Mikä aika normaalikuntoisella menee juostessa 5 km?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Puoli tuntia on aika epämääräinen aika joillekin. Esim. 32 min on aivan eri asia kuin 30 minuuttia, sillä se tarkoittaa 5 km:n matkalla 24 sekunnin eroa kilometrivauhdissa. Otatteko ajan tarkasti kellon kanssa?

onko sillä minuutintarkalla ajalla väliä jos jaksaa ylipäätään juosta koko 5 kilsaa? musta se on hieno suoritus. :) ite treenaan jo puolikkaalle, mutta ei siitä niin pitkä aika ole kun 5 kilsan yhtämittainen juoksu oli mun päätavote.

Olen kaksi kuukautta harjoitellut juoksemista, tai hölkkää oikeammin, enkä pysty edelleen juoksemaan 5 km:n matkaa tauotta. Pienellä välipysähdyksellä (noin minuutti) ja parilla lyhyellä kävelypätkällä höystettynä aikaa matkaan menee noin 37 minuuttia. On se parempi kuin aloitustilanne, jossa kahden minuutin juoksu oli lähes ylivoimainen suorite. Hengitystekniikasta ei ole mitään tietoa ja astmakin vaikuttaa osaltaan siihen, että "henki meinaa loppua", mutta silti olen ihan tyytyväinen kehitykseen. Vielä riittää reenaamista.

Useimmat suomalaiset aikuiset ei jaksa juosta edes kilometria putkeen, joten on aivan turha jauhaa jostain normaalikuntoisella 5 km:een menevästä ajasta.

Yleensä ihmiset liioittelevat oman vauhtinsa. Itse 15 vuotta juosseena olen huomannut tyypillisen lenkkeilijän juoksevan n. 8 km/h vauhdilla. Varmaan useimmat näistä väittäisivät kysyttäessä juoksevansa 10 km/h vauhdilla. Tsemppiä! Kuntosi on siis suomalaisella mittapuulla hyvä eikä ole mikään häpeä käyttää 5 km:n lenkkiin 40 minuuttia.

Useimmat suomalaiset aikuiset ei jaksa juosta edes kilometria putkeen, joten on aivan turha jauhaa jostain normaalikuntoisella 5 km:een menevästä ajasta.

Hieman eri mieltä. Toki riippuu missä piireissä liikkuu, jos elää huonokuntoisten keskellä ajattelee noin. Jos taas työkavereista lähtien kaikki liikkuvat paljon niin toi sun yleistys kuulostaa aika rajulta bullshitilta..

[QUOTE="mä vaan";23879536]Hieman eri mieltä. Toki riippuu missä piireissä liikkuu, jos elää huonokuntoisten keskellä ajattelee noin. Jos taas työkavereista lähtien kaikki liikkuvat paljon niin toi sun yleistys kuulostaa aika rajulta bullshitilta..[/QUOTE]

Tämä on kyllä ihan tutkittu tosiasia, etteivät useimmat suomalaiset aikuiset jaksa juosta edes kilometria putkeen.

Itse ja läheiseni liikkuvat paljon, mutten kyllä sen pohjalta tee yleistyksiä koko kansan kunnosta.

Liikun paljon ja juoksenkin ja viimeksi juoksin 5km n. 25min. En juossut täysillä, vaan sellaisella sopivalla vauhdilla, olisin jaksanut enemmänkin, mutta tuo oli juoksumatkana.

Kyllä kilometri on vaan aika kova juttu sellaiselle, joka ei liiku tai vaan esim kävelee. Minunkin kaveripiirissäni kaikki ovat urheilullisia, mutta siltikin uskon, että suurin osa suomalaisista ei ole.

mä juoksin kertaheitolla, 15 vuoden tauon jälkeen 5km 33minuutissa. Heti alkuun tuntu, ettei happi kulje ja homma loppuu justiin mutta kun sen vaiheen yli pääsi niin homma meniki yllättävän helposti ihan loppuun asti. Ja aivan täysin kylmiltään lähin juoksemaan, en ollu juurikaan käyny edes kävelylenkillä sitä ennen.

Innostuin tästä kovasti jä päätin mennä uudestaan parin päivän päästä ja sekin meni ihan ok mutta lenkin loppuvaiheessa alko tuntumaan, että nilkat kipeytyy. Kuinkas ollakaan, seuraavana päivänä pääsin hädin tuskin kävelemään kun nilkat oli niin tulessa :ashamed: Kesti 2vkoa ennenku tilanne rauhottu!

Lähin siis liian kovaa koska oma fyysinen kunto ois kyenny "vaikka mihin"....eli ite juoksu ei tuntunu yhtään pahalta mutta näköjään nivelet oli asiasta täysin eri mieltä :)

[QUOTE="äiti";24883054]mä juoksin kertaheitolla, 15 vuoden tauon jälkeen 5km 33minuutissa. Heti alkuun tuntu, ettei happi kulje ja homma loppuu justiin mutta kun sen vaiheen yli pääsi niin homma meniki yllättävän helposti ihan loppuun asti. Ja aivan täysin kylmiltään lähin juoksemaan, en ollu juurikaan käyny edes kävelylenkillä sitä ennen.

