Mikä synnäri, pk-seutu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurinko

Vieras
Hei! Kokemuksia kaivataan pk-seudun synnäreistä. Itselläni lähin olisi Jorvi, joten tiedot varsinkin siitä olisi tervetulleita. Myös kokemukset naistenkilinikasta ja kättäristä kiinnostavat. Sekä hyviä ja huonoja! Kiitos!

Jorvissa synnytin myös itse viime kesänä ja erittäin positiiviset muistot jäi ko. paikasta. Näistä kolmesta valitsisin ehdottomasti Jorvin. PK-seudun synnärit ovat kaikki sikäli ei mukavia että niissä synnytyksiä on aivan mahtodon määrä verrattuna johonkin pienen alueen sairaalaan jossa on ihan erilainen kodinomainen ilmapiiri ja rauhallisuus.
Kuitenkin vaikka viime vuoden elokuu oli kiireisintä synnyttäjien aikaa niin koin että Jorvissa oli myös kiireettömyyden tuntu ja minua ja lasta kohdeltiin upeasti. Ei kertakaikkiaan mitään pahaa sanaa sairaalaa kohtaan, henkilökunta ihanaa, puitteet kunnossa kun on juuri rempattu, ruoka ok, ammattitaitoista väkeä ja kaikki samat vaihtoehdot saa kuin muuallakin kivunlievitykseen ym. Myös vierailutilat ovat kivat.
Naistenklinikalla käy paljon esim. somaleita ja tuttavani joutui 2 somalinaisen kanssa samaan huoneeseen. Ei siinä muuten mitään mutta kulttuuri sellainen ettei vierailuajoista piitata ja vieraita ei ole 2 vain 20 ja ääni kova. Myös vierailutilat ja muutenkin puitteet ovat Naistenklinikalla paljon huonommat vaikka siitä ei käy kiistäminen että siellä on varmasti maan ammattitaitoisin henkilökunta koska kaikki ääritapaukset ohjataan sinne.
Kättäri on taas Haikaranpesineen yliarvostettu paikka. Sieltä välillä joudutaan käännyttämäänkin ihmisiä muualle kun ei sisään mahdu kun paikalla tällä hetkellä joku suosikki-maine. Ei paikassa ole mitään ihmeellistä.
Meillä asian ratkaisi myös se että Jorviin sai ajella rauhassa 10 minuuttia kun näissä kahdessa keskustan paikassa ei tiedä minkälaisiin ruuhkiin sitä törmäisi ja parkkipaikka mahdollisuudetkin ovat huonommat.
Ole tyytyväinen valintaansi ja odota innolla tulevaa, käsittämättömän ihanaa tapahtumaa! :)

Kiitos vastauksesta. Mukava kuulla, että Jorvi on ollut hyvä paikka synnyttää. Tuo on muuten totta että Naistenklinikalle tai Kättärille voi joutua seisomaan pahassakin ruuhkassa vaikka lumimyrskyn takia. Itselläni synnytys vasta talvella, mutta kyselin nyt, kun neuvolasta utelivat mun ajatusta synnytyssairaalasta.
Otan kiitollisuudella vastaan lisääkin kommentteja!

Itse olen vasta menossa synnyttämään, ja paikkana on Kättäri, toivottavasti Haikaranpesä. Siellä on vaan kuulemma todella usein sulut päällä koko kättärillä, jos niin käy niin toivoisin pääseväni jorviin. Olen ollut muiden asioiden takia hoidossa sekä kättärillä että naistenklinikalla, ja sen perusteella kyllä valitsin kättärin. Kohdalleni on siellä sattunut aina todella empaattista ja osaavaa henkilökuntaa.

Mutta tuli Mintun kirjoituksesta mieleen, että tuota huonekaveriasiaa olen ehtinyt pelätä. Haluaisin niin kovasti miehen ja vauvan kanssa oman rauhan, enkä olla missään monen äidin huoneessa, missä ravaisi vieraita ja kaikilla olisi eri rytmi.

