Mikä tästä tekee RETRON?

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mä olen luullut, että retrolla tarkoitetaan 70-luvun vaatteita.

Peleissä vuosikymmenet on 1970-1990 ja muissa asioissa nykyään 1950-1980. Vintage on sitten 1920-1950. Mut nykyään vintagea on oikeastaan kaikki 10-vuotta vanhempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikäs se retro sitten oikeesti on , mä en tiedä?
No ihan oikeasti retro on uudelleen tuotantoon otettu. Esim. Marimekon Unikko on retroa koska se otettiin uudelleen tuotantoon jokunen vuosi sitten. Sen sijaan jos on olemassa mummon vanhat unikkoverhot sieltä 50(?)-luvulta ne on vintagea.

Uusretro taasen tarkoittaa että nykyaikana on alettu tehdä retron näköistä kuosia.

Mutta huutikseen on retron merkitykseksi vakiintunut se, että tuote on alkuperäinen wanha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikäs se retro sitten oikeesti on , mä en tiedä?
No ihan oikeasti retro on uudelleen tuotantoon otettu. Esim. Marimekon Unikko on retroa koska se otettiin uudelleen tuotantoon jokunen vuosi sitten. Sen sijaan jos on olemassa mummon vanhat unikkoverhot sieltä 50(?)-luvulta ne on vintagea.

Uusretro taasen tarkoittaa että nykyaikana on alettu tehdä retron näköistä kuosia.

Mutta huutikseen on retron merkitykseksi vakiintunut se, että tuote on alkuperäinen wanha.

Tämäkin on taas tulkinta kysymys. Esimerkiksi musiikissa ja peleissä, vanha ja alkuperäinen on retroa. Retrokulttuurissa retroa ovat menneiden vuosikymmenten klassikot, vanhat esineet ja vaatteet. Uusretro taas on retrotuotteiden uudelleen tuotantoa sekö uusien retromaisten esineiden valmistusta.
 
Vintage (suom. hyvä vuosikerta) tarkoittaa menneiden vuosikymmenten vaatteita ja esineitä. Sana on lainattu englannin kielestä. Vintage-vaatteet ovat yleensä 1920-1960-luvulla valmistettuja vaatekappaleita ja pukineita.

Retrolla tarkoitetaan vanhojen muotien harrastamista. Myös verbiä "retroilla" käytetään.

Usein "retroilussa" kyse on harrastajan omassa lapsuudessa, nuoruudessa tai muussa menneisyydessä vallinneiden muotien ja ilmiöiden kertaamisesta, siis tietynlaisesta nostalgiasta. Retroharrastukset kohdistuvat usein 1950-1980-lukuihin eli nykyisten keski-ikäisten ja keski-ikäistyvien ihmisten lapsuuden ja nuoruuden aikoihin. Toisaalta retroharrastuksia esiintyy myös nuorten keskuudessa ja tällöin nostalgia voi kohdistua henkilön omaa syntymää varhaisempiin aikoihin. Toisinaan retroharrastus muodostuu populaarikulttuuriseksi kultti-ilmiöksi.
 
voi olla myös harhautuksen takia toi retro sana siinä.
Kun jotkunhan laittaa itse ilmoitukseen hae sanalla retro tai kaunis retro..ilman noita lisäsanoja ei muuten löytyisi heidän ilmoitustaan(jotenkin se on siellä säännöissäkin sanottu jos joku tietää mitä tarkoitan :ashamed: eli ei ylimääräisiä harhaanjohtavia hakusanoja ilmoitukseen..
tässä tapauksessa vaan otsikossa)
 
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
voi olla myös harhautuksen takia toi retro sana siinä.
Kun jotkunhan laittaa itse ilmoitukseen hae sanalla retro tai kaunis retro..ilman noita lisäsanoja ei muuten löytyisi heidän ilmoitustaan(jotenkin se on siellä säännöissäkin sanottu jos joku tietää mitä tarkoitan :ashamed: eli ei ylimääräisiä harhaanjohtavia hakusanoja ilmoitukseen..
tässä tapauksessa vaan otsikossa)

Ilmeisesti siis samaa kuin nettiautossa on törmännyt. Haet jotain tietty merkkiä ja tiettyä vuosimallia ja vola..ruudussa on jokin ihan erimerkkinen auto ja ihan eri vuosikymmeneltä. Eikä autossa ole merkkiäkään hakukriteerien ominaisuuksista.
 

Yhteistyössä