Mikä teitä oikein ärsyttää korkeakoulutetuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä rassaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä rassaa?

Vieras
Tuntuu, että tällä palstalla tuo kouluttautuneisuus on aikamoinen ärsytyksen aihe. Missään keskustelussa ei saisi mainita koulutustaan. Ärsyttääkö se fakta, että koulututuilla on usein enemmän valinnanvaraa kuin kouluttamattomilla, ainakin periaatteessa? Onko teillä itsellänne jäänyt koulutus hankkimatta, tai muuten mennyt elämä jotenkin ohi, kun se niin kovin raivostuttaa?

MIksi lähihoitaja, asentaja, siivooja tai vammaisten ohjaaja saa olla työstään ylpeä, puhua siitä ja kertoa, miten raskasta se on, kehua itseään päteväksi työssään, sanoa haluvansa tehdä vain koulutustaan vastaavia töitä ja vaatia lisää palkkaa, mutta valtiotieteiden maisteri tai biologi ei?

Jos vammaisten hoitaja jää työttömäksi ja hänelle tarjotaan siivoustyötä, niin sehän on kamala vääryys eikä siihen pidä suostua, sillä hänen osaamistaan tarvitaan varmasti jossain muualla, kunhan hetken odottelee ja onpas nyt kamalaa.

Ekonomin taas pitäisi kiljuen ottaa siivoojan paikka vastaan, sillä eihän tuollaisille maistereille mitään löydy muutenkaan koskaan ja hän on tehnyt muutenkin jo suurta vääryyttä yhteiskuntaa kohtaan opiskelemalla viisi vuotta ja nyt pitäisi vielä oman alan töitä löytyä, pyh. On ne vaan ylpeetä prukkaa nuo koulutetut.

Ja mistä ihmeestä kumpuaa tuo, että esim. akateemiset on ylpeitä nirppanokkia, jotka eivät arvosta yhtään ketään ja kylpevät vain omassa erinomaisuudessaan? Olen liikkunut monenlaisissa piireissä ja enpä ole törmännyt tuollaiseen (toki tämä vain mun kokemus).

Useammin mä olen törmännyt siiihen, että jos itse maisterina olen vaikka samoissa illanistujaisissa raksatyöntekijöiden tai tarjoilijoiden kanssa, niin he itse alkavat alentaa itseään ja sulkevat ikään kuin porukasta pois, kun selviää, minkä koulutustason kanssa he istuvat samassa pöydässä. Usein tähän liittyy myös se, että mitään, mitä sanon, ei oteta vakavasti (oli puhe sitten kukkien kastelusta tai jääkiekosta), kun "eihän me tuollasta maisterien puhetta ymmärretä".

Alkuperäinen kirjoittaja mikä rassaa?;23636154:
Useammin mä olen törmännyt siiihen, että jos itse maisterina olen vaikka samoissa illanistujaisissa raksatyöntekijöiden tai tarjoilijoiden kanssa, niin he itse alkavat alentaa itseään ja sulkevat ikään kuin porukasta pois, kun selviää, minkä koulutustason kanssa he istuvat samassa pöydässä. Usein tähän liittyy myös se, että mitään, mitä sanon, ei oteta vakavasti (oli puhe sitten kukkien kastelusta tai jääkiekosta), kun "eihän me tuollasta maisterien puhetta ymmärretä".

Mikä tarve sulla on mainostaa koulutustasi?

Ihmisissä ärsyttää itsensä jalustalle nostaminen, mitä esim. tuossa tukiketjussa jokunen tuntui tekevän jaksamalla hokea että hänhän ei akateemisena todellakaan mihinkään siivoushommiin alennu.

Oli ihmisen koulutustaso ja työkokemus mikä tahansa, on suoranaisen vastenmielistä väittää olevansa pelkästään tutkinnon ja tittelin perusteella arvokkaampi ihminen jota pitää kunnioittaa perustuen paperiin eikä suinkaan käytökseen.

Omalla olemuksellaan ja käytöksellään voi antaa itsestään ikävän ylimielisen kuvan, sen osaavat monet akateemiset ja sen osaavat myös monet toisen asteen koulutuksen suorittaneet tai täysin kouluttamattomat.

Pitää vielä tuota valinnanvaraa vähän naurahtaa, yliopistollakin kun voi lukea pääaineena aloja joille ei Suomesta juuri työpaikkoja löydy, joten mitä se valinnanvara sitten jos jos kouluttaudut suoraan kortistoon tai tekemään työtä joka ei vastaa koulutustasi lähellekään?

