mikä tolla lapsella oikein on - suussa koko ajan jotain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitinä tänäänkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitinä tänäänkin

Vieras
Meidän 4-vuotiaalla on ulkoiluja ja syömisaikoja lukuunottamatta koko ajan suussa joko peukalo tai syö sormia/kättä, lipoo kielellä alahuulta (huulen alapuolta) tai jos suussa ei ole mitään, niin liikuttelee leukoja ja pyörittää kieltä suussa. Mua alkaa ihan tosissaan häiritsemään tämä, kun ei mene minuuttia ettei siellä suussa tapahdu jotain. Tätä on neuvolassa sanottu ohimeneväksi vaiheeksi kohta 2 vuotta, mutta mulla rupeaa usko loppumaan. On kasvanut normisti pituutta ja painoakin on tullut hyvin, ruokaa saa ja taatusti ei ole puutosta mistään.

Jossain luki, että olisi perusturvallisuuden tunne häiriintynyt jostain, mutta en osaa löytää siihen aihetta; päivähoidossa on (max. 8-9 tuntia), äiti ja isä iltapäivät/illat läsnä (nukku yöt heräämättä), viikonloput vietetään perheen voimin. Juurikaan kierretä tai kaareta missään. Aikaa ja huomiota saa paljon.

Onko kellään ollut tällaista tapaa lapsella? Jos on ollut, niin koska on mennyt ohi?

Meidän tyttö syö kans koko ajan jotain, ulkonakin. Sormia, hiuksia, paidankaulusta, hanskaa, haalarin kaulusta jne.. Muakin kiinnostais tietää MINKÄ TAKIA, mutta ei oo vielä mulle auennut. Pikkusisko ei tee samaa.

Meillä samanlainen tapaus (suuhun menee myös kaikki lelut, kotona meillä onkin lähinnä alle 3-vuotiaille tarkoitettuja leluja hänelle). Tutkittu on ja psykologi, psykiatri, toimintaterapeutti ja puheterapeutti eivät keksi muuta selitystä kuin aistialiherkkyys, jonka takia lapsi ilmeisesti hakee korostuneesti tuntemuksia suun alueellaan.

[QUOTE="Lilli";23311378]Meidän tyttö syö kans koko ajan jotain, ulkonakin. Sormia, hiuksia, paidankaulusta, hanskaa, haalarin kaulusta jne.. Muakin kiinnostais tietää MINKÄ TAKIA, mutta ei oo vielä mulle auennut. Pikkusisko ei tee samaa.[/QUOTE]

Huijasin itseäni, syöhän se noita haalarin kauluksia esim. autossa istuessaan ja kotona joskus paitojen hihojakin...

Rupeaa huolestuttamaan onko jotain autistista tms. oirekuvaan liittyvää

kiinnostais tietää itteäki minkä takia jotkut tekee näin, siis muunmuassa MINÄ! olen aina syönyt jotain kokoajan...suussa pyörii millon mikäkin,esim syön kaikki kynien päät, hupparien narut, kouluaikoina söin VIHKONI, kumini...kynteni syön...

[QUOTE="juu";23311386]Meillä samanlainen tapaus (suuhun menee myös kaikki lelut, kotona meillä onkin lähinnä alle 3-vuotiaille tarkoitettuja leluja hänelle). Tutkittu on ja psykologi, psykiatri, toimintaterapeutti ja puheterapeutti eivät keksi muuta selitystä kuin aistialiherkkyys, jonka takia lapsi ilmeisesti hakee korostuneesti tuntemuksia suun alueellaan.[/QUOTE]

Hei, ihanaa. Mä olen jo lapsen vauvaiästä lähtien ajatellut yhtenä tuota aistiyliherkkyyttä, mutta en ole uskaltanut sitä ääneen sanoa.

Lisänä vielä, että syöhän tuo kaikkia kirjankulmia ja leluja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja .ap. tänäänkin;23311401:
Huijasin itseäni, syöhän se noita haalarin kauluksia esim. autossa istuessaan ja kotona joskus paitojen hihojakin...

Rupeaa huolestuttamaan onko jotain autistista tms. oirekuvaan liittyvää

Joo, meilläkin menee hihatkin.

Olipas mukava kuulla edelliseltä, että on tutkittu eikä mitään vikaa oo löytyny. Jospa meilläkään ei olis mitään häikkää..

Hei, ihanaa. Mä olen jo lapsen vauvaiästä lähtien ajatellut yhtenä tuota aistiyliherkkyyttä, mutta en ole uskaltanut sitä ääneen sanoa.

Lisänä vielä, että syöhän tuo kaikkia kirjankulmia ja leluja jne.

meillä siis lapsi aistiAliherkkä. En tiedä, voiko aistiyliherkällä olla samanlainen oire. Muita merkkejä aistialiherkkyydestä voi olla mm. varvastus ja rajut otteet muita ihmisiä kohtaan (hyppii syliin, törmää halaamaan jne.), jotka siis selittyvät nimenomaan sillä, että näin lapsi tuntee enemmän ja paremmin.

No minä kyllä lapsena (varmaan vielä koulussakin) söin aina hiuksia, hanskoja, kyniä jne. Siis pureskelin, en syömällä syönyt :D Pojalla tuntuu olevan samat vinkeet (4v.). Ihan normaalista perheestä olen ja normaalisti kasvanut, korkeakoulun käynyt ja vakitöissä :D

[QUOTE="juu";23311440]meillä siis lapsi aistiAliherkkä. En tiedä, voiko aistiyliherkällä olla samanlainen oire. Muita merkkejä aistialiherkkyydestä voi olla mm. varvastus ja rajut otteet muita ihmisiä kohtaan (hyppii syliin, törmää halaamaan jne.), jotka siis selittyvät nimenomaan sillä, että näin lapsi tuntee enemmän ja paremmin.[/QUOTE]

Entä mitä oikein kuuluu kumpaakin, mutta aina ollut ns. herkkä äänille (kuulee kaiken ja kiinnittää tosi paljon huomiota erilaisiin ääniin), jotkin vaatteet saattaa aiheuttaa tuskaa, kun puetaan päälle (huomaa, että jotenkin tuntee iholla vaatteen saumat tms. häiritseviksi), ei varvasta, mutta aina roisi on, vedestä ei tykännyt ennen kuin nyt vähän myöhemmin (pelkäsi olla kylvyssä vauvana), ei tykkää hirveästi pään tai vartalon "silittelystä", toisaalta ei myöskään rauhoitu lujassa syliotteessa (temperamenttinen!).

[QUOTE="hmm";23311473]No minä kyllä lapsena (varmaan vielä koulussakin) söin aina hiuksia, hanskoja, kyniä jne. Siis pureskelin, en syömällä syönyt :D Pojalla tuntuu olevan samat vinkeet (4v.). Ihan normaalista perheestä olen ja normaalisti kasvanut, korkeakoulun käynyt ja vakitöissä :D[/QUOTE]

Niinhän sitä kaikki kai joskus jotain pureskelee hermostuksissaan tai muuten vain... Mutta meidän tapaus on tänään mm. laittanut suuhunsa leikkikassakoneen kolikot, nuoleskellut pomppupalloa, pureskellut veljensä päällä olevaa paitaa, nuoleskellut äitinsä housuja... ja ollut mun silmien alla sentään vain tän iltaisen pari tuntia.

Yhteistyössä