Mikä avuksi kun lapsi ei suostu pitämään peittoa?

x
Meillä nukkuu molemmat pojat kaiket yöt ilman peittoja. Yöpukuina on pitkähihaiset ja -lahkeiset pyjamat ja lisäksi sukat jalassa, just sen takia kun tiedän ettei se peitto kauaa päällä pysy. Koska en voi koko yötä olla sängyn vieressä asettelemassa peittoja, niin olen ajatellut että pärjätkööt sitten noin. Kummankaan yöunta peitottomuus ei haittaa, eivätkä ole kylmissään.

Kuulemma reilusti iso peitto pysyy paremmin päällä, en ole kokeillut.

Molemmat lapsukaiseni ovat nukkuneet ilman peittoa vauva- ja taaperoiässä. Pitkähihainen pyjama vaan päälle, pitkälahkeisilla housuilla ja sukilla varustettuna toki.

Nykyään ne pöllii minunkin peittoni, jos sattuvat nukkumaan vieressä esim. mökillä, ja kotosallakin on aina peitto niskassa.

Mulla tyttö nukkuu yleensä ilman peittoa ja vielä toisinaan vaan t-paidassa ja pikkareissa. Vaikka jalat ja kädet ois viileät, niin ei häntä tunnu häiritsevän eikä oo ollu kipeekään, et ois vilustunut tuosta johtuen. Oon sitten ajatellu et mikäs siinä jos tykkää.

Unipussissa tulee kuuma. Kokeiltu on.
Vaikeeta on siis kun 11kk nukkuu aamuyöstä vieressäni, ja minä kyllä tahtoisin pitää peittoa, samoin mieheni. Ja meillä siis iso peitto käytössä.

Pinnasängyssä ei suostu pitämään mitään päällään.. huoh.. ja juuri ja juuri voin laittaa hänelle bodyn päälle. Joten nyt oikeesti pitäs keksiä, millä sen saa pitämään sitä peittoa.

Vai teenkö mä tästä nyt itse vaan ongelman?

No onko sellanen umpiterällinen unihaalari poissuljettu vaihtoehto? Ei oo kovin paksukaan. Meilläkin neiti nukku pitkään ilman peittoa, sillä pysy hyvin lämpimänä. Nykyään haluaa peitonki jo päälle mutta noita unihaalareita meillä käytetään.

x
Alkuperäinen kirjoittaja Nanni81:
Vaikeeta on siis kun 11kk nukkuu aamuyöstä vieressäni, ja minä kyllä tahtoisin pitää peittoa, samoin mieheni. Ja meillä siis iso peitto käytössä.

Pinnasängyssä ei suostu pitämään mitään päällään.. huoh.. ja juuri ja juuri voin laittaa hänelle bodyn päälle. Joten nyt oikeesti pitäs keksiä, millä sen saa pitämään sitä peittoa.

Noh, mun mielestä teet. Jos ei pidä peittoa niin sitten ei pidä, ei sitä pakottaa voi jos ei unipussikaan kelpaa. Laitat vaan riittävästi vaatetta päälle yöksi. Ja mitä tulee tuohon vieressä nukkumiseen, niin onko pakko? Voisiko lapsi nukkua omassa sängyssään, niin sullakin olisi parempi nukkua?

marmatus
Mä ratkaisin ongelman meidän pojan kohdalla näillä ruskovillan vaatteilla. Viilentää jos on kuuma ja lämmittää jos on kylmä. Peiton potkii aina pois ja on todellinen kuumakalle myös, hikoaakin tosi herkästi. Nyt on käytössä ruskovillalta villaset pitkät kalsarit ja pitkähihanen paita, ostin myös villasilkkiset samanlaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

Noh, mun mielestä teet. Jos ei pidä peittoa niin sitten ei pidä, ei sitä pakottaa voi jos ei unipussikaan kelpaa. Laitat vaan riittävästi vaatetta päälle yöksi. Ja mitä tulee tuohon vieressä nukkumiseen, niin onko pakko? Voisiko lapsi nukkua omassa sängyssään, niin sullakin olisi parempi nukkua?
No ehkä mä tosissaan teen tästä turhaan nyt tämmösen numeron. Jotenkin vaan huolettaa kun talvi tulee ja meillä on aika viilee asunto.
Unipussia olen kahdesti koittanut. Molemmilla kerroilla oli hiestä märkä jo vartin päästä.
Vieressä nukkuu koska herää yöllä syömään. Imetän, joten on helpompaa syöttää vieressä ja antaa nukahtaa siihen, koska itsekkin nukahdan samantien uudelleen. En koe nukkuvani yhtään huonommin lapsi vieressä kuin muutenkaan. Sitä en kai tässä valittanut. Vaan lähinnä sitä että kauheesti en päälle viitsisi kuitenkaan topata, kun siirrän hänet yöllä meidän väliin nukkumaan. Ja siinä tulee väkisinkin pidettyä peittoa.

