Mikä teidän kodin siisteystaso on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on semmosta tavallista. Imuroin noin kerta viikkoon, niin paitsi keittiön lattian useammin. Joskus on tiskit oottamassa pöydällä koneeseen pääsyä. Niin ja tuulikaappi on kenkiä täys :ashamed:

Melko siistiä, mutten pidä itseäni minään siisteysintoilijana kuitenkaan. Yksi lapsi löytyy.

Lelut siivoan paikoilleen yleensä aina iltaisin, ja kun lähdetään kotoa johonkin, ei ole kiva kotiutua jos paikat on hujan hajan.

Meillä imuroidaan yleensä 3 päivän välein, ja eteinen, keittiö ja kylppäri lakaistaan 1-2 kertaa päivässä tarpeen mukaan. (Kylppärissä levittävät kissat hiekkaansa, vaikka on katollinen ja seinällinen kissanvessa, silti sitä hiekkaa kulkeutuu kylppärin lattialle)

Vessan pesen pari kertaa viikossa yleensä. Pölyt pyyhin kerran viikossa. Astiat laitetaan koneeseen aina ruokailun jälkeen, ja pyyhitään pöydät, tiskiä ei yleensä pahemmin loju tiskipöydällä. Tyhjennän myös koneen aika pian.

Pyykit kuivataan makkarissa olevassa pyykinkuivaustelineessä, ja ne viikataan kaappiin heti kun ovat kuivat.

Nyt juuri on olkkarissa parvekkeen oven lasi likainen pojan lähmittyä sitä, se pitäisi putsata heti kun ehdin, se häiritsee...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minä imuroin joka aamu heti sen jälkeen kun lapsi on lähetetty kouluun ja jään kotiin pienemmän kanssa. Meillä 2.kerroksinen talo ja alakertaan kuskautuu hiekkaa, koirankarvaa ja ruoanmuruja joka päivä. Yläkerrassa makuuhuoneet ja kylppäri, ne eivät sotkeudu niin nopeasti kun alhaalla perhe viettää enemmän aikaa ison olohuoneen mahdollistamana. Kylppärin huuhtelen jokaisen suihkun jälkeen ja 1-2 viikoin välein pesen tarkemmin. Kylppäri näyttää siisitiltä aina ja onkin sitä.
En tykkää jos saippuavettä/hammastahnaa on roiskeina siellä täällä.
Tekisi mieli alakerran vessaan laittaa käyttökielto kun sen on niin pienen pieni eikä siellä ole edes lattiakaivoa (hankala pestävä). Sen kanssa on ollut pakko tehdä myönnytyksiä, pesen sen sitten vasta kun wc-pönttö on selkeästi likainen (ei törkylikainen). Keittiöstä tiskit häipyy joka päivä koneeseen ja ne pestään heti pois (ei lojuvia tiskejä). Pyykitkin on poissa, mutta myönnän peseväni joskus vajaita koneellisia koska en kestä likapyykin hajuja. Mainoslehdet meillä menee selaamisen jälkeen paperiroskikseen ja siitä sitten suorinta tietä ulos.Roskapussit mies vie joka aamu kun töihin lähtee (meni pitkään jankuttaessa että oppisi tämän tavan). Eläimet hoidetaan säännöllisesti päivittäin jotta ulosteet (häkkieläimiä) eivät ala haisemaan asunnossa. Jääkaappi ja mikro pidetään kunnossa, ei homehtuvia ruokia ja ruoat säilytetään kannellisissa astioissa jos ruokaa jää yli (ei esimerkiksi siten miten kaveri tekee, tunkee koko kattilan jääkaappiin vaikka pohjalle jäisi vain vähän säilytettävää ruokaa). Kaverilla on myös tapana jättää ruoka hellan päälle, tuntikausiksi/yön yli ilman suojaa. Itse en siihen ruokaan enää koskisi. Pölyt pyyhin säännöllisesti ja olen koittanut sisustaa siten että se olisi edes suht koht helppoa ja nopeaa. Lapset kerää joka ilta lelunsa, joskus jopa kesken päivän jos katson että siinä ei ole leikkiä vaan pelkkää tahallista levitystä, alakertaan saa tuoda leluja mutta ne viedään viimeistään illalla ylös. Eikä koko arsenaalia, vain muutama kerrallaan. Hyvin lapset oppineet tähän, varsinkin kun muutama lelu päätyi ensin koiran hampaisiin. Koiralla ei ole mitään asiaa makuuhuoneisiin ja koira on yllättävän helppo opettaa tähän. Sanoisin että kotimme on siistissä (perus) kunnossa.
Jotta tämä tilanne olisi vielä hauskempi niin meillä on ulkona julkisivuremontti :D Kohta tulee myös ikkunoiden ja ovien vaihtoremontti sekä isot asuntokohtaiset lattiaremontit! Hurraa!