[QUOTE="jippo";23636191]Juuri noin 007. Etkö ole huomannut, että aika usein kun tutustutaan uusiin ihmisiin puhe kääntyy mm. koulutukseen ja työhön?[/QUOTE]

Kääntyykö puhe koulutukseen useammin sellaisella joka pitää koulutusta yhtenä itsensä arvottavista tekijöistä vai puhutaanko mielummin sellaisista asioista jotka ihmisillä on yhteistä joko työelämässä tai vapaa-ajan kiinnostuksenaiheina?

On nimittäin ollut hauska huomata tutustuttuani lasten myötä paljon uusiin ihmisiin, että monesta on vasta vuoden tuntemisen jälkeen kuullut mitä tämä tekee työkseen ja mihin on kouluttautunut, ja sieltä löytyy yhtälailla amislaisia kuin akateemikkoja.

Itse mainitsen alani jos joku sitä kysyy, en todellakaan esittele itseäni tuntemattomille: moi, mä oon *nimi*, *ammatti/koulutus*. Juttu lähtee yleensä jostain muusta ;)

Kääntyykö puhe koulutukseen useammin sellaisella joka pitää koulutusta yhtenä itsensä arvottavista tekijöistä vai puhutaanko mielummin sellaisista asioista jotka ihmisillä on yhteistä joko työelämässä tai vapaa-ajan kiinnostuksenaiheina?

On nimittäin ollut hauska huomata tutustuttuani lasten myötä paljon uusiin ihmisiin, että monesta on vasta vuoden tuntemisen jälkeen kuullut mitä tämä tekee työkseen ja mihin on kouluttautunut, ja sieltä löytyy yhtälailla amislaisia kuin akateemikkoja.

Itse mainitsen alani jos joku sitä kysyy, en todellakaan esittele itseäni tuntemattomille: moi, mä oon *nimi*, *ammatti/koulutus*. Juttu lähtee yleensä jostain muusta ;)

Itse taas olen huomannut monesti uusien ihmisten seurassa, että usein tuota koulutusta kysytään ihan suoraan. "No mitäs sinä touhuat/teet?" on aika yleinen kysymys uudelle tyypille. Small talkia. Mut ehkä se on vähän eri asia, kun illanistujaisissa ei ole sinänsä yhdistävää tekijää, kuten lapsia, joista puhua, niin silloin tutstutaan muulla tavalla ja kysellään vaikka opinnoista. Tuskinpa nuo asiat hiekkalaatikon reunalla tuleekaan ilmi niin helposti, onha se ihan eri tilanne.

Muuten ihan hyvä kirjoitus, mutta en kyllä usko että tuttavapiiristäsi löytyy akateemikkoja. Ainakaan yhtä lailla kuin perusduunareita.

Mikä tarve sulla on mainostaa koulutustasi?

No minä olen huomannut ihan saman kuin ap, että koulutuksesta puhuttaessa ei kannata aina totuutta kertoa. Eli en ikinä oma-aloitteisesti mainitse, mutta tutustumisvaiheessa esim. juuri illanistujaisissa usein kysytään, että minkä alan ihmisiä sinä olet /mitä teet työksesi tms. Eikö? Ja siihenkö pitäisi sitten vastata, että "en mä paljon mitään... " Vai?

Kyllä mä olen saanut todella ikävää asennoitumista alemmin koulututetuilta tällaisissa tilanteissa. Siksi en vietäkään aikaani sellaisissa porukoissa, joissa koulutuksesta tulee kynnyskysymys. Muutun sekunnissa idiootiksi, joka ei tajua käytnnön asioista mitään, on ylpeä nirppanokka ja luulee olevansa vaikka mitä.

Siksi viihdyn parhaiten korkeasti koulutettujen parissa, koska näistä asioista ei ole kenelläkään alemmuudentunnetta ja siitä kumpuavaa vihamielisyyttä.

Kuitenkin mulla on kaksi oikeaa sydänystävää, ja toinen heistä on vain ylioppilas. Olemme tunteneet niin kauan, että koulutuksella ei ole mitään merkitystä. Toinen on sairaanhoitaja AMK, ja hyvin tulemme juttuun -vaikka olen saanut muilta sairaanhoitajilta alemmuudentunteesta johtuvaa vihaa osakseni esim. tehdessäni eräälle sairaalaosastolle omaa osaamistai vastaavan tilaustyön. Tsiisus sitä kanailua! Kaikki tiesivät jo ennen saapumistani, minkälainen "pääni pehmeäksi lukenut nirppanokka" sieltä tuleekaan. Sääliksi käy, jos ammatillinen itsetunto on niin heikko, että se vaatii toisten polkemista!

