Mikä Steiner-koulussa on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eurytmiaan tarvitaan oma eurytmiapuku ja -huivi. Oppiainetta on kai joka päivä, usein kuitenkin. Sisältönä on esim. ilmaista A-kirjainta tanssimalla. :laugh:

Huhhuh...

Kävin tutustumassa steineriin ennen ensimmäisen lapsen eskaria- olisin halunnut lapset sinne jo esikouluun.
En ollut tutustunut aiheeseen riittävästi, sillä " kauhistus/ järkytys" oli melkoinen: kasvottomia nukkeja ja kaikki leikit jotenkin..pehmeitä..kaikkea kankaista ja pyöreää..Tai sitten mulle jäi vain sellainen tuntu :snotty:

Se opekin oli sellanen " toiselta planeetalta" - puhui koko ajan vienosti hymyillen kuin stephen kingin kirjojen pahikset..Liian erilainen paikka mulle - ihan kuin normaalikoulussa ja normaalilla elämisellä lapsista tulisi aivotonta, mielikuvituksetonta massaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja soleigh:
minä en kyllä näe kerrassaan mitään vikaa tässä vaihtoehdossa.

No en miekään, päinvastoin, mä olen ymmärtänyt et siellä olis tilaa luovuudelle ja lasten ajatuksille...

Mutta luovuutta saa käyttää vain Steinerin tyyliin, esim sarjakuvien piirtäminen on ISO ISO nou nou, paha paha asia. Hyvää on Steiner akvarellit *pyörittää silmiä*

Taitaa kuitenkin olla niin että kateelliset panettelevat. Ja keksivät omasta päästä juttujaan. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin julistaa oikeasti tietävänsä Steiner-koulusta jotakin. Ai niin, mutta tuollaiset mutu-löpinän rakastajathan ovatkin niitä älä-ajattele-itse-taviskoulun kasvatteja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ateisti steinerkoululaisen äiti:
Taitaa kuitenkin olla niin että kateelliset panettelevat. Ja keksivät omasta päästä juttujaan. Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin julistaa oikeasti tietävänsä Steiner-koulusta jotakin. Ai niin, mutta tuollaiset mutu-löpinän rakastajathan ovatkin niitä älä-ajattele-itse-taviskoulun kasvatteja.

Onhan tässä ketjussa itsekin koulun käyneitä, jotka eivät omaa lastaan sinne laittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Eurytmiaan tarvitaan oma eurytmiapuku ja -huivi. Oppiainetta on kai joka päivä, usein kuitenkin. Sisältönä on esim. ilmaista A-kirjainta tanssimalla. :laugh:

Huhhuh...

Kävin tutustumassa steineriin ennen ensimmäisen lapsen eskaria- olisin halunnut lapset sinne jo esikouluun.
En ollut tutustunut aiheeseen riittävästi, sillä " kauhistus/ järkytys" oli melkoinen: kasvottomia nukkeja ja kaikki leikit jotenkin..pehmeitä..kaikkea kankaista ja pyöreää..Tai sitten mulle jäi vain sellainen tuntu :snotty:

Se opekin oli sellanen " toiselta planeetalta" - puhui koko ajan vienosti hymyillen kuin stephen kingin kirjojen pahikset..Liian erilainen paikka mulle - ihan kuin normaalikoulussa ja normaalilla elämisellä lapsista tulisi aivotonta, mielikuvituksetonta massaa :/
Totta noi mainitsemasi jutut ovat. Luonnonmateriaalit ovat siellä in ja muoviset lelut pahasta. Nukeilla ei ole kasvoja, koska näin lapset voivat itse kuvitella nukeille haluamansa ilmeet ja tunnetilat. Valmiit kasvot rajoittaisivat tätä.

oppilas 5. luokalle ja se ei tiennyt/tuntenut esimerkiksi +, -, : merkkejä, eli siis matikan plus- miinus-, jako- ja kertomerkkejä. Eikä tiennyt tuon taivaallista matikasta muutenkaan. Myös lukeminen ja kirjoittaminen oli tooosi heikkoa. Hyvä se oli piirtämään, mutta kun 5. luokalla piti matikassa lähteä ekaluokan asioista, niin joo...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiPikkuInkkuli:
Voiko erityislapset hakea steiner kouluun? :wave:

Voi, ja näitä siellä valitettavasti on paljon. Ja tarkoitan tällä sitä, että steiner koulussa he EIVÄT saa tarvitsemaansa tukea, vaan nimenomaan näiden lasten ongelmat jäävät täysin huomioimatta :(

niin, heitä on enemmän kuin teidän 'normaalien' parissa.. ihan häiriköille on kyllä tarkkisluokka erikseen, ei siellä kukaan hullu terrorisoi muitten oppimista.

omalla luokallani oli kaksi 'erityisoppilasta', huumevanhempien lapsia. molemmat olivat omilla tavoillaan poikkeavia/kehityksestä eri tavoin jäljessä. kirjoittivat ihan ylioppilaaksi asti, kumpikin otettiin omalla tavallaan koko 13 vuotta huomioon ja pidettiin huoli eivätkä jääneet muiden jalkoihin.

siinä sivussa myös me muut opimme arvokkaan asian elämästä: meitä on erilaisia, eikä kukaan ole huonompi toistaan. heilläkin oli mahdollisuus pärjätä ja he pärjäsivätkin. vauhtia riitti mutta ketään ei syrjitty.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Muistiinpanoista tulee aina valmistaa oma kokonaisuutensa vihkoon, sillä se vaikuttaa merkittävästi suorituksen arvosanaan tai arviointiin. Vihkojen itse piirrettävään kuvitukseen kiinnitetään myös erityistä huomiota."

