Mikä Steiner-koulussa on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun lapsesi on käynyt 10 vuotta koulua, hän ei ehkä osaa kirjoittaa ja lukea, mutta eurytmiassa se on tosi etevä!

Mikä himputin eurytmia...

Ja miksei kirjoja, nehän on melkeinstä ihaninta maailmassa.

No just sitä itseään http://fi.wikipedia.org/wiki/Eurytmia eli "himputin"...

"Oppikirjoja steinerkoulun oppilaat eivät juuri käytä ennen lukioastetta, lukuun ottamatta vieraiden kielten kirjoja, jotka usein tulevat käyttöön 6.-7. luokalla. Luokissa on lisäksi tarjolla kirjoja ja muita tietolähteitä vaihtelevassa määrin. Opettajien tehtävänä on valmistella ja esittää oppiaines mahdollisimman innostavassa ja tarkoituksenmukaisessa muodossa. Oppilaat valmistavat työkirjansa itse. Alemmilla luokilla teksti on liitutaululla tai opettaja sanelee sen. Kahdeksanteen luokkaan mennessä kehitetään itsenäinen kyky laatia teksti kuullusta tai esitetystä aineistosta. Muistiinpanoista tulee aina valmistaa oma kokonaisuutensa vihkoon, sillä se vaikuttaa merkittävästi suorituksen arvosanaan tai arviointiin. Vihkojen itse piirrettävään kuvitukseen kiinnitetään myös erityistä huomiota."

Että semmosta...

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiPikkuInkkuli:
Voiko erityislapset hakea steiner kouluun? :wave:

Voi, ja näitä siellä valitettavasti on paljon. Ja tarkoitan tällä sitä, että steiner koulussa he EIVÄT saa tarvitsemaansa tukea, vaan nimenomaan näiden lasten ongelmat jäävät täysin huomioimatta :(

luokkakokojen nyt kasvaessa yli äyräiden olen itekin miettiny sen verran että mitä teen kun lapsi(8v) siirtyykin yläkouluun neljän vuoden päästä. Yks maikka ei voi hallita 30-35 oppilasta. Ja turha tulla mulle jankuttaa et oli ennenvanhaankin niin isot luokat, niin oli, mutta silloin opettajaa kunnioitettiin ja apukouluun tai tarkkailuluokalle joutuminen oli niin suuri häpeä että koulussa oltiin kunnolla. nykyään penskat elää kun elopellossa koulussakin.Jee vapaakasvatus! Steineria olin mäkin miettiny mutta onhan niitä yksityiskoulujakin ja niitä tulee varmaan lisää kun sieniä sateella jos tällänen meno jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Voi, ja näitä siellä valitettavasti on paljon. Ja tarkoitan tällä sitä, että steiner koulussa he EIVÄT saa tarvitsemaansa tukea, vaan nimenomaan näiden lasten ongelmat jäävät täysin huomioimatta :(

Taitaa olla melkoinen Freak-show.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Muistiinpanoista tulee aina valmistaa oma kokonaisuutensa vihkoon, sillä se vaikuttaa merkittävästi suorituksen arvosanaan tai arviointiin. Vihkojen itse piirrettävään kuvitukseen kiinnitetään myös erityistä huomiota."

Samaa mieltä kuin joku tuolla aikaisemmin, että varmasti yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle, vaikken Steiner-ideologiaa kovin paljoa tunnekaan.

Tuo vihkojen kuvitusjuttu, en tiedä onko legendaa vai ei, pisti silmään. Kaikki eivät ole myöskään taiteellisesti suuntautuneita, joten siinä mielessä tuollainen olisi ehkä ohjannut ainakin minua nuorena väärään suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Ja meillä oli kyllä myös tavallisia koulukirjoja, aivan samoja jopa, kun mun ystävillä oli toisissa kouluissa.

:o

Ei meillä ollut, eikä saanut ees ottaa ite mukaan kaverien vanhoja, kun mulla oli niin nipo ope :(

No en nyt näin sanoisi, mutta tosiaan usein ajatellaan, että erilaisessa koulussa saisi myös erityistä huomiota ja näin asia ei valitettavasti aina ole.