Viimeksi muokattu:

Mulle taas on ihan normaalia, että uusiin ihmisiin tutustuessa puheeksi tulee piakkoin se, mitä kukin "tekee". Eli siinähän se selviää onko töissä ja missä töissä.

Okei. Jotkut juttelee koulutuksestaan ja työstään, toiset ei. Mun työkaverit ei esim. tiedä, mikä mun koulutus on. Ei ole tullut koskaan puheeksi. Iltaa käyn istumassa niin harvoin, ettei ole tullut tilannetta, jossa ventovieras olisi tullut kyselemään, mikä mun koulutus on tai mitä teen työkseni. En tiedä sitäkään, mikä mun lasteni kavereitten vanhempien koulutustausta on.

No aloittaja ja moni muukin koulutustaan kehuskeleva itse ilmaisee itsessään piirteitä jotka ärsyttävät. Aloittaja esim. lajittelee tuttavansa koulutuksen mukaan ja tekee johtopäätöksiä sen perusteella onko joku akateeminen vai ei. Minulle on aivan sama kaikissa tilanteissa onko ihminen koulutettu vai ei, enkä tee minkäänlaisia päätelmiä kenestäkään koulutuksen perusteella.

Jos joku on ärsyttävä, hän on ärsyttävä olkoon koulutus mikä tahansa. Koulutus ei muuta ihmisen luonnetta, joka paljastuu monenlaisissa eri tilanteissa.

[QUOTE="jaa";23636244]Itse taas olen huomannut monesti uusien ihmisten seurassa, että usein tuota koulutusta kysytään ihan suoraan. "No mitäs sinä touhuat/teet?" on aika yleinen kysymys uudelle tyypille. Small talkia. Mut ehkä se on vähän eri asia, kun illanistujaisissa ei ole sinänsä yhdistävää tekijää, kuten lapsia, joista puhua, niin silloin tutstutaan muulla tavalla ja kysellään vaikka opinnoista. Tuskinpa nuo asiat hiekkalaatikon reunalla tuleekaan ilmi niin helposti, onha se ihan eri tilanne.[/QUOTE]

Ihana ettei elämässä ole muita tilanteita tavata uusia ihmisiä kuin illanistujaiset sivistyneiden älykköjen kesken tai tuulipukumammojen hiekkalaatikonreunakohtaamiset :xmas:

Pointti on siinä, mainitsetko vaikkakin kysyttäessä "mitä teet" pitkällisesti tutkinnot ja tämänhetkiset tutkimusprojektisi apurahoineen, vai sanotko vain simppelisti mitä teet ja juttu jatkuu joko eteenpäin tai siirtyy muihin aiheisiin. Myös illanistujaisissa on itsestäni luontevaa kysyä esim. tuntemattomalta että mitä kautta tuntevat isännän/isäntäparin kanssa, siitä sitten päästään joko keskustelemaan työstä tai koulutuksesta, perheestä, harrastuksista tai vaikka tarjoiluista.

Mutta ehkä olen hieman jäävi tällä hetkellä vastaamaan koska teen vain sivubisneksenä vapaaehtoishommia ja olen lasten kanssa kotona, aika monelta koulutuksestaan ja asemastaan kansainvälisessä yrityksessä hyvinkin pitkällisesti ja ylpeänä kertovalle se on sellainen isku vasten kasvoja, sen jälkeen minulle puhutaan kuin lapselle, varotaan käyttämästä sivistyssanoja ja liian pitkiä lauseita, kohdellaan lähinnä kuin imbesilliä.

Osaan jo repiä huumoria tästä mutta tietynlaisissa porukoissa tämä vain on niin extreme-kokemus, tavata joku joka ei ole työelämässä, että siitä pitää ihan silminnähden hämmentyä :D Onkohan mulla liian korkeasti koulutettuja ystäviä joilla on liian korkeasti koulutettuja ystäviä.. :whistle:

Muuten ihan hyvä kirjoitus, mutta en kyllä usko että tuttavapiiristäsi löytyy akateemikkoja. Ainakaan yhtä lailla kuin perusduunareita.

No se on hyvä että sinä tunnet minut näin hyvin palstakirjoittelun perusteella :)

*muoks* Pakko jakaa hupaisa kuriositeetti jos oikeasti noin sanaan tartuit. Se on tarttunut ystävältäni jonka äiti kutsuu häntä "titteliltään" akateemikoksi koska ei ikinä muista mitä tytär on opiskellut (etnomusikologia pääaineena).

