Mikä taustalla, jos perheessä ei herkutella?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Miten muuten teet sen kotijäätelön. Kuulostaisi tästäkin herkkusuusta hyvälle.

Kerma vaahdoksi, marjat soseeksi ja jäätelökoneeseen. Oon ottanut siitä massasta vähän talteen jätskimuotteihin ja tarjonnut myös aamiaiseksi. Minusta paljon terveellisempi herkku kuin vaikka lasten jugurtti aamupalalla...

Happohyökkäys tulee muuten ihan tavallisestakin ruuasta, ei siinä ole eroa herkkuun yhtään. xylitolpastilli sen tappaa.

Mutta miksi herkuttomuutta selitetään sillä, että lapset muuten söisivät vain yksinomaan herkkuja? Lisäksi minusta murot, jugurtit ja vastaavat ovat ihan jäätelöön vaikkapa verrattavia. Jäätelö mielletään herkuksi, mutta murot terveelliseksi aamupalaksi?
minäpä en pidä terveellisenä aamuopalana.
Puuro on terveellinen aamupala

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Miten muuten teet sen kotijäätelön. Kuulostaisi tästäkin herkkusuusta hyvälle.

Kerma vaahdoksi, marjat soseeksi ja jäätelökoneeseen. Oon ottanut siitä massasta vähän talteen jätskimuotteihin ja tarjonnut myös aamiaiseksi. Minusta paljon terveellisempi herkku kuin vaikka lasten jugurtti aamupalalla...

Happohyökkäys tulee muuten ihan tavallisestakin ruuasta, ei siinä ole eroa herkkuun yhtään. xylitolpastilli sen tappaa.

Mutta miksi herkuttomuutta selitetään sillä, että lapset muuten söisivät vain yksinomaan herkkuja? Lisäksi minusta murot, jugurtit ja vastaavat ovat ihan jäätelöön vaikkapa verrattavia. Jäätelö mielletään herkuksi, mutta murot terveelliseksi aamupalaksi?
minäpä en pidä terveellisenä aamuopalana.
Puuro on terveellinen aamupala

Mä en pidä puuroa minään aamupalalla.

Musta munakas on ykkösjuttu aamulla.

Niin meitä on moneksi =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mun lapsuus oli täynnä herkkuja, eineksiä ja yms epäterveellistä. Kotiruoka, hedelmät, kasvikset ja marjat puuttuivat lähes kokonaan. Edelleen esim 12v veljeni elää karkeilla, sipseillä, limsalla, jäätelöllä, kekseillä, pullalla, hampurilaisilla yms.

Kyllä vaikka porkkana voi olla herkkua tai kulhollinen mansikoita. Ne sentääs on terveellisiä.

No vaikka sun kotona on eletty herkuilla niin ei se sitä tarkoita, että muilla jotka ostaa hyviä joskus tai leipoo olisi elämä yhtä surkeassa jamassa. Kohtuus kun opetellaan, ja joo.. ei ole porkkananpalat meidän lapsien herkkua, en tiedä edes pitäisikö asian meillä niin olla.

Ööh, mähän vastasin otsikon kysymykseen. En yleistänyt.

Terveelliset elämäntavat lähtee pienestä pitäen. Kohtuus toki kaikessa. Pitää herkutella, mutta pitää myös osata olla ilman herkkuja.

En tykkää yhtään ajatuksesta, että kun meillä on kivaa, me syömme. Se on väärin ja ohjaa väärille tavoille.

Hyvin sanottu, peesaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Terveelliset elämäntavat lähtee pienestä pitäen. Kohtuus toki kaikessa. Pitää herkutella, mutta pitää myös osata olla ilman herkkuja.

En tykkää yhtään ajatuksesta, että kun meillä on kivaa, me syömme. Se on väärin ja ohjaa väärille tavoille.

Hyvin sanottu, peesaan.

Ja kivaan ei tartte aina yhdistää syömistä. Muutakin kivaa voi TEHDÄ.

miksi nalkuttava talonmies ei laita niitä marjoja maustamattomaan jogurttiin? Olisi terveellisempi vaihtoehto. Itse en pidä muroja kovin terveellisinä, niissä on paljon sokeria. Vähiten taitanee olla täysjyvämuroissa mut niissäkin eroja. Meidän lapsi syö ihan mielellään mauttomimpia mahdollisia muroja, joissa siis sokeria vähän, kun ei ole sokeria hirveästi koskaan saanut.