Toki täytyy muistaa, että steiner kouluissakin on eroja. Nämä omat tietämykseni perustuvat vain yhteen tiettyyn steiner kouluun, jossa siskoni on - toistaiseksi, mutta ei onneksi enää kauaa - kielten opettajana.

Häpeä tuota kommenttia!!!!

Mulla on lievästi autistinen poika jolle mielestäni tuo autismiluokka ei ole oikea paikka....

Olihan noita erityilapsia siellä juu. Mä sanoisin, että riippuu täysin lapsen ongelmasta, että sopiiko hän steineriin vaiko ei.
Mun siskon luokalla oli ADHD-lapsi, joka häiriköi muita eikä itse oppinut mitään. Kun hän tarpeeksi häiriköi, lähetti koulu hänet aina viikoksi kerrallaan maatilalle vähän "rauhoittumaan" :| EIhän se mitään ongelmia poista, antoi vaan muille viikon opiskelurauhaa.

Toinen ongelmatapaus meidän koulussa oli todella väkivaltainen poika, joka heitteli pienempiä pitkin seiniä, veistoluokassa sirkkelisahaa päin jne. Muiden piti vaan oppia varomaan häntä ja olla ärsyttämättä häntä (eli kaikki muut kun HIFK´n kannattajat pysytteli kaukana hänestä aina kun hifkillä oli mennyt peli huonosti - silloin hän oli aina extra agressiivinen :xmas: )

Alkuperäinen kirjoittaja Apis:
Ja meillä oli kyllä myös tavallisia koulukirjoja, aivan samoja jopa, kun mun ystävillä oli toisissa kouluissa.

Ei meillä ollut, eikä saanut ees ottaa ite mukaan kaverien vanhoja, kun mulla oli niin nipo ope :(

Ai? Kyllä meillä oli esim sakankielessä ihan tavallisia koulukirjoja.

Mulla on lievästi autistinen poika jolle mielestäni tuo autismiluokka ei ole oikea paikka....

Ei välttämättä myöskään Steiner -koulu, en viitsi tässä alkaa liikaa vautum,aan mut voin laittaa sulle vaik yksäriä kunhan pääsen kirjautumaan... Toki voit jo laittaa mulle yksärillä kysymyksiä jos haluat =) VAstailen kun pääsen kirjautumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:

Ei välttämättä myöskään Steiner -koulu, en viitsi tässä alkaa liikaa vautum,aan mut voin laittaa sulle vaik yksäriä kunhan pääsen kirjautumaan... Toki voit jo laittaa mulle yksärillä kysymyksiä jos haluat =) VAstailen kun pääsen kirjautumaan.

Mä luulen et käyn ihan suoraan juttelemassa tuolla koululla, saan varmaan parhaimman käsityksen sillä tavalla.

Kiitti kuitenkin :hug:

Kielissä juu saa käyttä kirjoja jostain tietystä luokasta alkaen. (En nyt muista mistä.)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Kielissä juu saa käyttä kirjoja jostain tietystä luokasta alkaen. (En nyt muista mistä.)

Meillä alkoi saksa viidennellä ja silloin heti oli kirja.

Vikana(mun mielestä):
-perustuu uskonnolliseeen "lahkoon" teosofia muistaakseni, tätä ei kamalasti mainosteta mut mä en lastani laittaisi kouluun jonka periaatteet perustuu "uskonlahkoon".
-Lapset opiskelee omaan tahtiinsa, just vihkoihin tekee paljon, tosi luovaa. Mä koen liian erilaiseks ja mulla on myös se käsitys ettei monikaan joka on itse käynyt steinerkoulun laita lapsiaan sinne (voin olla toki väärässä ja oon vaan törmänny sit poikkeuksiin), eli oppiminen on aika omatahtista, mä en luottais et lapsi oppii kaikki tarpeelliset jutut. Musta "tavan" koulu vikoineenkin valmistaa lasta paremmin yhteiskuntaan ja työelämään sopeutumiseen.
-Vaatii ainakin täällä vanhemmilta kamalasti sitotumista kaikkiin koulun varainkeruu-tempauksiin ym. Mä en jaksaisi viettää vapaa-aikaani missään koulujutuissa tiheään tahtiin. Täällä siis steinerkoulu ei kai saa valtion tukea täytenä tai jotain vastaavaa.

