Mikä vika pesukoneessa? Se pitää kummaa ääntä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli kun rumpu pyörii, koneesta kuuluu sellainen ritinä...ääni muistuttaa vähän samantyylistä ääntä, kun löysät tai ruosteiset tms. polkupyörän ketjut pyöräillessä.

Kellään kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa'a:
Meillä pitää välillä samanlaista ääntä, voisin veikata että jotain pikkusia kivenmurusia tms ois päässy sinne jonnekkin ritisee...?

No tätä mäkin pohdin, että jonnekin väliin on varmaan jotain päässyt...mutta minne?

Meinaan että pitänee varmaan sitten kutsua korjaaja paikalle. Ja se tunnetusti ei ole halpaa lystiä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Pena:
Rummun ja altaan väliin on joutunut jotain ylimääräistä. Ootko pessyt seillä rintsikoita...kaarituellisia...sillee valtoimenaan?

Voinko mä jättää vastaamatta tähän? :ashamed:

No olen...mutta yksistäkään liiveistä ei kaaret puutu.

Saako sen rummun ja altaan välin tsekattua itse?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on hiiliharjakone, hiilet ovat kuluneet. Tämä pitää samanlaista ääntä kuin rummun välissä olisi jotain.

Mistä mä tiedän onko se hiiliharjakone?

Mutta kone siis on 1v1kk vanha, eli ei luulis että siitä on vielä mikään osa käytön vuoksi kulunut...kai?

Kuuluuko ääni kun tyhjänä käsin hiljalleen kääntelet rumpua?

Vaiko vain koneen käydessä itse (pyykätessä)?

Paha sanoa, kun siellä on nyt pyykit ja kone on päällä...mä kyllä ukolle ehdotin että jos sen koneen sammuttais ettei mene lopullisesti rikki, mutta ei se kuulemman siltä kuulosta että menee. Toivossa on nyt hyvä elää seuraava tunti :/

Lähinnä se nyt koneen pyöriessä ritisee kun rumpu alkaa pyörimään ja sitten niitä ritinöitä tulee "yksittäin" silloin tällöin, eli ei ritise koko aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on hiiliharjakone, hiilet ovat kuluneet. Tämä pitää samanlaista ääntä kuin rummun välissä olisi jotain.

Mistä mä tiedän onko se hiiliharjakone?

Mutta kone siis on 1v1kk vanha, eli ei luulis että siitä on vielä mikään osa käytön vuoksi kulunut...kai?

Tuskin noin nuoresta koneesta... Meillä kodinkoneita tunteva tuttava osasi epäillä ja osa on vaihdettu muutaman vuoden välein. Pyykkikoneen merkki on edestä täytettävä Siemens siwamat plus.

Konettaa kannattaa nyt tutkistella sitten kun se on tyhjä. Pyörittelet käsin rumpua ja kuulostelet. Jos löytyy rasahtava kohta, koeta kääntää takaisinopäin: Usein jos rummun ja sen altaan välissä on vierasesine, se pyörii myötäkarvaan eri tavoin kuin esineen hanatessa vastaan vastakarvaan pyöritettäessä. Konehan pyrähtelee edestakaisin käydessäänkin, ja satunnaisesti pahemmin kuuluva ääni voi johtua juuri tuosta vastkarvakohdan osumisesta kohdalle.

Voihan olla vain niikin, että rumpua pyrittävä hihna siellä vain nitisee. KOvassa käytössä se voi kulua/löystyä jo tuollaisenkin käytön jälkeen. Tod näk. halpa hihna - helppo vaihtaa.

onko ollut kovassa käytössä? Moottorihiilet tuskin reilun vuoden käytön jälkeen kuluu...ja mikäli löytyy vieras esine josta ääni aiheutuu niin se ei ole takuuasia.

eip ole kaikissa koneissa laisinkaan tuollaisia, ei mulla ainkaan, ei ole ollu enää 20:een vuoteen. Enemmistössä koneita toki edelleen (uusissakin) on.

reilun vuoden vanhasta koneesta todennäköisyydellä hiilet löytyy.

Kone on Whirlpool AWO/D 4516 ja toki ymmärrän sen, ettei mene takuun piikkiin jos sinne on jokin vierasesine joutunut...mutta vakuutus korvaa sen sitten.

En osaa sanoa onko tuo kovassa käytössä vai ei...kai se on ihan normaalissa käytössä. Perhekoko 2+2.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
En osaa sanoa onko tuo kovassa käytössä vai ei...kai se on ihan normaalissa käytössä. Perhekoko 2+2.

Millaisia koneellisia sinulla on tapana pestä: Enimmäkseen vajaita vai enimmäkseen "ylitäyteen" ahdettuja? Entä montako koneellista peräjälkeen?

Jos usein perä perään kovin raskaita koneellisia pesee (täkkejä, pyyhkeitä...ym. paljon vettä imevää / raskasta) niin kyllä se koneen kunnon päälle käy.

Yhteistyössä