Innostuin tästä kovasti jä päätin mennä uudestaan parin päivän päästä ja sekin meni ihan ok mutta lenkin loppuvaiheessa alko tuntumaan, että nilkat kipeytyy. Kuinkas ollakaan, seuraavana päivänä pääsin hädin tuskin kävelemään kun nilkat oli niin tulessa :ashamed: Kesti 2vkoa ennenku tilanne rauhottu!

Lähin siis liian kovaa koska oma fyysinen kunto ois kyenny "vaikka mihin"....eli ite juoksu ei tuntunu yhtään pahalta mutta näköjään nivelet oli asiasta täysin eri mieltä :)[/QUOTE]

Juu olet kyllä liian kovaa aloittanut. On tosi, että ensin helpottaa hengitys ja lihaksiston kehittymisessä menee useampi kuukausi. Ei pidä juosta liikaa, vaikka pystyisikin, sillä lihaksisto ei pysty ja se sitten tuntuu seuraavana päivänä ja se voi jopa vahingoittaa niveliä. Lihaksisto kun suojaa herkkiä paikkoja, mutta sen on annettava rauhassa kehittyä. Olet juossut aivan liian lujaa ja liian pitkän matkan. Älä riko jalkojasi!

"Juoksin" itse äsken 5 km 27 minuuttiin crosstrainerillä. (Nivelet ei kestä juoksemisesta tulevaa rasitusta) Pisin neljä pientä (n 20 sek.) taukoa. BMI melkein 35...

Aloitin toukokuussa hölkkäilyn. Aluksi hölkkäsin 2km, kävelin 1km ja juoksin 1km. Nyt tuo 4km menee hölkäten. Ajasta en ole niin välittänyt, mutta teidän innoittamana katsoin yks päivä ajan ja sitä kului 27min.
Hölkkään tuota 2-3 krt/vko ja pitemmän lenkin (6,5km) kerta viikkoon. Tavoitteena loppukesästä 10km.
Mutta minulla nyt iskenyt tällainen vaiva: vasen sääri kipeytyy noin puolivälistä 1km hölkän jälkeen. Tuntuu, että lihas kiristyy eikä rentoudu ollenkaan. Loppumatkasta sattuu jo etupuolelle luuhun, askel menee ihan tönköksi. Missä vika?

[QUOTE="mä vaan";23879433]6 min / km on kevyt hölkkävauhti, sillä vitonen menee siis tasan puoleen tuntiin.

Kovempaa kun juoksee niin sanoisin sellainen 22-24 min menee..[/QUOTE]

EI TODELLAKAAN MENE!!!

Itselläni on juoksumatto kotona. Kun hölkkäilen, ja laitan 6 -7 km/tunnissa nopeudeksi, pääsen noin 2,5-3 km:n matkaan puolen tunnin ajalla.
Mieheni juoksee 10 km/tunnissa nopeudella ja aikaa kuluu tasan puoli tuntia.

Itse en siihen pääse!! En edes vaikka minulla on hyvä kunto, sillä olen melko lyhyt. Saan juostua tuota 10 km tuntivaihtia korkeintaan minuutin ja sen jälkeen jalat eivät vaan kertakaikkiaan ehdi mukaan.
Joten 5 km ja puoli tuntia on kyllä melkoinen haaste. Käykääpä vaikka kokeilemassa salilla, missä näette matkan.

Ystäväni kertoi tehneensä 10 km kävelylenkkejä ja aikaa kului noin 45 min. Jäin miettimään, että ei voi olla totta. Tein saman lenkin GPS:n kanssa ja matkaa kertyi 4,6 eli monesti oma arvio heittää melkoisesti.

Kokeilin kuntosalilla BodyFitnes-tunnin päätteeksi juoksumatolla juosta 5 km mahdollisimman nopsaan. 17 km/h oli vauhti vitosen ajan! 1% kulmalla. Ei olisi yhtään kovempaa päässyt, niin tiukille otti! Nainen yli 40v.

Näin 45vuotiaana ja aktiivisesti juoksua kaksi vuotta harrastaneena 5km aika asfaltilla 23.50 Radalla tuosta saisi ehkä peräti 30sek pois tyynellä kelillä. Voin sanoa että 25min on jo aika hyvä tulos normi kuntoilijalla vaihtelevalla tiellä juostessa saa olla tyytyväinen jos tämän juoksee.. Nämä alle 20min ajat ovat täysin kestävyysurheilijoiden aikoja joihin esim. minun fysiikka ikä huomioon ottaen ei taida enään onnistua vaikka kuinka riuhtoisi menemään.

Yhteistyössä