Mikä taksi on sinulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdiskelija

Vieras
Vähän gallupin tyylistä... Mikä taksi on sinulle? Kännikuljetusauto? Työmatkoilla käytettävä ylellisyyskuljetus? Joku muu, mikä?

Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun mulle eräs tuttu vuodatti niin pitkästi ja hartaasti eräästä tilanteesta, kun häntä oli pyydetty kuljettajaksi hätätilanteeseen, eikä hän kyennyt irtoamaan omista hommistaan sillä hetkellä ja ehdotti hätätilannekuljetukseksi taksia... Se ei sitten hätätilanteessa olevalle kuitenkaan kelvannut. Tästä keskustelusta inspiroituneena aloin pohtia, että minkälaisissa tilanteissa suomalaiset oikeastaan käyttävätkään taksia?

Sillon ollaan käytetty taksia, jos on pitänyt mennä johonkin nopeasti, eikä oo oma auto ruudussa, vaan vaikka korjaamolla. Tai sillon, jos on menty lentokentälle.

Kun olen joutunut menemään sairaalaan polille tai osastolle. Olen mennyt pisimmillään lähes 200km matkan taksilla kun piti sairaalaan.

Mutta on tullut myös monesti mentyä taksilla baariin ja/tai sieltä kotiin.

Lähinnä "hätävara", jos oma auto ei satu käynnistymään tai on jokin muu juttu milloin ei voi omalla autolla lähteä, eikä muuta kyytiä järjesty. Sama koskee, jos lähtee viihteelle joskus. Yritän välttää taxia viimeiseen asti ihan siitä syystä, että on niin arvokasta matkustamista... :whistle:

Mieluummin otan taksin kuin alan kyselemään vierailta kyytiä. Mahdollisuuksien mukaan yritän kulkea muuten julkisilla liikennevälineillä, pyörällä tai kävellen, mutta jos olis esimerkiksi jonkinlainen hätätilanne, niin en epäröisi taksin käyttöä. Tuttavien kyyti on ok silloin, jos tiedän, ettei siitä ole heille juurikaan ylimääräistä vaivaa (esim. matka samaan suuntaan) .

Jos ei ole omaa autoa käytössä niin tutulla paikkakunnalla välttämättömiin paikkoihin. Olen mennyt synnyttämään, sairaalasta kotiin lapsen kanssa, kun bussit ei enää kulkenut. Itse terveyskeskuksesta ja kotoa sairaalaan, sekä lentokentälle muutaman kerran. Ulkomailla ja työmatkoilla paikoissa joissa ei osaa kulkea julkisilla on helpompi käyttää taksia.
Siinä ne ainakin tähän astisessa elämässä.

Meillä taksia käytetään yleensä, kun ei olla juhlimisen vuoksi ajokunnossa, kun täytyy esim. liian kipeänä lähteä sairaalaan, ja hankala saada ketään kuljettamaan, kun mennään lentokentälle, eikä kukaan ehdi kuljettamaan tai on liian epäinhimillinen kellonaika pyytää ketään kuljettamaan, ja ulkomailla sitten useamminkin (sekä työ- että vapaa-ajanmatkoilla).

Kuljetusväline siinä missä juna, bussi tms.
Yleensä käytän taksia silloin, kun jostain syystä en itse pysty ajamaan tai muu kyytivaihtoehto ei vaan käy.
Käytin taksipalveluita aika paljon silloin, kun minulla oli jalka kipsissä.

Voihan se jollekin merkitä jotain luxustakin.

[QUOTE="vieras";22291080]Enpä muista koska olisin selvin päin taksin kyytiin astunut Suomessa.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta utelen... Onko sulle tärkeää, että taksilla ei mennä selvin päin, vai onko vaan sattunut niin, että aina selvin päin ollessa on ollut auto käytössä, kun sitä on tarvittu?

Siis tähän aloitukseen inspiroi tilanne, jossa se hätätilanteessa oleva henkilö kerjäsi ulkopuolisia kuljettajiksi, että pääsee sairaalaan, mutta taksia ei voinut missään nimessä ottaa, koska se maksaa. Kuitenkin biletysviikonloppuina sama henkilö ajaa aina tarvittaessa taksilla... Mutta maksaahan se taksi silloinkin. En vaan tajua tätä ajatuksenjuoksua tässä taustalla...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22291108:
Ihan mielenkiinnosta utelen... Onko sulle tärkeää, että taksilla ei mennä selvin päin, vai onko vaan sattunut niin, että aina selvin päin ollessa on ollut auto käytössä, kun sitä on tarvittu?