Me kävimme synnyttämässä Tammisaaressa (Jorvi olisi ollut lähin). Meille todella sopiva kiva rauhallinen paikka, ihana henkilökunta yms. Suosittelen lämpimästi!
(muista paikoista ei ole henkilökohtaista käsitystä)

Kättäriä suosittelen lämpimästi!Kuulopuheiden mukaan Jorvi on aika surkea ja naistenklinikaltakin joitain kurjia juttuja kantautunut....Mutta sellaista tuuripeliähän se tuntuu olevan, kuitenkin kaikkia täällä kehutaankin:)

mama kerropa tarkemmin mitä kuulopuheita olet muka Jorvista kuullut? Toi on juuri mun mielestä tosi törppöä kun nykyään pk-seudulla liikkuu näitä ihme keksittyjä kuulopuheita Jorvista joita kukaan ei pysty tarkentamaan. Onko nimi vai sijainti epämiellyttävä? Kukaan ei ole vieläkään pystynyt tarkentamaan yhtäkään huonoa kokemusta Jorvista toisin kuin näistä muista sairaaloista olen kuullut useampiakin. Tuntuu että ihmisillä on joku ihme käsitys että Kättäri olisi lähestulkoon verrattavissa johonkin yksityiseen sairaalaan ja Jorvi olisi näistä muka se ainoa julkinen sairaala... Kaikki kolme ovat HUS:in sairaaloita joissa on aivan samanmoiset laitteet ja henkilökunta. Jorvissa on todella nätit tilat koska ovat juuri rempattu ja sijainti pihoineen on aivan eri kuin näillä keskustan paikoilla (pihalla oli ihana kävellä miehen kanssa kun odoteltiin synnytystä alkavaksi). Itse ainakin mieluummin menen heti kirjoille sairaalaan johon varmasti olen tervetullut. Viime elokuussakin oli Kättärillä sulku niin että kaikki sinne halunneet tuotiinkin Jorviin. Mielestäni tälläinen äkkisiirto olisi kaikista inhottavinta.
Mutta tuollaiseen kommenttiin kun Jorvi on aika surkea pitäisi kyllä ehdottomasti antaa konkreettisia perusteita?!?! (Tälläiset ihme mukamas kuulopuheet kun taas ovat omiaan lisäämään sitä että kaikki jonottavat Kättärille kun muualla olisi paremmat puitteet ja tilaa)

No juuri siksi en lähtenyt erittelemään, kun ei ole omia kokemuksia, vain kuultua, mutta tässä nyt sellaita mitä on tutuille tapahtunut; joutunut ensisynnyttäjä odottamaan käytävällä tuntitolkulla "kun kyllähän se ensisynnyttäjällä kestää"Lopulta omainen vaatinut lääkärin paikalle joka ruvennut armotta siinä sättimään kätilöä kun tämä ensisynnyttäjä ollut 10cm auki ja joutunut lopulta synnyttämään todella hätäisesti.
Lapsivuodeosastolta olen kuullut useammalta, että saisi olla todella yksin, mutta on m yös tämä sama kokemus itselläni kättäriltä. Itse luulen, että siihen vaikuttaa lähinnä se millaista henkilökuntaa sattuu olemaan paikalla, ei niinkään paikka itse.Kaikista näistä paikoista tulee sekä positiivista että negatiivista palautetta...

No eipä mama noi kuulemasi asiat mielestäni olleet ollenkaan kauheita. Sellaisia asioita joita joka ikisessä synnytyssairaalassa voi välillä sattua. Mielestäni tällaisissa kyselyissä pitäisi pohtia asioita jotka todennäköisesti tulet kohtaamaan sillä tällaiset kertaluontoiset tapaukset ovat erittäin epätodennäköisiä eikä voi sanoa että jos menet sinne synnyttymään joudut käytävälle tms. Esim. se on oikeasti fakta että somalit ohjataan Naistenklinikalle kuin myös se että siellä tilat ovat todella ankeat (ainakin kun olin siellä viime syksynä).