Ajattelin josko joku osaisi sanoa miten oma lapsi on ruvennut oppimaan peitolle? (kuulostaapas tyhmältä)

gab
Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Mä ratkaisin ongelman meidän pojan kohdalla näillä ruskovillan vaatteilla. Viilentää jos on kuuma ja lämmittää jos on kylmä. Peiton potkii aina pois ja on todellinen kuumakalle myös, hikoaakin tosi herkästi. Nyt on käytössä ruskovillalta villaset pitkät kalsarit ja pitkähihanen paita, ostin myös villasilkkiset samanlaiset.
Huh! Meidän lapset tukehtuisivat kuumuuteen noissa vetimissä. Hanki ap terälliset unihaalarit lapselle, niissä on tosi hyvä nukkua eivätkä purista kuten body. Joku tästä jo aikaisemmin vinkkasikin.

marmatus
Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Huh! Meidän lapset tukehtuisivat kuumuuteen noissa vetimissä. Hanki ap terälliset unihaalarit lapselle, niissä on tosi hyvä nukkua eivätkä purista kuten body. Joku tästä jo aikaisemmin vinkkasikin.
Et taida ymmärtää miten villa toimii? Ootko ikinä ihmetelly miksi etelässä ihmisillä on esim. villaset huivit pään ympärillä?! Ja villashaalit harteilla pahimpaan helleaikaan.

x

No ehkä mä tosissaan teen tästä turhaan nyt tämmösen numeron. Jotenkin vaan huolettaa kun talvi tulee ja meillä on aika viilee asunto.
Unipussia olen kahdesti koittanut. Molemmilla kerroilla oli hiestä märkä jo vartin päästä.
Vieressä nukkuu koska herää yöllä syömään. Imetän, joten on helpompaa syöttää vieressä ja antaa nukahtaa siihen, koska itsekkin nukahdan samantien uudelleen. En koe nukkuvani yhtään huonommin lapsi vieressä kuin muutenkaan. Sitä en kai tässä valittanut. Vaan lähinnä sitä että kauheesti en päälle viitsisi kuitenkaan topata, kun siirrän hänet yöllä meidän väliin nukkumaan. Ja siinä tulee väkisinkin pidettyä peittoa.

Ajattelin josko joku osaisi sanoa miten oma lapsi on ruvennut oppimaan peitolle? (kuulostaapas tyhmältä)
Ok, mä ymmärsin siten että sun tulee itsesi kylmä kun lapsen takia ei voi omassakaan sängyssä käyttää peittoa. Nää imetysasiat on aina niin herkkiä, mutta kysyn silti: sun lapsesi on jo 11 kk vanha, milloin olet ajatellut jättää yösyötöt pois? Voisiko samassa yhteydessä yrittää opettaa nukkumaan koko yön omassa sängyssä? Käyttää sitten siellä peittoa tai ei.

Ok, mä ymmärsin siten että sun tulee itsesi kylmä kun lapsen takia ei voi omassakaan sängyssä käyttää peittoa. Nää imetysasiat on aina niin herkkiä, mutta kysyn silti: sun lapsesi on jo 11 kk vanha, milloin olet ajatellut jättää yösyötöt pois? Voisiko samassa yhteydessä yrittää opettaa nukkumaan koko yön omassa sängyssä? Käyttää sitten siellä peittoa tai ei.
Juu ei tää mulle mitenkään herkkä aihe ole ;) Mutta olen monet yöt koittanut saada tuota luopumaan tissistä. Huuto on karsee, mikään ei auta, ja tätä olen jaksanut parin yön ajan, kunnes tajuan ettei se todellakaan meinaa antaa mulle yhtään unta. Jutellut olen tästä esim. neuvolassa ja imetystuen kanssa, molemmista sanottu ettei kannata vierottaa nyt kun lapsella on motorisesti vilkas kausi menossa. Ja kyllä mä edelleen väitän että saan nukkua enemmän ;)
Ja niin ehkä mä olen niin laiska etten ole vielä lopettanut. Jotenkin en vaan henno huudattaa. Varsinkaan kun tämä ei juo pullosta mitään, eikä juuri yöllä huoli tuttiakaan.
Lapsi on myös painokontrollissa vaikka syö kuin hevonen tätänykyä.. läpipasko, joten siksikin tuntuu tärkeältä imettää.
Seli seli, eikös?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
tai jospa te opettelisitte nukkumaan erillisillä peitoilla miehenne kanssa ?
Tätäkin vois kokeilla jos ei ois niin pirun tottunut isoon peittoon jonka voi yön aikana pölliä mieheltä ;) Osaiskohan sitä 10 vuoden jälkeen ees käyttää semmosta pientä?

Yhteistyössä