Mikä värjää virtsan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei nolona...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei nolona...

Vieras
Mulla on pikkuongelma.. Tai huoli. Todennäköisesti johtuu jostakin, mitä oon syönyt, mutta miehellä ei kuulemma ole samaa vaivaa ja samaa sapuskaa ollaan syöty.

Ongelma on vihertäväksi värjäytynyt virtsa... :ashamed: Siis ihan niin, että kun pyyhkii, paperikin värjäytyy. Ja tulee virtsaputkesta ei sieltä toisesta aukosta..

Itse epäilisin johtuvan pinaattikeitosta tai vitamiinitableteista. Onko kellään käynyt vastaavasti ...tai ootteko keksinyt tälle muuta syytä?

Mie tiedän, että voi vaihdella.. Muttan kun tämä tuntuu, ettei laimene millään. Tai siis oon koittanut nyt juoda vettä reippaasti, mut aina vaan saman väristä. ...se on aika vänkää, kun vessapaperikin värjäytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja sophie:
mä oon juonu sellasta pore vitamiini juttua ja se värjää pissan ihan neon keltaiseksi..

Mä aloin reilu kaksi viikkoa sitten syömään Multitabseja. Oon huomannut tämän vihertävyyden jo muutamana päivänä, mutta ekan kerran tänään niin voimakkaana, että paperikin värjäytyy. Löysin netistä jonkun jutun, jossa joku sanoi, että liika c-vitamiini voi värjätä. Mietin, et oisinko saanut liikaa, kun nyt kipeenä ollessa oon syönyt tarkoituksella jonkun verran myös hedelmiä ja juonut tuoremehua (lähinnä kyllä omena, mut kai siinäkin on c-vitskua?)

...ei ole mitään pissavaivoja kyllä eikä selkään satu yhtään. Nuha ja kuume on. Mietin, et jos on ollut nestehukkaa tämän sairauden takia (kuten varmaan onkin) ja jos johtuu noista vitskupillereistä, niin saattaahan sitä väriä olla tämän viikon aikana kertynyt tonne rakkoon ja siksi sitä nyt ois enemmän...

^ tuo nro on lääkäripäivystys (varmaan helsingin seudulla tuo numero). kuinka kauan sinulla on ollut tuota ongelmaa? sinuna soittaisin omaan, lähimpään päivystykseen ja kysyisin, että pitäisikö olla huolissaan ja mistä väri voi johtua. Munuaisjutut ei ole leikin asia, joten sinuna soittaisin heti. Tule kertomaan mitä sanoivat.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBell:
Alkuperäinen kirjoittaja Pipari:
mä vaan tiedän että punajuuri värjää virtsa :ashamed:

joo, mutta punertavaksi

juu,kyllä!Jos olet huolissaan,soita vaikka tänne 0910023,he osavat vastata :hug:

Mihin tuo menee? ...voiko sinne soittaa viikonloppuna/tähän aikaan?

Hmm...poliisin numero on 10022...oisko samaan suuntaan toi, porvooseen ehkä?

Ai lääkäripäivystys! :D Okei, sori, aattelin, että joku porvoolainen vedättää ja kaveri soittaa poliisille valittaen vihreetä pissaa... :ashamed: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja hep:
^ tuo nro on lääkäripäivystys (varmaan helsingin seudulla tuo numero). kuinka kauan sinulla on ollut tuota ongelmaa? sinuna soittaisin omaan, lähimpään päivystykseen ja kysyisin, että pitäisikö olla huolissaan ja mistä väri voi johtua. Munuaisjutut ei ole leikin asia, joten sinuna soittaisin heti. Tule kertomaan mitä sanoivat.

No olen huomannut värjäytymistä (vihertämistä) jo useamman päivän, mutta tänään vasta kunnolla kiinnitin huomiota, kun paperikin värjäytyi..

Mutta munuaisissa ei tunnu mitään. Siis ei mitään kipuja. :/

Niin ja lisään vielä, että mies ei ole vastaavaa vaivaa huomannut, mutta hänpä ei pyyhi.. ;)

Samaa sapuskaa syöty, mut tuo ei syö näitä vitamiinipillereitä.

kokeileppa jättää ne muutamaksi päiväksi pois,luulen että johtuu niistä,tai pakota ukkoki syömään niitä niin näkee värjääntyykö sillä,koska meillä kumpiki ottaa noita pore vitamiineja ja kummallakin on värjäytynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja sophie:
Niin ja lisään vielä, että mies ei ole vastaavaa vaivaa huomannut, mutta hänpä ei pyyhi.. ;)

Samaa sapuskaa syöty, mut tuo ei syö näitä vitamiinipillereitä.

kokeileppa jättää ne muutamaksi päiväksi pois,luulen että johtuu niistä,tai pakota ukkoki syömään niitä niin näkee värjääntyykö sillä,koska meillä kumpiki ottaa noita pore vitamiineja ja kummallakin on värjäytynyt.

