Mikä vaivaa tuota vajaa 2vuotiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kohta jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kohta jaksa enää

Vieras
Nyt useampi viikko mennyt ettei ole syönyt kunnolla. Neuvola epäili hampaita ja muutama poskihammas onkin tullut lisää.
Houkuttelemalla saa syömään, jos syötetään. Osaa kyllä siis syödä itsekin mutta jos laitetaan syömään itse, heittää ruuat lattialle pienen räpimisen jälkeen.

Ja nyt, kolmatta yötä, valvotaan. Päiväunille ei alkaisi millään, vaikka väsyttää, tätä jatkunut jo pitempään. Jos ei nuku päiväunia, nukahtaa illalla heti yöunille, vaikka herääkin sitten pari kertaa ennenkuin nukahtaa kokonaan.
Jos saakin taisteltua päiväunille, kuppaa iltamyöhään, vaikka nukkuisi vain puolituntisen aamupäivästä. Yöunet on ilman päiväunia 12-13h, päiväunien kanssa 9h.

Ja nyt tosiaan, on valvottu öitä. Okei, eilen oli kuumetta, joku kuumepöpö jyllännyt lapset läpi, kuume kestänyt vuorokauden ja mennyt pois. Mutta nyt, ei ole edes kuumetta, eikä tuntuisi mikään olevan kipeä (päivän leikkinyt ilman itkuja jne normaalisti) mutta noin 10min sänkyyn menosta, alkaa huuto.
Viime yön huusi kokonaan, kunnes kuuden aikaan simahti. Ja heräsi kahdeksan jälkeen. Alkuillasta oli ehtinyt nukkua pari tuntia. Ihmettelen millä virralla tuo lapsi valvoi koko päivän? :O

En tajua miten saan unet rauhoittumaan ja yöt rauhoittumaan, sylissä vetää raivarit ja sängyssä ulisee muuten vaan. : / Ja se sylissä pitäminen on jopa mahdotonta, lapsella alkaa painoa olla sen verran että kädet minulla väsyy ja sätkii ja potkii ja raivoaa, ei helpota tilannetta.

Viereen ei ala nukkumaan, alkaa leikkiä ja säheltää vaikka mitä sanoisin ja miten laittaisin nukkumaan siihen.

Alkaa voimat loppua ja itkua tulee jo itseltäkin. Isä ei osallistu, asumme erillään... Aamuisin kun pitää kuitenkin koululaisten kanssa nousta niin olisihan ne yöunet ihan kivat :(

Tukiverkkoa on kyllä mutta eipä siitä tähän akuuttiin hätään taas ole yhtään apua.

Antaisin lääkettä ennen nukkumaanmenoa ja katsoisin auttaako. Ne hampaat saattaa edelleen vaivata, se on ihan todennäköistä. Poskihampaat kai ei edes tule yhdessä rysäyksessä vaan se niiden tuleminen kestää pidempään. Siis hyvinkin voi vaivata vielä, vaikka olisi pari viikkoa sitten jo tullut läpi ikenestä ensimmäiset osat.

Meillä on vastaavasti itketty ja yöllä raivottu esim. alkavia flunssia (kurkkukipu?) ja rokotuksia.

Antaisin lääkettä ennen nukkumaanmenoa ja katsoisin auttaako. Ne hampaat saattaa edelleen vaivata, se on ihan todennäköistä. Poskihampaat kai ei edes tule yhdessä rysäyksessä vaan se niiden tuleminen kestää pidempään. Siis hyvinkin voi vaivata vielä, vaikka olisi pari viikkoa sitten jo tullut läpi ikenestä ensimmäiset osat.

Meillä on vastaavasti itketty ja yöllä raivottu esim. alkavia flunssia (kurkkukipu?) ja rokotuksia.

On annettu särkylääkettä, ei vaikutusta. Ei ole rokotuksia ollut ja flunssakaan tuskin. Allergiat on poissuljettu, niitä on mutta ruokavalio tasapainossa ja sen osalta kaikki ok.
Ihan mahdotonta, koko touhu. Mikään ei auta... Luulen että jos nukahtaisi vain kunnolla niin nukkuisi mutta en vain saa rauhottumaan millään : /

Kysyisin vielä ihan varmistukseksi, että olethan antanut riittävän paljon sitä särkylääkettä? Eikös tässä joku aika sitten julkaistu joku tutkimus tms, että lapsia alilääkitään usein ja siitä ei ole mitään hyötyä. Eli pitäisi aina seurata tarkalleen sitä kilojen mukaista annostusta eikä antaa "vähän vähemmän".

Mielikuvitus kehittyy jossain kahden vuoden kieppeillä ja ensimmäisillä lapsilla taitaa tulla painajaisiakin jo niillä main?