Meillä on usein tuulikaapissa ja eteisessä heinäsilppua kanin takia, ja hiekkaa tulee paljon tuulikaappiin. Imuroidaan ja lakaistaan kyllä usein, hieniä siivoan joskus useita kertoja päivässä, mutta jos joku tulee yllättäen niin saattaa olla sotkuinen eteinen vastassa. Mies jättää myös kenkiä sikin sokin, nykyään onneksi ei yhtä pahasti kuin ennen.

Keittiö on hyvin todennäköisesti sotkuinen ellei vieras tule aamulla tai melko myöhään illalla. Tiskataan ja siivotaan keittiö yleensä vasta illalla ja aamupalan jäljet yleensä ehdin hyvin siivoamaan kun vauva nukkuu pikkuiset päikkärit aamulla/aamupäivällä, mutta päivällä en yleensä ehdi siivoamaan keittiössä kaikkia jälkiä, kun vauva vaatii koko ajan joko leipää tai sirkushuveja ja huutaa jos koitan laittaa tiskejä. Mies jättää roskia pitkin keittiön pöytiä ja keittiö on pieni, niin nopeasti menee ihan sottaisen näköiseksi :(.

Vessan pesen usein ja olkkari pysyy suht siistinä, leluja nyt on joka paikassa mutta ne ei mua haittaa. Iltaisin kerätään nekin pois. Makuuhuone on usein vähän sekainen, mutta siellä mulla ei käy vieraita ;)

Vauvan olessa pienempi meillä oli ihan karseassa kunnossa aina koko kämppä, en saanut koskaan mitään kotitöitä tehtyä loppuun kun piti vain kanniskella ja heijata pientä... Jos joku olis tehnyt ls-ilmon, olisinkohan saanut siivoojan? :D

valitettavasti ei niin siistiä kuin mä haluaisin. yksin asuessani kahden pienen lapsen kanssa meillä oli käytännössä aina siistiä. mutta tämä mies joka tänne muutti, sotkee... :kieh:

en tajua miksi pyykit eivät mene pyykkikoppaan vaan kopan viereen tai makkarin lattialle, miksi takkia ei voi laittaa naulakkoon vaan tuolin selkänojalle eteiseen enkä varsinkaan sitä, miten edes onnistuu hammastahanalla rötjääminen kylppärissä niin että altaassa on klimppejä ja roiskeita ja peiliovissa sekä hanan päällä myös *oksentaa inhosta*

Aina on siistiä ja puhdasta. Siivoan joka päivä, enemmän tai vähemmän. Yleensä vähemmän. Isompi siivous pari kertaa kuukaudessa.

Minua myös haittaa jos muiden luona on likaista. Mutta en tietenkään sano siitä.

Erittäin siistiä =)

Just istahdin siivouksen päälle kahville tähän koneelle.

Aloitin jo 3-4 päivää sitten, siivosin vaatekaapit ja paljon muita kaappeja. Lajittelen tavarat myyntiin, varastoon yms. Heitin paljon turhaa pois ja vein keräykseen papereita yms. Pesin ikkunat ja siivosin ulkovarastot ja sen sellaiset. Siivosin myös pihan, vein jo varastoon sieltä tavaroita ja leikkasin nurmikon. Ja pesin myös mattoja ja kerkesin myös maalailla pöytää.

Eli just nyt on aika luxussiistiä.

Oli aika helppo siivoilla nyt isommin kun viime syksynä hävitimme isot määeät tavaraa. Kirppikselle meni useita peräkärryllstä tavaraa ja roskiin 4 traktorin peräkärryllistä. Voisin vaikka väittää että melkein puolet meidän omistamista tavaroista lähti.

Ja nyt on taas tilanne nollattu. talvi saa tulla, olen valmis!

Meillä on aina siistiä. Pölyt vielä pitäisi jaksaa pyyhkiä elektroniikasta joka päivä niin hyvä olisi. Joskus vaatekaappi on sisältä hujan hajan. Tulevaisuudessa kun syntyy lapsia niin aion palkata siivoojan.

Meidän koti on kahdelle aikuiselle todella iso ja kalustettu minimalistisesti. Jos tuo ap:ta arvostellut lapsi on tällaisesta kodista kotoisin, niin varmasti "tavallinen" sisustus voi näyttää sotkuiselta. Toki on huonot tavat, kun tuollaista sanoo ääneen.

