Mikä avuksi kun kiinteät ei maistu

Meidän 8kk:n ikäinen tyttö ei suostu syömään kiinteitä ruokia lähes ollenkaan. Vain muutema maku kelpaa ja nekin ehdottomasti ilman kökköjä...eli on oikea sihtikurkku, jos pienikin murena joutuu kurkkuun niin taatusti oksentaa kaiken syömänsä pois.
Muutenkaan kiinteää ruokaa ei mene kuin max puoli pikkupurkillista noin 3-4 kertaa päivässä- Myöskään tuttipullo eikä nokkamuki ei kelpaa. Eli täysimetyksellä mennään. Alipainoinenkin on. Onko kellään ollut vastaavaa ? Ja osaisiko kukaan neuvoa miten kiinteiden syöminen onnistuisi vähän helpommin ?
 
Tässä taas herää se ikuisuuskysymys, että A onko lapsi hoikka siksi kun ei syö vai B syökö lapsi siksi vähän, koska on luonnostaan hoikka?

No, joka tapauksessa imetät ja maitoa ilmeisesti saa arviosi mukaan riittävästi. Alle vuoden ikäisen lapsen tärkein ravinnonlähde on kuitenkin vielä maito, joten luultavasti ei ole syytä huoleen. Itse uskon ainakin niin, ettei ruuan määrällä säädellä lapsen painoa. Lapsi syö sen verran mitä itse tarvitsee ja paino määräytyy suurimmaksi osaksi perimän mukaan.

Minkä kokoinen tyttö on?

Meidän 4v. tyttö oli 8kk iässä 6900g ja 71cm. Söi sen minkä söi. En koskaan pitänyt kirjaa määristä, jotten huolestuisi suotta ;) Vieläkin on kovin hoikka tyttö. Tuskin hänen ruumiinrakenteellaan ylipainoiseksi koskaan edes tulee :)
 
Meillä tilanne ihan sama, tyttö 8 kk syö ehkä vajaan yhden purkillisen sosetta yhteensä päivässä kahdella tai kolmella syöttökerralla, hedelmämaut ei kelpaa, ja lämpimistä ruoista vain tietyt. Puurot ei kelpaa paria lusikallista enempää. Korviketta ei juo, nokkamukista juo kyllä vettä mielellään, muttei mitään muuta ainetta. Tahtoo siis vain tissiä! On kyllä kasvanut ihan hyvin, ja olen yrittänyt olla huolestumatta sen enempää, toivon että seuraavina kuukausina tilanne muuttuisi itsestään. Tuskinpa lapset kovin helposti nälkää näkevät, jos ruokaa tarjotaan. Epäilen että meillä tyttö saa vain niin paljon ravintoa tissimaidosta, jota vetää ahkerasti päivin öin, ettei yksinkertaisesti tarvitse ruokaa enempää. Täytyy vain toivoa ettei ikuisesti tissiteltäisi.. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamsu:
Kävimme neuvolan 7 kk painokontrollissa. Tuolloin paino oli 6130 g ja pituus 68,8 cm. Ensi viikolla onkin jo 8 kk neuvola.
Eli siis samaa luokkaa meidän keijukaisen kanssa! Ymmärrän kyllä huolesi. On itsekin tullut pohdittua näitä painojuttuja ja pohdin joskus vieläkin.

Tyttö täyttää joulukuussa 4v. ja painaa 13,2kg. Koskaan en ole löytänyt vyötäröstä sopivia housuja, vaan aina olen saanut reippaasti kaventaa. Tyttö on hoikka eikä muuksi muutu.

Nykyään syö hyvin (vauvana kovin vähän) ja annan syödä voitakin suoraan paketista, mutta paino ei vaan nouse. Sen sijaan pituutta tulee ihan kivasti. Tyttö on kuitenkin aina ollut pirteä ja perusterve lapsi, joten neuvolan terveydenhoitajan ja kahden eri lääkärin mukaan syytä huoleen ei ole. Ja aina muistuttavat, että terveyden kannalta on parempi olla hoikka, kuin ylipainoinen =)

Meillä muuten painettiin vuoden vanhana 7800g! :D
 

Yhteistyössä