Mulla hirvittää myös nykyinen tapa, että lapsille annetaan JANOJUOMAKSI limsaa? Mikä järki siinä on? Vesi sammuttaa janonkin paremmin. Ja kyllä, meilläkin herkutellaan ja limsaakin saa juoda, JOSKUS, eli kannatan minäkin kohtuutta. Ja muuten, meilläkin esim jätskiä syödään paljon näin kesällä, pitäähän elämästä kuitenkin nauttia! Eihän herkut maistu enää herkuilta, jos niitä kaiket päivät mättää!

itse syön maustamatonta jogurttia ja sekaan vähän normi maustettua, syön sitä sekoitusta. Joo, ehkä olen pihi, tulee nimittäin halvemmaksi kun niitä ostaa litran purkeissa. Nuo lasten jogurtit sisältää aivan uskomattoman määrän sokeria, vaikka olis kuinka gefilus ym "terveellisiä" jogurtteja.

Ja sitten se vastaus, siksi ei herkutella että siinäkin on hyvä pitää kohtuus. Aamupalaksi jäätelöä? Ok, jos joku haluu niin tehä, itse en tekis, eikai kermakaan joka päivä syötynä ole ihmiselle hyväksi? Laittaisin minäkin marjat välillä johonki muuhun kuin jädeen..

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Vaikkapa siksi, että vanhemmat ei oo herkkusuita tai eivät halua ehdollistaa lastaan "herkuille" tai eivät halua antaa sokeria tai lisäaineita?

Ei herkuttelu välttämättä ole epäterveellistä, meillä pojat ovat aivan hulluina mansikoihin joita sitten syövät "raakana", samoin mustikoita. Hedelmät muutenkin ovat aivan mahtavia karkkien sijaan, ovat makeita mutta ilman lisäaineita tai lisättyä sokeria. Hedelmäsalaattia :p syötiin juuri tänään.

jotain himo terveellisyys intoilijoita, siis perheitä joissa ei herkutella ikinä? kai niitäkin on, nykyään varmaan aika vähän..
Mutta että herkkuja joka päivä, se on kyllä liikaa minunkin mielestä. Mikähän painoindeksi aloittajan perheenjäsenillä on..? Joo ei ole pakko vastata :)

Alkuperäinen kirjoittaja kohtuus kaikessa:
miksi nalkuttava talonmies ei laita niitä marjoja maustamattomaan jogurttiin? Olisi terveellisempi vaihtoehto. Itse en pidä muroja kovin terveellisinä, niissä on paljon sokeria. Vähiten taitanee olla täysjyvämuroissa mut niissäkin eroja. Meidän lapsi syö ihan mielellään mauttomimpia mahdollisia muroja, joissa siis sokeria vähän, kun ei ole sokeria hirveästi koskaan saanut.

Minä en ole sanonut yhtään mitä meidän jugurtissa on. Meillä syödään maustamatonta marjoilla ja banaanilla. Muroja ja lastenjuguja ei syödä. Mutta kovin monessa perheessä niitä helposti syödään, mutta "virallisesta" herkuista saatetaan tehdä sitten sitten show.

Mutta jäätelöä menee toki sitäkin enemmän, kyllä se on hyvää meistä kaikista :) Muksu ei syö karkkia (ei tykkää), ei osteta limuja tai limumehuja. Sokerittomia täysmehuja meillä on. Keksiä/pullaa/lättyä syödään kun on joku hyvä syy :)

Alkuperäinen kirjoittaja tarkoittikohan aloittaja:
jotain himo terveellisyys intoilijoita, siis perheitä joissa ei herkutella ikinä? kai niitäkin on, nykyään varmaan aika vähän..
Mutta että herkkuja joka päivä, se on kyllä liikaa minunkin mielestä. Mikähän painoindeksi aloittajan perheenjäsenillä on..? Joo ei ole pakko vastata :)

Mulla on 23, mies on ylipainoinen ja poika alipainoinen. Miten niin? Ukko lihottaa itsensä ruualla.