Meillä on siistiä aina. Minun mielestä sotkuista kylläkin mutta mies sanoo että minulla on sairaan korkealla siisteystaso. Kun aloimme seurustelemaan niin miehen mielestä kodissani olisi pitänyt olla suojatakit ja kengänsuojat koska siellä oli kuulema yli-siistiä niinkuin jossain laboratoriossa.
Miehen takia(ansiosta)olen madaltanut vaatimuksiani ja kohta kun on kaksi pientä alle 2v lasta niin sekin omalta osalta opettaa. Lapsi saa sotkea ja touhuta mutta hän myös rakastaa siivota. Koira ja mieskin saa sotkea, sotkut kuitenkin siivotaan aina. Ja se kait on sanomattakin selvää että siivoamisen hoidan minä :)

Sotkuista eikä aina muutenkaan ihan siistiä. Liikaa tavaraa tilaan nähden, eikä siivoaminen ole prioriteettilistalla (valitettavasti) kovinkaan korkealla. nyt vielä lopetettiin joka toinen viikko käynyt siivooja, saa nähdä kuinka "pärjätään".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24474599:
Meillä on hallittu kaaos. Tosin se on varsin harvoin hallinnassa.

Meillä taasen hallitsee kaaos. No ehkä tänne jossain vaiheessa kehittyy uusia elämänmuotoja, sohvan alla näyttää jo lupaavalta.

Meillä on yleensä aika sotkusta, joskus ihan kauhea kaaos... Joskus voi joku paikka olla siisti, mutta hyvin harvoin koko talo samaan aikaan. Paitsi ehkä kodinhoitajan käynnin jälkeen on aika siedettävää... :) Puoliltaöin kun kaikki lapset viimein nukkuu, saatan jonku pyykkikorillisen viedä kaappeihin... Meillä on kolme alle 2,5-vuotiasta (taapero+kaksosvauvat), joten hommaa riittää muutenkin ja sillon harvoin kun päivässä on rauhallisia hetkiä, niin ne käyttää itsekin mieluummin lepäämiseen. Sotku ärsyttää, mutta en jaksa ottaa stressiä asiasta. Pidetään paikat siistimpänä sitten joskus myöhemmässä elämänvaiheessa. :)

Meillä on tällä hetkellä oikein siistiä, tein tänään kunnon perussiivouksen: Imurointi,lattioiden pesu,wc:t ja pölyjen pyyhkiminen. Yleensäkin on suht siisti yleisilme, jos jonnekin kertyy tavaraa ja sotkua,niin se on keittiö; lattialla ruoanmuruja ja tahroja,pöydillä lehtiä ym tavaraa.

Tällähetkellä joutuu antaan 6- ehkä jopa 5:lla alkavan :(
Imurointia on lykätty niinkin loistavasta syystä kuin että kissan jalka ollut kipeä ja tulehtunut ja se raukka pelkää imuria kuollakseen ja hyppii ja riekkuu paniikissa vaikka sen sulkis kylppäriin "turvaan". Eli on siitä elukasta hyötyäkin :D Vessaa ja kylppäriä olen toki siivonnut. Ja vessan ja eteisen lakaisen joka ilta, meillä tuodaan rattaat eteiseen, ihan sikana hiekkaa aina.
Huomenna aamulla, jos kiu on parempi (kolmas pv lääkettä), on sit siivouspäivä.
Yleensä meil on kyllä viikkosiivouspäivä ja kylppäriä pesen tarpeen vaatiessa. Tasot pidän puhtaana ja tyhjänä (jos jotain jää esim ulkoilun ajaksi tasoille sen löytää lattialta ja yleensä hajalla kiitos kiun). Tiskejä yleensä on altaassa odottamassa muutama kahvikuppi mutta siinä menee raja.
Mä en ymmärrä kyl tota että pestään lattiat tai edes imuroidaan päivittäin? Mitä teil siel lattialla on? Ok, imurointi astma tms tapauksessa joo, mut muuten. Ja onks teil imuri jossain aina valmiina, et sen voi nykästä heti käyntiin? Kertokaa tyhmälle!

Eipä muakaan ennen lasta häirinnyt juuri mikään sotku. Ok. Ulosteet tai vastaavat lattialla juu, mutta aika sotkusessa olisin pystynyt ite elämään. Mulla oli asenne ongelma (on varmaan vieläkin jonkunasteinen) siisteysintoilijoita kohtaan. Juu, kiva juttu, jos tykkää siivouksesta mutta... Toisia on turha lähteä arvostelemaan siisteyden kiinnostuksen puutteesta. Nykyään meillä on perussiistiä, kun on lapsia. tavaroita toki hujan hajan, mutta ei likaista. No, sekin toki riippuu kenen näkökulmasta katsoo. Korkean siisteystason omaavat saattavat nähdä toisin.

Nyt, kun on tottunut pitämään oman asunnon siistimpänä kuin aiemmin, niin huomaa kyllä näille alemman siisteystason omaavien asunnoille nyrpistelevänsä välillä :( Itse kun olen aina ollut tätä nyrpistelyä vastaan, mutta kai se on niin, että se on tämäkin näkökulma opittava ymmärtämään :)