on saanut sen verran järkeä päähän että uskoo, ettei noin tehdä.

Toivotan teille ennen kaikkea TURVALLISTA jatkoa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marzu84
"aave"
Joo itse ainakin karjuisin niin että menisi varmasti perille asia. Noi on sellasia asioita joihin pitää voimakkaasti reagoidakkin että lapsi tajuaa. Karjuisin ja veisin sisälle ja sanoisin että pihalle ei asiaa ennenkun tajuaa pysyä pihassa. JA ETTÄ PORTILLE EI MITÄÄN ASIAA!!!!
 
Nyt kuulostaa sitten siltä, että poika ei taida muissakaan tilanteissa olla sieltä tottelevaisimmasta päästä? Voi voi. Kuria, kuria, kuria, eikä lipsuta niin kyllä se siitä. Kurilla tarkoitan siis sitä, että kielletyt asiat ovat kiellettyjä ja tietyllä tavalla kuuluu käyttäytyä, ja siitä pidetään kiinni. Aikuinen tietää nämä jutut paremmin, kuin nelivuotias ja varmasti lapsi jossain vaiheessa alkaa tajuta, kuka määrää ja missä on kaapin paikka. Joudut jankuttamaan, sanomaan samat asiat seitsemänsata kertaa päivässä, tulet turhautumaan ja helppoa ei ole. Nimimerkillä kokemusta on, mutta tuloksena lapset, jotka uskovat kun sanotaan :)

Olen väsynyt, en jaksa pitkästi nyt kirjoittaa mutta toivotan jaksamista..:flower: Ja toivottavasti tosiaan ei satu mitään kamalaa tuon tielle juoksemisen kanssa.
 

Yhteistyössä