Mä olin vuosi sitten Jorvissa.
Mun tyttö vietiin suoraan synnytyssalista valvontaosastolle ja mut kiikutettiin yksin synnyttäneiden osastolle. Sain oman huoneen ja kaikki kätilöt olivat todella ihania. Opastivat rintapumpun käytössä ja olivat todella huomaavaisia. Mua kuljetettiin lapsen luokse ja haettiin takasin kun halusin.
Toinen on tulossa talvella ja Jorviin mä menen uudestaankin :)
Synnytyssalit on tosiaan juuri rempattuja, ainoa huono puoli on synnyttäneiden osastolla, siellä kun ei ole ilmastointia, niin viime kesänä oli aika tuskasen kuuma niissä muovitetuissa sängyissä.
Onneksi toinen tulee talvella! :D

Synnytin keväällä Naistenklinikalla, ja totta se on, että se ei ulkoisesti ole upein paikka. Mutta ainakin minulle sattui niin somasti, että sekä etukäteiskäynneillä, että varsinaisen synnytys- ja osastoajan aikana törmäsin vain mitä mukavimpiin ihmisiin.
Molemmat synnytyssalikätilöt olivat tosi mukavia, samoin leikkaussaliporukka ja osastollakin oma kätilö ja lastenhoitajat olivat tosi kivoja.
Ja rankan leikin jälkeen kohtelu oli avuliasta sekä läääkityksen, että hoitoavun suhteen.
Ainahan voi sattua vaikka miten upeassa paikassa, että kemiat ei hoitohenkilökunnan kanssa kohtaa, ja näin koko tilanne saa hieman negatiivisen värin.
Ja näitä käytävällä makuutuksia yms. kummia sattumia voi toki aina inhimillisen erehdyksen ja kiireen myötä tapahtua missä vaan.
Onnea synnytyksiin!

Mun eka syntyi Kättärin Haikaranpesässä, eikä synnytyksestä, kohtelusta eikä henkilökunnasta jäänyt mitenkään hyvä muisto. Tuuripeliähän se aina on, miten sattuu kenellekin sairaalan kiiretilanne jne.

Seuraava syntyy Naistenklinikalla.

Synnytin keväällä Jorvissa ja hyvä mieli jäi. Odottelin yli 40 tuntia osastolla synnytyksen käynnistymistä lapsiveden menon jälkeen, jonka jälkeen synnytys käynnistettiin. Henkilökunta oli mukavaa ja asiantuntevaa, vaikkakin pitkän sairaalassaolon aikana hoitajat vaihtui usein. Synnytyksessä ollut kätilö oli kannustava. Epiduraalia odottelin jonkin aikaa kun anestesialääkäri oli juuri samaan aikaan leikkaussalissa, mutta pärjäsin ihan hyvin. Lapsi joutui synnytyksen jälkeisinä päivinä lastenosastolle ja oli siellä kaiken kaikkiaan 2 viikkoa. Sielläkin oli hyvät hoitajat ja lääkärit, saatiin paljon tukea, neuvoja ja apua. Miinuspuolena oli, että emme saaneet perhehuonetta aluksi, koska synnytyksiä piisasi -- jaoin huoneen kahden muun kanssa. Oli ok muuten, mutta ei ollut mukavaa olla samassa huoneessa muiden äitien ja vauvojen kanssa kun oma vauva oli jossain ihan muualla :( Mutta vissiin näin on muuallakin, kun vastikään luovutettiin päättäjille adressi siitä, että keskoslapsien äitien pitäisi saada "vauvaton" huone, kun oma lapsi on teholla. Menisin Jorviin mielellään uudestaan. Niin, ja ruoka oli tosi hyvää!!!

Vielä sellaista kyselisin, että onko noiden paikkojen kivunlievitysvaihtoehdoissa/-asenteissa minkälaisia eroja?
Entäs jos sattuu jotain ikävää? Ilmeisesti pk-seudulla on mahdollisuudet parhaat. Oliko se niin, että naistenklinikalta on suora tunneli lasten- ja nuortensairaalaan? Taidan ehkä pelätä turhia, mutta lähipiirissä on ollut muutamia läheltä piti -synnytyksiä pienemmissä sairaaloissa ja niillä ikävät jälkiseuraukset.

Yhteistyössä