mikä äitiyden mitta on siisti koti??

• Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Jatkuvasti tosi epäsiisti ja sotkuinen koti ei ehkä ole huonon ätitiyden mitta mutta kertoo ehkä jonkinlaisesta elämänhallinnan puutteesta
Peesi.
Varsinkin kotiäidit kun väittävät ettei ole AIKAA siivota, mitä hittoa sitä sitten on kun muksu nukkuu kaiket päivät, ja vaikka isompiakin on siinä, niin ottaa ne mukaan siivoukseen, onhan se niidenkin koti..

..
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Jatkuvasti tosi epäsiisti ja sotkuinen koti ei ehkä ole huonon ätitiyden mitta mutta kertoo ehkä jonkinlaisesta elämänhallinnan puutteesta
ei kyse ole mistään elämänhallinan puutteesta, kyse on siitä että miksi turhaan tehdä asioita koko ajan kun sen ajan voi käyttää hauskemmin... ;)
kyllä se on elämänhallinnan puutetta turha selittää..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Puhdas koti on merkki hukatusta ajasta.
voihan sitä noinkin uusavuttomat selittää...
hah, kyse ei ei ole ainakaan mulla uusavuttomuudesta... osaan imuroida,pestä lattiat.. pestä ikkunat.. käyttää kaikkia kodinkoneita.. rättikin pysyy kädessä.. mä en vaan näe mitään järkeä joka päivä siivota ja puunata.. ressata jokaikisestä lattialle tippuvasta ruuanmurusesta.. pölystä ja sekamelskasta..
mä kuuluun niihin jotka käyttää lapsen päikkäriajan siihen järkevimpään asiaan... eli nukkumiseen.. :D mä en silitä koska en koe siihen tarvetta.. teen asioita kun niitä tarvitsee tehdä..
Siis ainoa mahdollisuus puhtaaseen kotiin on pestä koti joka päivä? Possujako teillä asuu?

Mulla odottaa kyllä tiskit aina joko lasten päiväunia tai sitä että käyvät nukkumaan. Tiskarin tyhjennys tai täyttäminen kahden puolitoistavuotiaan kanssa ei ole lempijuttunu. Vaikka miten kiellä siinä tiskarin luukussa roikutaan, ja joku ehtii lähmiä kädellään likaisia koneessa odottavia astioita.

Kai se sitten toisten sädekehää kiillottaa kun pääsee sanomaan että aina on siistiä. Hyvä heille, mutta ikävää jos toisten elämää pitää arvostella siisteystason perusteella.

k
Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Puhdas koti on merkki hukatusta ajasta.
voihan sitä noinkin uusavuttomat selittää...
hah, kyse ei ei ole ainakaan mulla uusavuttomuudesta... osaan imuroida,pestä lattiat.. pestä ikkunat.. käyttää kaikkia kodinkoneita.. rättikin pysyy kädessä.. mä en vaan näe mitään järkeä joka päivä siivota ja puunata.. ressata jokaikisestä lattialle tippuvasta ruuanmurusesta.. pölystä ja sekamelskasta..
mä kuuluun niihin jotka käyttää lapsen päikkäriajan siihen järkevimpään asiaan... eli nukkumiseen.. :D mä en silitä koska en koe siihen tarvetta.. teen asioita kun niitä tarvitsee tehdä..
no en usko,,, selittää ne hiihtäjätkin..

Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Puhdas koti oli hyvän äitiyden mitta siihen aikaan, kun suomalaiskodeissa oli yleisesti torakoita ja täitä. Ja tuollaiset mielikuvat muuttuvat hitaasti.
ja näköjään myös sellaiset että täit olisivat merkki likaisuudesta
Väitinkö niin?
Kyllä kirjoituksestasi sellaisen kuvan sai joo
Sitten taitaa lukutaitokin levitä hitaasti täällä Suomen maassa. Tavaapa vielä kerran, mitä minä alun alkaen kirjoitin. Ja sen jälkeen mieti, olenko väittänyt täiden olevan merkki likaisuudesta.

no ei se mikään äitiyden mitta ole, mut en ite henk.koht. voi ymmärtää ihmisiä jotka elää paskan keskellä. Normaalit viikkosiivoukset kuuluu ihan normaaliin peruselintasoon. Lapsiperheissä se korostuu kun sotkua tulee paljon, kaikilla on varmasti kotona mukavempaa olla kun huoneissa mahtuu leikkimään eikä tartte astua lattialla lojuvien makaronien päälle. Siisti koti on viihtyisä, putipuhdasta ei tarvitse olla koko ajan mut joku taso on hyvä säilyttää. Sitä paitsi, jos joka päivä tekee vähän, pääsee paljon helpommalla kuin että sotkisi monta kuukautta ja edessä olisi koko kämpän mittainen jättiurakka.

oooo
Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:
Mulla odottaa kyllä tiskit aina joko lasten päiväunia tai sitä että käyvät nukkumaan. Tiskarin tyhjennys tai täyttäminen kahden puolitoistavuotiaan kanssa ei ole lempijuttunu. Vaikka miten kiellä siinä tiskarin luukussa roikutaan, ja joku ehtii lähmiä kädellään likaisia koneessa odottavia astioita.