Siis tähän aloitukseen inspiroi tilanne, jossa se hätätilanteessa oleva henkilö kerjäsi ulkopuolisia kuljettajiksi, että pääsee sairaalaan, mutta taksia ei voinut missään nimessä ottaa, koska se maksaa. Kuitenkin biletysviikonloppuina sama henkilö ajaa aina tarvittaessa taksilla... Mutta maksaahan se taksi silloinkin. En vaan tajua tätä ajatuksenjuoksua tässä taustalla...

Hätäkuljetukseen saa kuitenkin sairaalalta sen lapun, niin tarvii maksaa vain se omavastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22291108:

Ei mulla ole mitään sellaisia periaatteita, ei vain ole ollut normaalielämässä tilanteita missä pirssiä olisi tarvinnut - oma auto on aina käytössä. Mutta jos tulisi eteen niin epäröisi käyttää. Haluaisin kyllä antaa kuskina toimivallekin bensa- ja vaivarahaa eli ei se taksi niin paljon kalliimmaksi tulisi.

Hätäkuljetukseen saa kuitenkin sairaalalta sen lapun, niin tarvii maksaa vain se omavastuu.

No sekin vielä. Vaikka en kyllä ole varma, olisiko tässä tilanteessa oikeasti ollut niin kovasti hätä, että olisi saanut korvausta.

En vaan tajua sitä ajatuksenjuoksua yleensäottaen, jos kännissä on varaa ajaa taksilla, mutta selvinpäin hätätilanteessa ei.

Kännikuljetusauto tai lentokentälle mentäessä käyttänyt joskus.
Äärimmäisen harvoin käyttänyt tuota ylellisyyttä.

Nyt kun viimeisillään raskaana niin voi olla se menopeli, millä sairaalaan mentävä.

Työmatkoilla joskus käytetään taksia, mutta silloin en kyllä itse maksa. Käytän taksia myös esim. jos lapsi sairastuu ja tarvitsee päästä lääkäriin päivällä kun auto ei ole käytössä. Muutamia hätätilanteita on myös ollut joissa on tarvinnut päästä nopeasti sairaalaan sairaan luokse ja silloinkin olen käyttänyt taksia. Juna- ja bussiasemallekin on joskus menty taksilla, kun on ollut paljon matkatavaroita tai julkiset eivät ole kulkeneet.

Lähinnä taksi on hätävara, jota käytetään kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Eli jos oma auto jättää tien päälle, jos pitää päästä lääkäriin ja mies on töissä, jos on kännissä eikä ole muuta kyytiä (tapahtuu TOSI harvoin, käydään harvemmin kuin kerran vuodessa baarissa).

Kuljen päiväsaikaan julkisilla, mut sillon kun vielä baareissa riekuin niin talvisaikaan kotiuduin taksilla... keskustasta on matkaa 2 km niin kesäsin oon kävellyt... sairaalaan oon joskus ajellut 100 km ja ulkomailla työmatkoilla ajelen jonkinverran taksilla jos on vieras paikka tai kiire tai vaikeesti julkisilla päästävä kohde...

mun äiti on sellanen et jos sen auto on esim huollossa niin se pösäyttää taksilla kotiin 10 km työmatkan vaikka mä oon sille koittanu sanoo et bussillakin pääsis mut eipä tuo auto niin usein oo huollossa et se taksilla ajelu heidän taloutta kaatas...

Mulle se on maksullinen kulkuväline ovelta ovelle, jossa palvelun pitäisi kuitenkin olla pikkasen yksilöllisempää kuin tavallisissa dösissä. Ei mulle tartte ovia availla, mutta juttua pitäisi kyllä osata heittää =)

Eikä todellakaan mikään kännikuljetus.

Mulla on sellanen onni, että jos hätätilanne tulee niin taatusti saan vaikka herättää isäni keskellä yötä kyytimään, jos omaan autoon tulee jotain kriittisellä hetkellä. Siskonkin olen joskus herättänyt asian takia, älkää kysykö miks mulle tulee hätätilanteita enimmäkseen yöllä :D Ne työt, ne työt...

Taksilla olen muistaakseni matkustanut vain kimpassa baarista jatkoille tai jatkoilta kotiin, mutta en ikinä yksikseni tai omasta ehdotuksestani, koska oon pihi ja mieluummin kävelen vaikka 10 km kuin maksan taksikyydistä. Enpä tosin ole kännissä tai baarissakaan ollut kuuteen vuoteen.

Mutta tiivistetysti, ajattelen että taksilla ajelee lähinnä baarista kotiutujat tai vanhukset =)

Yhteistyössä