Eli anteeksi, pahoitteluni asiavirheestä, mietin sanani tarkemmin jatkossa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="heh";23636482]Niinpä! Tässä se perustelu varmaan nasevimmin on ilmaistuna jos joku korkeastikoulutettu ärsyttää. Joillakin on tapana yrittää päteä jollain, jos on muuten niin huono itsetunto.[/QUOTE]

Voi hyvää päivää. Sinunko mielestäsi se on pätemistä, jos kertoo ammattinsa/koulutuksensa kysyttäessä... Huoh.

Tämä on hyvä aihe ja itse olen ainakin huomannut miten paljon se koulutus tai ammatti merkitsee. Illanistujaisissa nimenomaan kysellään tämmöisiä tai esimerkiksi jossain luokkakokouksessa tai häissä ja muualla, sitä voi yhtäkkiä huomata olevansa ihan ulkopuolinen jos ei olekaan lähtenyt yliopistoon. Kyllä sillä koulutuksella on paljon väliä, se usein asettaa meidät johonkin luokkaan tässä yhteiskunnassa halusimme tai emme.

Koulutus myös kulkee usein suvuissa, jos on akateeminen perhe niin muksut sysätään yliopistoon ja niin se kaveripiiri sitten muodostuu saman koulutuksen omaavista, jolloin asenne muita kohtaan myös muovautuu tietynlaiseksi. Pidän tätä tavallaan äärettömän ahdistavana, sillä itse tunnen niin akateemisia kuin ammattikoulusta töihin menneitä, eikä se koulutus ihmistä sen paremmaksi tee. Välillä tosin huomaa, että ei sinne akateemisten illanistujaisiin todella olisi asiaa jos olisi vaikka nyt raksatyöntekijä. Se, että koulutuksen perusteella päätetään onko ihminen tutustumisen arvoinen tai ylipäänsä minkään arvoinen on ikävää. Korkeakoulutusta kannatan tietysti kaikille juuri tuon valinnanvapauden takia, mutta arvostusta ihminen ansaitsee mielestäni persoonan takia, ei puhtaasti koulutuksen.

Jokatapauksessa, sanoisin että akateemiset voivat ärsyttää vähemmän koulutettuja siinä missä ei-akateemiset taas saavat arvostelua akateemisilta juuri sen koulutuksen puutteen takia. Ryhmään kuulumattomuus lienee se pääsyy.

No aloittaja ja moni muukin koulutustaan kehuskeleva itse ilmaisee itsessään piirteitä jotka ärsyttävät. Aloittaja esim. lajittelee tuttavansa koulutuksen mukaan ja tekee johtopäätöksiä sen perusteella onko joku akateeminen vai ei. Minulle on aivan sama kaikissa tilanteissa onko ihminen koulutettu vai ei, enkä tee minkäänlaisia päätelmiä kenestäkään koulutuksen perusteella.

Jos joku on ärsyttävä, hän on ärsyttävä olkoon koulutus mikä tahansa. Koulutus ei muuta ihmisen luonnetta, joka paljastuu monenlaisissa eri tilanteissa.

Jos puhutaan koulutusksesta, niin silloin on vähän pakko "lajitella", tai jos vaikka verrataan asioita. TOttakai tillastojen ja kokemuksen, enemmistön edustajien käytöksen perusteella ihminen tekee päätkösiä, jopa sinä aivan varmasti. NIin se vain on, toki sitä voi itse yrittää välttää, mutta stereotypiat elävät.

Ja mitä ikävää lajittelua siinä on todeta, että maija ja sanna ovat sähköasentajia ja ville ja sirpa taas filosofian maistereita? Väkisinkin ihmisiä luokitellaa, jopa ihan tilastokeskuksen taholta;)

Se ärsyttää koska niillä on niin kauhea asenne ongelma duunareihin nähden. Sinä et varmaan sitä korkeakoulutettuna huomaa, mutta 99% yliopistossa opiskelleilla asenne on se että amiksesta valmistuneiden pitää olla vähän tyhmempiä "kun ne ei edes lukioon päässeet" (kuka väitti että kaikkien pitäs sinne haluta?) ja amiksesta valmistuneiden tekemää työtä arvostetaan todella vähän kun "kuka tahansa tuon pystyy tekemään, kun amislainenkin tuohon pystyy" jne...

Itse olen maisteri ja pidän sitä ihan yhtä tavisjuttuna kuin vaikkapa ylioppilastutkintoa. Enkä ole koskaan ikinä milloinkaan ajatellut, että minä ärsyttäisin jotain alemmin koulutettua tai että ylipäätään koulutukseni vaikuttaisi "mihinkään" kohdatessani toisia ihmisiä. :O

• Tykkää
Reactions: nuusa

Yhteistyössä