Uskon kyllä myöskin kuvauksesi perusteella enemmän kipuun kuin uniin.

En tiedä, kuulostaa siltä että lapsellasi ihan todella on joku hätä, käyttäisin kyllä lääkärissä.

Jos siis lapsi vaan raivoaa eikä rauhoitu nukkumaan, niin voisi koittaa myös herättää/ havahduttaa lapsi kunnolla ja aloittaa sitten se uni alusta kun on rauhoittunut. Kirkkaat valot päälle, Vie esim viileään ulkoilmaan, josko siellä havahtuis. Tai sitte lastenohjelma hetkeks pyörimään( tämä oli tehokas konsti flunssaisella yksvuotiaalla, loppu huuto, sain lääkittyä ja nenän imettyä, hörppäs vettä ja tyytyväisenä jatko uniaan)

[QUOTE="siis";25276317]Onko ne korvat käyty näyttämässä lääkärille?
Kyllä sillä lapsella joku paikka taitaa olla kipeänä, jos ihan tosissaan noin paljon itkee öisin..[/QUOTE]

Ei ole kipuitkua. Vaan kiukuttelua. Jos saa periksi ja pääsee pois sängystä esim sohvalle, on hiljaa kuin hiiri. Ja alkaa värkkäämisen, leikkimisen ym. Jotain levottomuutta katsoisin olevan....

Korvat taikka hengitystiet! Viittaan sillä tuohon kun huuto loppuu kun pääsee ylös eli silloin noissa paikoissa kipu voi hellittää. Meillä korvatulehdus oli kavala pirulainen ja ei sitä ekalla kertaa löydetty. Ei noin pieni pitkään valvo jos ei jokin vaivaa oikeasti.

Meillä ainakin kaikki lapset ovat korvatulehduksissa kitisseet ja kiukutelleen urakalla varsinkin nukkumaan mennessä. Ja pienempänä, kun eivät ole osanneet kertoa että sattuu, se on ollut semmoista tyyliin, että unikaveri on huonosti yäääää... Mä en halua nukkua yääää.. Ja niin edespäin. Käy ehdottomasti näyttämässä en korvat. Ja jos siellä on kova tulehdus, ei ne kipulääkkeet välttämättä tehoa kunnolla, vaan kipu tuntuu siltikin.

meillä 2vuotiaalla samanlaista.annetaan sen tulla pois sängystä meidän kans sohvalle(jossa katsellaan tv:tä miehen kans) ja rauhoittuu heti.ja kun väsynyt on,menee heti pitkälleen ja sitten silitellään ja rauhoitellaan niin kauan että nukahtaa ja kannetaan sänkyyn.nukkuu yleensä aamuun asti.ollaan ajateltu että ilmeisesti joku pelkokausi meneillään,ei uskalla jäädä yksin huoneeseensa ja siksi aloittaa siellä elämöinniin.

Alkuperäinen kirjoittaja pölli;25276522:
meillä 2vuotiaalla samanlaista.annetaan sen tulla pois sängystä meidän kans sohvalle(jossa katsellaan tv:tä miehen kans) ja rauhoittuu heti.ja kun väsynyt on,menee heti pitkälleen ja sitten silitellään ja rauhoitellaan niin kauan että nukahtaa ja kannetaan sänkyyn.nukkuu yleensä aamuun asti.ollaan ajateltu että ilmeisesti joku pelkokausi meneillään,ei uskalla jäädä yksin huoneeseensa ja siksi aloittaa siellä elämöinniin.

Tätä se on meilläkin sen ehkä YHDEN kerran ollut, mutta ei viime päivinä. Ja tunnistan kipuitkun, siitä ei ole erehdystäkään. Ja tosiaan tuossa sohvalla pötköttelisi kyllä mutta ei sängyssä. Menee vaan värkkäämiseksi lopulta kun pääsee pois sängystä.
Väsynyttä vikinää ja kitinää ja illistelyä jopa kun menen paikalle. Eli tuohon kipuun en usko, en sitten millään.

mitä tekee jos et reagoi itkuun heti? onko mahdollista siirtää lapsen sänkyä sun huoneeseen? ootko kokeillu lempiruokia.. mitä jos et tuputtas sitä ruokaa vaan annat kylmästi olla syömättä et anna välipalaa ulkoilua ja seuraavalle ruualle jotain mieluista rukaa.

Kuulostaa tuo ruokailu meidän just 2v täyttäneen touhuilta. Syö hyvin jos on isän kans kotona mut jos mä oon kotona ni temppuilee, mut ku en välitä ni syö sit loppupeleissä mitä syö ja oput roskiin. ilman välipaloja sit menemme huonon syönnin jälkeen seuraavaan ruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pölli;25276707:
onko vielä tutti käytössä? rauhoittuuko sillä? meillä tämä alkoi suunnilleen sen jälkeen kun tutti vihdoin jätettiin pois.

