Mikä tuota tyttöä vaivaa, siis oikeasti herkkä lapsi!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko muilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko muilla

Vieras
Meillä tyttö täyttää kohta 4 v. Tyttö on iloinen, nauraa helposti, osaa olla huumorintajuinen, pikku vanha... ja TOSI HERKKÄ!
Esimerkkejä. Pyydän tyttöä tulemaan pesemään hampaat, no tyttö jatkaa leikkiään, sitten aivan pikkuisen korotan ääntäni että tulepas nyt hampaat pesemään, niin tyttö tulee itkien että kukaan ei tykkää musta tai älä äiti suutu. Siis minä en ole huutaja tyyppi, jos tyttö ei ole kuulevinaan jotain sanon vähän isommalla änellä, mutten vihaisesti, sitten yleensä heti tyttö juoksee halaan, että ei saa huutaa (vaikken huuda tosiaan) ja itkee lohduttomasti! Pyytää myös anteeksi joskus vaikkei tarvisi, ai niin ja tulee heti sanomaan mutta äiti minä rakastan sinua ja halaa, jos siis käsken tekemään jotain...?!
Sitten katsoo tv, esim ruma ankanpoikanen, alkaa itkeä kun ankka on surullinen jne. Pitääkö tässä huolestua, siis miki tytöstä on tullut näin herkkä?! Mitään ei kestä sanoa edes kun tulee itku jne...

Meillä tyttö juuri täyttänyt 4v. ja ihan samanlailla käyttäytyy. Välillä itse turhaudun tilanteeseen, kun tyttö ei tottele tai tekee pahojaan, mutta yhtään en saisi ääntäni korottaa. Alkaa itku "miksi sä et tykkää musta" "kukaan ei ole ylpeä musta" jne. "Kiva" kuulla että on muitakin, joilla sama juttu.

Joo, no kiva tietää etten oo ainut. Ei oikein tiedä miten reagoida... ja loppuuko tuo joskus!?
Tosiaan tv ei pysty enää katsoa mitään ku tulee paha mieli kaikesta. Ja sitten jos käsken tehdä jotain ja aivan normaalilla äänellä niin tulee että äiti, rakastan sinua, eisää huutaa, ja kukaan ei tykkää musta...Voi voi :D Joskus jo naurattaa tämä...

Voi, kuinka hellyyttävää! Anna anteeksi jos vaikuttaa siltä, että väheksyn ongelmaa. Kamalaahan se on, jos kaikki itkettää, mutta silti... voi hellantelttu sentään, kuinka suloista :D !

Eilen tuli se koiraelokuva mikä se oli, beethooven 2 no katsottiin sitä jonku aikaa ja sitte tyttö juoksi omaan huoneeseen ja menin kysymään mikä tuli niin räjähti kauheaan itkuun että kun sillä koiralla ei ole kaveria yhyyyy....
Eli siinä elokuvassa oli se kohta justku se beethoovenin tyttökaveri vietiin, se ilkeä akka vei sen autoon ja kotia ja tämä beethooven jäi yksin :D

No miten reagoit kun tyttö tulee itku kurkussa luoksesi ja sanoo, että "äiti, älä suutu. Kukaan ei tykkää musta, niisk.." Mitä vastaat tytölle?

Jos alat lasta kovasti halailemaan, suukottelemaan ja vannomaan rakkauttasi, niin eipä ihme tuo tytön reaktio. On oppinut, että vähän niiskuttamalla saakin positiivista huomiota ja että äidin saa leppymään. Mä sanoisin varmaan vaan, että "höpsis, tules nyt tänne ja pestään ne hampaat".

Meilläkin 4-vuotias on huomannu tän "musta tuntuu ettet sä rakasta mua enää" -kikan. Itselläni on aika vaikea kestää tota, kun mulle se lapsen rakastaminen ja siitä puhuminen on jotenkin pyhä asia. Toisaalta suututtaa tuon asian kyseenalaistaminen, toisaalta tekis mieli vakuutella että voi kulta totta kai äiti rakastaa. Huomaan kyllä, että lapsi tekee tuon manipulointitarkoituksessa.

Yhteistyössä