Joo, mä jätän ne kyllä pois. Ja pinaattiakin vältän. ...mulla on tiistaina lääkäri ihan muista syistä, joten siellä tätä kysäisen.

Mut tällä hetkellä epäilen kyllä noita vitskupillereitä..

c-vitamiini värjää virsan joskus jopa vihertäväksi. Ei siitä tietääkseni mitään haittaa ole. C-vitamiinia tuskin voit saada yliannostusta tai sitä pitäisi saada pitkäaikaisesti tosi isoja määriä. Se kun on vesiliukoinen vitamiini ja ylimääräinen poistuu elimistöstä.

http://www.school-for-champions.com/health/urine_color.htm

kts. kohta green urine:

virtsatietulehdus, sappi ongelmat, ja tietyt lääkeaineet voivat värjätä virtsan vihreäksi. Kirkkamman vihreä virtsa on merkki liiallisesta b-vitamiinin saannista.

Toiselta sivulta poimittua: parsan syönti voi myös värjätä virtsan vihreäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
liiallinen c-vitamiinin runsaasti ja pitkäaikaisessa käytössa aiheuttaa jotain kivia, muistelisin että munuaiskiviä. Eli kohtuus kaikessa

Juu, emmie sitä normaalisti liikaa saakaan, mutta nyt kun oon ollu kipeenä, niin on tullut enemmän otettua tuotteita, jotka sisältää myös c-vitamiinia. Ainakin se liikaa saatuna edistää solujen rappeutumista ja vanhenemista (jee! mä muistan jotain vielä lukion biologiasta...).

Hei, mun huoleni laski. Surffasin lisää netissä ja löysin, että toinen syy voi olla toi b-vitamiini (tarkemmin b2) eli riboflaviini. Kuulemma se voi värjätä virtsan just tämmöiseksi kuin mitä mulla on.

Jos mitään virtsaongelmia (muita kuin värjäys) ei ilmaannu, kysäisen asiaa tiistaina lääkäriltä siellä päin ollessani. ...tosin teen testin ja en kyllä huomenna ota tota vitskutabua. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
http://www.school-for-champions.com/health/urine_color.htm

kts. kohta green urine:

virtsatietulehdus, sappi ongelmat, ja tietyt lääkeaineet voivat värjätä virtsan vihreäksi. Kirkkamman vihreä virtsa on merkki liiallisesta b-vitamiinin saannista.

Toiselta sivulta poimittua: parsan syönti voi myös värjätä virtsan vihreäksi.

Juu, lueskelin just aika samaa. :D

Kiitoksia kaikille! Enköhän mie täällä vielä porskuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pipari:
mä vaan tiedän että punajuuri värjää virtsa :ashamed:

joo, mutta punertavaksi

juu,kyllä!Jos olet huolissaan,soita vaikka tänne 0910023,he osavat vastata :hug:

Mihin tuo menee? ...voiko sinne soittaa viikonloppuna/tähän aikaan?
Saa soita 24 tuntia vuorokaudessa,se on päivystävä puhelin Helsingissa,vaikka mä asun Turussa ,mä silti soitan sinne aina jos jotain pakko kysyä

Olen mies ja huomannut nyt saman homman itsekin. Alotin taas Beroccan syönnin ja tuumasit johtuvan siitä. Hassua, sillä vedin tuota aikanaan 1,5vuotta putkeen ja ihan se normaali neon värinen värjääntyminen vain esiintyi. Nyt siis päivät tulee vihreetä (todella laimean vihreetä) ja aamulla normaalia. Päivällä sitten se "Berocca kusi" ja taas vihreetä.

Teen nyt testin, että jätän tuon Beroccan pois ja katson mitä käy. Jos jatkuu, nostan veden määrää ja katson mitä sitten käy. Jos edelleen jatkuu, niin pitänee mennä lekuriin.

Kipuja ei ole missään, ihan normi meininki muuten. Päivystävän puhelimen mukaan kausiluontoiset allergialääkkeet ei vaikuta (Ebastin koivuun) tällä tavoin.

Katsotaan...