Meillä ihan samanlaista, poika 2v4kk ja unitutti ollut pois käytöstä n2kk, jasiitä alkoi ap.n kuvailema käytös.
Luulen, että on sekoitus uhmaa, väsymystä ja jonkinsortin pelkäämistä/ mielikuvituksen kehitystä.
Meilläkään ei selkeästi kipeä ole, kitisee muuten vain, aloittaa sellaisen valitusvirren " ei haluu nukkua, äiti ei tuu, yhyyyhyyyhyy..."

mitä tekee jos et reagoi itkuun heti? onko mahdollista siirtää lapsen sänkyä sun huoneeseen? ootko kokeillu lempiruokia.. mitä jos et tuputtas sitä ruokaa vaan annat kylmästi olla syömättä et anna välipalaa ulkoilua ja seuraavalle ruualle jotain mieluista rukaa.

Kuulostaa tuo ruokailu meidän just 2v täyttäneen touhuilta. Syö hyvin jos on isän kans kotona mut jos mä oon kotona ni temppuilee, mut ku en välitä ni syö sit loppupeleissä mitä syö ja oput roskiin. ilman välipaloja sit menemme huonon syönnin jälkeen seuraavaan ruokaan.

Jos en reagoi, alkaa hirveä äiti-huuto. Nytkin olen kolmesti mennyt huoneeseen, ja heti kun pääsen paikalle, seisoo hiljaa sängyssä ja katsoa tapittaa rauhallisesti. Pötköttelee jos istun vieressä mutta aloittaa kohta taas värkkäämisen. Eli ei onnistu se sänkyyn rauhoittaminenkaan. : /

Ja on koitettu sitäkin että annetaan olla syömättä, ei vaikutusta.

Tuttia ei syö enää, ei ole syönyt useampaan kuukauteen. Pullosta juo iltamaidot...

Jätettäisiinhän ne päiväunet pois jos ilman niitä ihan kunnialla iltaan selviäisi. Vaan kun ei selviä.

Nyt pötköttelee sängyssä ja kuuntelee hiljaisella radiosta joululauluja, välillä kuuluu hihkaisu mutta muuten on rauhassa... Vaan ei nuku.

Meillä menee 2v jo seitsemältä tai joskus ennenkin nukkumaan. Yleensä nukkuu yhdeksään kymmeneen aamulla.

On kyllä väsynyt jo tuossa neljän viiden maissa, mutta ei millään nukahda ennen sitä päiväunille. Jos nukahtaa päiväunille valvoo sitten 24 tai jopa 2. Välillä oli niin että nukkui joka toinen päivä päiväunet.

Mä en laita turhaan sänkyyn unta odottelemaan. Jos ei nukahda 15 minuutissa ja rupeaa leikkimään, otan pois sängystä ja saa touhailla omiaan, leikkiä. Minä en enää yöllä leiki tai viihdytä. Teen kotihommia, katson telkkaria tai netteilen. Yleensä jossain vaiheessa lapsi sitten kiipeää sohvalle viereen, ja on valmis nukkumaan. Sitten nukahtaakin nopeasti.

Meillä tyttö tammikuussa 2v ja nyt 2viikkkoa samanlaista 'pelleilyä' päiväunillä voi pyöriä 2h sängyssä ihan rauhassa mutta ei nukahda, annetaan pötkötellä ja nostetaan pois kun isosisko herää. Illalla nukkumaan klo 19-20, riippuen onko nukkunut päikkärit, herää klo 7-8.30.

Iltaisin simahtaa välillä kuin saunan lamppu ja toisinaan, nyt parin viikon ajan on huutanut kun on joutunut sänkyyn. Ei rauhoitu, ei sitten millään. Mä oon kylmän viileästi unikouluttanut. Yritin aluksi istua huoneen reunassa mutta pelleili vain niin nyt istun viereisessä keittiössä ja käyn peittelemässä sänkyyn vähän väliä kunnes rauhottuu ja tulosta on tullut.

Muistan että samanlainen vaihe oli isommallakin ja liittynee etenevään uhmaan kun on alkanut ymmärtää että voi kapinoida nukkumaanmenoa vastaan :D

Oli aika shokki tää taistelun aloitus kun tyttö on vauva-ajan jälkeen nukkunut kuin unelma.

Viimeksi muokattu:
Vaikka olisit kuin tunnistanut kiukutteluitkuksi, niin mä oisin kuitenki sitä mieltä et kandee ne korvat tarkistaa..

Itse kun tehnyt sellaista virhettä et olin aivan sata varma, mut kuinka sit kävikään.

Yhteistyössä