Kai se sitten toisten sädekehää kiillottaa kun pääsee sanomaan että aina on siistiä. Hyvä heille, mutta ikävää jos toisten elämää pitää arvostella siisteystason perusteella.
Kuka tässä nyt on ketään arvostelemassa? Jos kolahtaa niin sitten kolahtaa, kerroin vain oman mielipiteeni ja havainnon jonka olen lähipiirissäni tehnyt. Jokainen tehköön ja olkoon tekemättä kuten tahtoo, mielipiteille sen sijaan pitäisi olla vapaus niin kauan kun ei henkilökohtaiseen lynkkaukseen ryhdytä.

maissihiiri
No ei se musta oo äitiyden mitta, mutta kyllä se mun mielestä jotain kertoo ihmisestä jos kämppä on kuin pommin jäljiltä. Tai ei mua sotku häiritse, mutta jos on oikeesti likasta niin se on karmeaa. Esim. yks meijän kaveriperhe on sellaisia että eivät ilmeisesti välitä/osaa siivota, ja heillä vielä liuta elukoita... Siellä ei pysty edes kyläilemään kauaa, kun tuntuu että alkaa henkeä ahdistaa... Wc:ssäkään ei voi käydä kun kissankusilaatikko haisee. Ja sitten vielä ihmettelevät miksi vauvalla on ihottumaa ja silmänympärykset punaiset ja kutisevat :/

oooo
Puhdas koti oli hyvän äitiyden mitta siihen aikaan, kun suomalaiskodeissa oli yleisesti torakoita ja täitä. Ja tuollaiset mielikuvat muuttuvat hitaasti.
ja näköjään myös sellaiset että täit olisivat merkki likaisuudesta
Väitinkö niin?
Kyllä kirjoituksestasi sellaisen kuvan sai joo
Sitten taitaa lukutaitokin levitä hitaasti täällä Suomen maassa. Tavaapa vielä kerran, mitä minä alun alkaen kirjoitin. Ja sen jälkeen mieti, olenko väittänyt täiden olevan merkki likaisuudesta.
Verrastit täit torakoihin ja puhuit samassa lauseessa puhtaasta kodista.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplaäippä08:

Kuka tässä nyt on ketään arvostelemassa? Jos kolahtaa niin sitten kolahtaa, kerroin vain oman mielipiteeni ja havainnon jonka olen lähipiirissäni tehnyt. Jokainen tehköön ja olkoon tekemättä kuten tahtoo, mielipiteille sen sijaan pitäisi olla vapaus niin kauan kun ei henkilökohtaiseen lynkkaukseen ryhdytä.
Sulla se taisi nyt sitten kolahtaa, mun mielestä se miltä naapurin tai kaverin kämpässä näyttää on hänen oma asiansa. Täytyy vaan ihmetellä sitä, miksi naiset ovat niin julmia toisilleen tässäkin asiassa?

Ksantippa S.
[/quote]

Se, että puhuu samassa lauseessa täistä ja puhtaasta kodista, ei vielä tarkoita, että väittäisi täiden johtuvan kodin likaisuudesta. Kyllähän jokainen nykyään tietää, kuinka täit leviävät.

Mutta vielä 1900-luvulla Suomessakin eli sitkeänä usko, että syöpäläiset syntyvät ihan oikeasti pelkästä liasta. Sen takia täitä ja lutikoita niin kovasti hävettiinkin. (ja tietysti siksi, että ne tarttuvat) Ja sen takia siistiä kotia pidettiin tosiaankin hyvän äitiyden ja vaimouden mittana. Sitä tuskin sinäkään pystyt kiistämään, että mikäli niitä torakoita, täitä tai luteita on, eikä nykyaikaisia myrkkyjä ole käytettävissä, siisteys auttaa tilanteen pitämistä hallinnassa.

Jotain siitä tabusta ja häpeästä taitaa olla edelleen jäljellä. Miksi muuten sinäkään älähtäisit?

siisti koti puhdas mieli
ei kyse ole mistään elämänhallinan puutteesta, kyse on siitä että miksi turhaan tehdä asioita koko ajan kun sen ajan voi käyttää hauskemmin... ;)
Jos on hauskaa sikalassa. Koti kertoo asujastaan.