Samaa mieltä kuin joku tuolla aikaisemmin, että varmasti yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle, vaikken Steiner-ideologiaa kovin paljoa tunnekaan.

Tuo vihkojen kuvitusjuttu, en tiedä onko legendaa vai ei, pisti silmään. Kaikki eivät ole myöskään taiteellisesti suuntautuneita, joten siinä mielessä tuollainen olisi ehkä ohjannut ainakin minua nuorena väärään suuntaan.

kyllä meillä ihan lätkäjätkäkin sai kynän pysymään kädessä taidehistoriaa opiskellessa. se on katsos ihan luonnollinen juttu, kun oppii piirtämään jo lapsena.

minä en olisi varmaan peruskoulusta selvinnyt, jos kaikki oppi olisi pitänyt kuivasti päntätä kirjasta tai monisteesta. ja kyllä, opin lukemaan alle neljän vanhana ja lähikirjaston lastenosasto oli kaluttu kahteen kertaan ennenkuin ikä riitti aikuisten puolelle. ihan kirjojakin osaan siis käsitellä..

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Tohon "jaah"´n viestiin viitaten: Mistään uskonlahkosta ei kyllä ollut tietoakaan silloin kun mä staikun kävin..
Mun vanhemmat ei koskaan ikinä osallistuneet mihinkään varainkeruu-diibadaabaan tms.
Mun luokalla oli 27 oppilasta, joten enpä kehuisi ryhmäkoolla ainakaan.

Ja niin, mä kuulun siihen porukkaan joka ei laittaisi omia lapsiani steineriin.

Minä kuulun myös siihen porukkaan :) Ja en olisi niin varma tuosta uskonnottomuudesta. Minusta sitä rivien välstä opetetaan.

jos mulla olisi lapsia, tai aikosin edes niitä hankkia, laittaisin ne ehdottomasti steineriin. toki sekin riippuu kaupungista. niissä ON eroja!

se on häviävän pieni osa vanhemmista/perheistä jotka siellä ovat ja lapsensa kasvattavat johonkin 'lahkoon' tms hihhulointiin, eiköhän niitä uskonkiihkoilijoitakin löydy enemmän ja sairaampia ihan tuolta peruskouluista ym. pääasiassa olen tyytyväinen siihen, että osaan tehdä käsilläni, ajatella ja ilmaista itseäni ja ottaa muut huomioon. monella tavalla. olen ollut rakentamassa ihan oikeaa taloa, kasvattanut ja puinut viljaa, matkustanut ulkomaille, lappiin ja norjaan, käynyt oikean maanmittauskurssin ja piirtänyt karttoja, ollut eri leirikouluissa ja retkillä, yms. yms. ketään meistä ei aivopesty mihinkään. ainakaan koulun puolesta. enkä kasvanut tynnyrissä. steinerkoulu on hyvä paikka lapsen oppia! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
oppilas 5. luokalle ja se ei tiennyt/tuntenut esimerkiksi +, -, : merkkejä, eli siis matikan plus- miinus-, jako- ja kertomerkkejä. Eikä tiennyt tuon taivaallista matikasta muutenkaan. Myös lukeminen ja kirjoittaminen oli tooosi heikkoa. Hyvä se oli piirtämään, mutta kun 5. luokalla piti matikassa lähteä ekaluokan asioista, niin joo...

tuokaan ei varmaan johtunut siitä lapsesta yhtään. kyllä meille ainakin ihan laillisen opetussuunnitelman mukaan asiat opetettiin. itse en ainakaan ikinä ole opetuksen puolesta ollut peruskoulukavereitani jäljessä.

tutustukaa ihan oikeasti vaikka paikanpäällä kyseiseen kouluun, sinne voi ihan rohkeasti ottaa yhteyttä ja käydä tutustumassa.

melko asiatonta heitellä noita aurinkoa palvotaan jumalana-juttuja..

Steiner-koulussa on hyvää juuri tuo lapsen oman luovuuden ja tekemisen arvostaminen. Harva tosin tajuaakaan että sen taustalla todella on aika voimakas ideologia, jossa (äärimmillään) on hiukan himmeitäkin piirteitä. En tosin usko, että sitä ihan kamalasti tuodaan läpi siellä kouluissa. Sitä eurytmiaa kuulemma inhoavat useimmat, kertoi sukulaiseni joka opetti Steinerissa :). Eräs Steiner-koulun käynyt ystäväni moitti jälkeenpäin, että siirtyminen lukioon oli hankalaa kun olivat jäljessä luonnontieteissä. Hän ei myöskään jaksanut arvostaa koulukirjojen itse tekemistä vaan olisi kuulemma mieluummin käynyt tavallisen koulun. Itse kadehdin niitä näytelmäproggiksia ja muita luovia puuhia, vaikka päätinkin etten vaihda tavallisesta koulusta kun mahdollisuutta 11-vuotiaana tarjottiin. Mies haluaisi lapsemme ehkä Steiner-kouluun, minä välttämättä en. Erityislapsista en tiedä, enkä ryhmäkoista. Jotenkin on myös sellainen gut feeling että Steinereissa on myös eroja koulujen välillä niissä "painotuksissa", riippuu varmaan ihan opettajista.

Yhteistyössä