Mikä vaikuttaa uniin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unihiekkaa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unihiekkaa.

Vieras
Minkä olette huomanneet vaikuttavan positiivisesti/negatiivisesti vauvanne 6kk-12kk unen laatuun?

Meillä 9kk poika, jonka yöt ovat lähes aina olleet levottomat. Ainoastaan muutamana yönä on meillä vasta nukuttu se 6h inahtamatta, ehkä noin kerran viikossa nyt syksyn aikana. Muuten alkuyöstä n.3xherääminen ja aamuyöstä sama juttu. Imetän edelleen ainakin kerran yössä. Emme ole kokeilleet vielä mitään unikoulua, olen vaan lähinnä tarkkaillut iltarutiineja, ja pitänyt päiväkirjaa asioista jotka vaikuttavat mahd positiivisesti uniin. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen ettei koskaan osaa ennustaa miten seuraava yö menee. Esim välillä vauvauinnin jälkeen nukkuu hyvin, välillä huonosti.

Postiivisesti uniin vaikuttaneet asiat:
-mahdollisimman viileä makkari, ei välttämättä peittoa ollenkaan
-ei itkua koko iltana, vaan hyvillä mielin nukkumaan

Outoja asioita jonka jälkeen nukkunut hyvin (=unikirjojen vastaisia):
-poikkeuksellinen päivärytmi
-telkkarin katsominen
-huonosti syöty puuro
-myöhäinen nukkumaanmenoaika

Mitä olette itse havainneet? Vai onko päivä- ja iltarutiineilla sittenkään mitään merkitystä?

Nostan tätä kun kiinnostaa aihe! Meidän tyttö kyllä vasta 3kk, mutta olen jo melko varma, että jollei ihmettä tapahdu niin yöt pysyvät jatkossakin levottomina. Tyttö on järjettömän huono nukkumaan. Puolen tunnin välein herätään. Siksi voisin laittaa korvan taakse näitä juttuja :)

Meillä 6,5kk tyttö eikä ole väliä miten päivä on mennyt, samalla tavalla heräilee öisin. On heräillyt aina. Joskus kyllä harvemmin, mutta heräilee silti.
Lopetimme yösyöttämisen n. viikko sitten, mutta ei tyttö kyllä nälkäänsä heräile, koska rauhoittuu aina nopeasti takaisin nukkumaan.

Nyt on räkätaudissa ja sen vuoksi yö- ja päiväunetkin on yhtä hyllynmyllyä : (

Mä luulisin, että tämä on temperamenttikysymys, jotkut vauvat vaan nukkuu paremmin kuin toiset.. Ei meillä ainakaan päivän touhut tunnu vaikuttavan suuntaan eikä toiseen. :(

Kyllä meillä ainakin ollut vaikutusta uneen, kun on paljon hälinää päivällä ja uusia kasvoja. Silloin tytteli (~4kk) ei tahdo rauhoittua nukkumaan ja äkäilee kovasti=)
Myös tuo tv.n katsominen vaikuttanut joskus, että herää kovaan itkuun päiväunilta.. Kahvi, joka OLI mun pahe vaikutti sekä päivä- että yöuniin, ei nukkunut päivällä illalla huutoa eikä tahtonut uneen päästä vaan heräili, mut nyt nukutaan sen puolesta hyvin=)

Yhteistyössä