Minusta jäätelö päivässä ei ole maailman kamalinta. Se on ihan sama juttu, kuin vetäisi maustetun jugurtin.

Meillä oli paljon herkkuja kotona. Ei överisti, mutta aina jotain pientä tai vähän suurempaa. Äiti rakasti leipomista ja usein oli kaikenlaisia leivonnaisia. Lisäksi meillä kävi paljon ihan ruokavieraita, eikä niille mitään jauhelihakeittoa tehty... Mä opin tähän syömiskulttuuriin ja tulos on, että lihoin ekan kerran 10veenä kun lopetin urheilukerhon. 19v ylitin 100 kg maagisen rajan ja nyt on painoa 120 kg, pahimmillaan käytiin jo 150 kilossa. Mun on vaikea vastustaa herkkuja ja tykkään kovasti "paremmasta" ruoasta. En jaksa yhtään porkkanan puputusta tai kraanavettä, jos vain parempaakin on tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja tarkoittikohan aloittaja:

Mulla on 23, mies on ylipainoinen ja poika alipainoinen. Miten niin? Ukko lihottaa itsensä ruualla.

Minusta jäätelö päivässä ei ole maailman kamalinta. Se on ihan sama juttu, kuin vetäisi maustetun jugurtin.

Ihan totta, mitä niistä herkuista, jos kuitenkin tietää terveelliset ruokatottumukset ja niitäkin käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
me pyritään minimoimaan herkkujen määrää. Ei ole terveellistäkää syödä monta jäätelöä äivässä tai mont akarkkpussia.
Kyllä meillä joka päivä kahvi kanssa onksi tai kaksi keksiä.
karkkipäivä onkerran viikossa, mutta jos joku karkkia tarjoaa sitä saa tietenkin ottaa.
Terveelliseen ruokavalioon ei kuulu herkkuja paljon.

karkkia saavat ottaa,mutteivät leipää ruoka-aikojen ulkopuolella.
aiempaan ketjuusi viitaten

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Nykyään kun katsoo mitä pientenlasten vanhemmilla on ostoskärryssä, niin näyttää todellakin siltä, että herkkupäivä on monissa perheissä jokapäivä. Ja sitte ihmetellään ylipaino-ongelmaa.

Jos meidän ostoskärryä ihmettelet, niin meillä on aina kotona oltava jotain herkkua, jäätelöä, keksejä, rusinoita, hedelmiä... jotta saan pahana päivänä pojan hiilaritarpeen täytettyä... se kun on superhuono syöjä ja diabeteksen takia on pakko saada tietty määrä hiilareita päivässä. Ikävä puoli asiassa on se, että ne keksit kulkeutuvat munkin suuhun ihan silleen vaivihkaa.

:laugh:

vaan se jatkuva herkkujen mättäminen. Jos kokoajan, siis huom kokoajan päivän mittaan syö jotain herkkuja, keksiä, pullaa, jätskiä jne, eli jauhaa jatkuvasti jotain, niin sitte menee pieleen. Ja näin se menee nykyään monessa perheessä pieleen. Välipalaksi keksiä ja janojuomaksi limsaa kuten joku jo totesi, jatkuvasti leipää ym, että lapsi pysyy tyytyväisenä, kun jauhaa jotain. Ihan totta, olen kuullut, että lapselle pitää antaa jotain että pysyy tyytyväisenä!

Ei kai mitään haittaa, jos herkuttelee välillä, jos suuret linjat kunnossa? Siis perusruoka jne. ja sopivat annoskoot niin herkuissa kuin terveellisissäkin syömisissä. Ja jatkuvasti ei syödä, jotta ruoka-ajalle ehtii tulla nälkä ja sitä oikeaakin ruokaa tulisi sitten syötyä!

Joillakin tuo menee sitten yli, ei siis anneta lapsille mitään herkkuja, ja kun sitten esim kylässä tarjotaan, niin tappelevat kekseistä keskenään ja mättävät niitä itselleen kauheat kasat.

Yhteistyössä