Mikä vialla? Viisaat kertokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostuttavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raivostuttavaa

Vieras
Kyse on 4v pojasta.
Tuntuu ettei ymmärrä puhetta ollenkaan.
Kun tullaan sisälle ja sanon monta kertaa että kengät pois, niin hän vaan menee kengät jalassa sisälle, kylässäkin. Eikö hän ymmärrä vaiko kuule vai mikä voi olla?
Samanlaisia tilanteita ihan tavallisissa arjen askareissa jotka on muille itsestään selvyys.
Sata kertaa saa sanoa saman asian rikä mene perille.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Kuuleeko poika normaalisti?
Kuullun ymmärtämisessä vikaa?
Onko puhe kehittyny normaalisti?
Onko kyse vaan "taivaanrannan maalarista"?
Kuulo on tarkastettu neuvolassa ja on normaali.
Sanavarasto on ihan uskomaton ja itse puhuu normaalisti ja kaikki äänteet tulevat sujuvasti.
Jos vaan ei sitte ymmärrä kuulemaansa. En tiedä, tuntuu vaan niin hölmöltä ettei muka ymmärtäisi yksinkertaista ohjetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sanavarasto on ihan uskomaton ja itse puhuu normaalisti ja kaikki äänteet tulevat sujuvasti.
Jos vaan ei sitte ymmärrä kuulemaansa. En tiedä, tuntuu vaan niin hölmöltä ettei muka ymmärtäisi yksinkertaista ohjetta.

Testaa:
Sano rauhallisissa kotioloissa lapselle yksinkertainen lause, missä on kolme ohjetta. Esim. hae äidin kirja keittiöstä. 1.ohje: Mene keittiöön, 2.ohje: etsi sieltä äidin kirja, 3.ohje: tuo se minulle.
Jos lapsella on kuullun ymmärtämisessä vikaa, niin hän ei pysty toteuttamaan annettuja ohjeita, eikä siis ymmärrä niitä.

Jos se ei kuitenkaan kuule? Meillä oli pojalla liimakorva, eikä ollenkaan tajuttu sitä. Välillä se vaikutti kuulevan ihan hyvin, mutta sitten tuntui välillä, ettei se viitsi tehdä mitä käsketään ja on ihan muissa maailmoissa.

Jos se on vaikka kuulo huonontunut sen jälkeen, kun se on tutkittu?

Testaa:
Sano rauhallisissa kotioloissa lapselle yksinkertainen lause, missä on kolme ohjetta. Esim. hae äidin kirja keittiöstä. 1.ohje: Mene keittiöön, 2.ohje: etsi sieltä äidin kirja, 3.ohje: tuo se minulle.
Jos lapsella on kuullun ymmärtämisessä vikaa, niin hän ei pysty toteuttamaan annettuja ohjeita, eikä siis ymmärrä niitä.

Ei hän pysty toteuttamaan kuin yhden asian kerrallaan, muuten menee aivan sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos se ei kuitenkaan kuule? Meillä oli pojalla liimakorva, eikä ollenkaan tajuttu sitä. Välillä se vaikutti kuulevan ihan hyvin, mutta sitten tuntui välillä, ettei se viitsi tehdä mitä käsketään ja on ihan muissa maailmoissa.

Jos se on vaikka kuulo huonontunut sen jälkeen, kun se on tutkittu?

Mikä on liimakorva?
Perjantaina kuulotesti oli.

Testaa:

Ei hän pysty toteuttamaan kuin yhden asian kerrallaan, muuten menee aivan sekaisin.

Ja kyse on 4 vuotiaasta?
Tuon ikäisen lapsen pitäisi pystyä toteuttamaan moni-osaisia ohjeita jo, ei vain yhtä ohjetta. Luulenpa, että kannattaa heti huomenna soittaa neuvolaan ja varata aika neuvolalääkärille, JOS LASTA EI OLE KUMMEMMIN TUTKITTU asian tiimoilta.
Vertaukseksi voin kertoa, että oma tyttöni pystyi jo 2-vuotiaana toteuttamaan tuon edellä mainitsemani testaus-ohjeen. Ja suoriutui hyvin.

Sitäkin voisit testata, että laskeudut lapsen tasolle ja katsot häntä silmiin ja annat sitten ohjeen, miten pitää toimia. Jos poika nimittäin on niin ajatuksissaan noissa tilanteissa, ettei vaan jouda kuuntelemaan, niin tuolla keinoin saadaan siihen apua. Mutta kuten jo edellä sanottiin, niin varaahan neuvolalääkärille aika, ja kerro huolesi pojasta hänelle. Toivottavasti sitten pääsette tarkempiin tutkimuksiin ja löytyy pojalle apua, jos sitä johonkin tutkimusten perusteella tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Millä voimakkuudella lapsi kuuntelee lastenohjelmia?
Aika kovaa, mut aina sitte hiljennetään ja hän tyytyy siihen.

kysyin tätä siksi, että kerran lääkärissä tuli puheeksi lapsen "jukuripäisyys" eli katseli kielloista huolimatta televisiota kovalla. Lääkäri ei kysellyt enempää vaan kurkkasi korviin, ne olivat täynnä "liimaa". Samantien mentiin korvat tyhjentämään ja se itsepäisyys loppui.

Koska kuulotesti on ollut ihan vasta, luulen,että kyse on vain siitä että lapsi on 4v. Anna Wahlgrenin Lapsikirjassa on aika osuvasti kuvailtu lapsia eri ikäkausina. Löytyykö teiltä kirjahyllystä?

meillä nelivuotiaalle pojalle saa toistaa välillä asiat tuhanne kertaa kun ei yksin kertaisesti aina halua kuulla ja korvat tuubitettu juetiinsa joulukuussa eli liima korvasta ei kyse... eli välillä nelivuotiailla pojilla hankalaa pysyä tässä maailmassa "mielikuvitus kun laukkaa".

kokeile tuota samalle tasolle laskeutumista, silmiinkatsomista ja sanomista... yleensöä silloin tietää toisen esim. pelleilevän jos ei katso silmiin vaan väistelee, pistää silmät kiinni yms.

Yhteistyössä