Ksantippa S.
Ja nyt toivottavasti menevät lainauksetkin oikein. Sen vielä kysyisin, että mitä pahaa on täiden rinnastamisessa torakoihin. Kumpaisiakin voi olla, vaikka säännöllisesti siivoaisikin.

shihtzu
Alkuperäinen kirjoittaja -:
No mun mielestä siisti ja putipuhdas ei ole samoja asioita. Kyllä meillä koti on päällisin puolin siisti aina. Kyllä mua ihmetyttää, että jätetään laikaiset tiskit ruuanjämineen vuorokaudeksi tiskipöydälle.
Mihis ne laitetaan, jos koneeseen ei sillä hetkellä mahdu, no tietysti ne pitäisi käsin pestä, mutta minähän en pese käsin mitään mitä ei ole pakko. Joskus jotkut isommat astiat ovat kauemmin tossa tiskipöydällä kun koneeseen ei montaa vuokaa samalla kertaa mahdu.
Ja nuo käsinpestävät astiat lojuu niin kauan kunnes saa aikaiseksi pestä ne, kun inhoan sitä käsinpesua.

Meillä on monen mielestä sotkuista, mutta ei tää mikään sikolätti ole, eniten noita tavaroita lojuu vähän siellä ja täällä, kun ei ole säilytystiloja.

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
no ei se mikään äitiyden mitta ole, mut en ite henk.koht. voi ymmärtää ihmisiä jotka elää paskan keskellä. Normaalit viikkosiivoukset kuuluu ihan normaaliin peruselintasoon. .
Viikkosiivouksista ihan samaa mieltä, mutta aika monen mielestä se ei pelkästään riitä. Meillä siivotaan yleensä kerran viikossa (imurointi ja moppaus), mutta tokihan koirasta sitä karvaa lähtee ja lattiat on sitten sen näköisiä. Toisinaan teen pikaimuroinnin keskellä viikkoa, mutta kyllä meillä on silti sekaisen näköistä; ei missään nimessä siistiä. Kukaan varmaan edes uskoisi että meillä imuroidaankin joskus :D

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja siisti koti puhdas mieli:
Jos on hauskaa sikalassa. Koti kertoo asujastaan.
jaa, no mun koti kertoo siitä että en ressaa siivouksesta... ;)

miksi pitäisi jokapäivä siivota, kun asunnossa asujat viihtyvät... miksi pitäisi ottaa suunnaton ressi siisteydestä.. kenen etua se palvelee...?
siis jos ei nyt kyse ole mistään silläsiisti ohjelman kodista... ;)

mun milestä on käsittämätöntä että äidit jotka valittavat väsymystä niin vapaa hetken saadessaan käyttävät sen siivoukseen.. miksi siis valittaa siitä väsymyksestä ja oman ajan puutteesta jos sen saadessaan käyttää se puunaamiseen ja silittämiseen, ikkunoiden pesemiseen...
kotiäidinkin päivään voi mahtua kaiken näköistä puuhailua.. ulkoilua lasten kanssa,ruuan laittoa,lasten kanssa leikkimistä ym. joten sitten sen vapaahetken saadessaan niin miksi pitäisi käyttää se siivoukseen?? käyttää sen mieluummin johonkin itseä viihdyttävään.. lepäilyyn ym.

Siis sehän on niin että hyvä taloudenpitäjä = hyvä ihminen.

Mutta itselläni on kodissa sellaisia alueita, jotka kerääntyvät nopeasti todella epäsiisteiksi. Pesen lattoita ehkä kerran pari kuussa mikä on liian vähän.

Syy näihin on luonteessa, olen monta rautaa tulessa-ihminen. Netissä menee myös huomaamatta liikaa aikaa joten olen nyt pyrkinyt siihen etten joka päivä avaa tietsikkaa.

Elämänhallinnanpuutetta minulla on muullakin elämän osa-alueilla, esim ruoka-ajat menee ihan hatusta heittäen. Lapset ei ole kyllä näennäisesti ainakaan kärsineet, ruoka maittaa ja nälkää eivät joudu itkemään. Pituus/paino on keskikäyrää kummallakin.

En ole tyytyväinen kämpän tilanteeseen. Pyrin nyt vähentämään radikaalisti tavaraa.

siisti koti puhdas mieli
olen katsonut kellosta että päivittäis siivoukseen ei mene aamuil,ja illal n ,30min jos muutoin siivoaa kunnolla kerran kahdes viikos vähint, ja silloinkaan ei mene 2h kauenpaa. mut jos ihminen on luonteeltaan sika .ei auta mikään siivous pitäs olla jo perseen takana joku laittamassa tavaraa paikalle. (5henk,)

Toisaalta, mitä se kertoo asukkaista jos koti on siivouksen jälkeen jo heti seuraavana päivänä taas siivouksen tarpeessa...? Ei meillä koti mene vuorokaudessa siihen kuntoon että pitäisi imuroida ja mopata ja jynssätä pytty.

Yhteistyössä