Meillä useampi ystäväperhe joissa lapset steinerkoulussa ja ihan kivoja ja normaaleja ihmisiä ovat, ja ne lapsetkin ihan tavallisen oloisia. Vanhemmat on tosi tyytyväisiä lapsen kouluun kyllä olleet.

Ja varmasti hyviäkin puolia on just ryhmäkoot ym.

Tohon "jaah"´n viestiin viitaten: Mistään uskonlahkosta ei kyllä ollut tietoakaan silloin kun mä staikun kävin..
Mun vanhemmat ei koskaan ikinä osallistuneet mihinkään varainkeruu-diibadaabaan tms.
Mun luokalla oli 27 oppilasta, joten enpä kehuisi ryhmäkoolla ainakaan.

Ja niin, mä kuulun siihen porukkaan joka ei laittaisi omia lapsiani steineriin.

Tohon "jaah"´n viestiin viitaten: Mistään uskonlahkosta ei kyllä ollut tietoakaan silloin kun mä staikun kävin..
Mun vanhemmat ei koskaan ikinä osallistuneet mihinkään varainkeruu-diibadaabaan tms.

Minä kuulun myös siihen porukkaan :) Ja en olisi niin varma tuosta uskonnottomuudesta. Minusta sitä rivien välstä opetetaan.

Minä kuulun myös siihen porukkaan :) Ja en olisi niin varma tuosta uskonnottomuudesta. Minusta sitä rivien välstä opetetaan.

Niin no se riippuu, mitä uskonnollisuudella tarkoitetaan. Enemminkin tuo on maailmankatsomusta, ei uskontoa siinä merkityksessä mitä uskonnoilla tarkoitetaan. Perustuu sis tuohon antroposofiseen maailmankatsomukseen.

Eivät kaikkiin.

Steiner-koulussa on varmasti paljon hyvää, mutta suurin ongelma tämä: koska lapset opiskelevat omaan tahtiinsa, heikompi jää helposti sivuun ja pahasti jälkeen. Lahjakkaillehan tämä ei ole ongelma, vaan hyvä juttu, mutta mistä tiedät, ettei lapsellasi tule olemaan ongelmia vaikkapa matikassa?

Toinen ongelma on se, että siirtyminen kesken kaiken tavalliseen peruskouluun on hankalaa, koska Steiner ottaa opetussuunnitelman kiinni vasta kasilla. Lapsi on ihmeissään ja tuntee huonommuutta.

Kolmas on minunkin mielestäni tuo teosofia, eli arvopohja on vähintäänkin erikoinen.

Nimenomaan erityislapsille steinerkoulu sopii jos jollekin. Steinerissahan ei tarvitse osata lukea ennen neljättä luokkaa, joten hitaampi ja heikkolahjaisempi ei erotu joukosta ja lapsen minäkuva saattaa pysyä parempana. Jokainen steinerkoulun käyvä lapsi saa normaaliperuskoulua vastaavan päästötodistuksen, kun taas normaaliopetuksessa heikkolahjaisimmat laitetaan mukautettuun opastukseen. Heikkolahjaisempi lapsi voi siten steinerkoulun päästötodistuksella hakea yhteishaussa vapaasti ammattikouluun, kun taas normiperuskoulun mukautetun oppimäärän suorittaneella ammattihaaveet ovat rajoitetummat.

Ja totta tuo edellisen kirjoittama, ettei esim. käytöshäiriöihin tai keskittymisvaikeuksiin saa steinerissa mitään erityistä tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Steiner-koulussa on varmasti paljon hyvää, mutta suurin ongelma tämä: koska lapset opiskelevat omaan tahtiinsa, heikompi jää helposti sivuun ja pahasti jälkeen. Lahjakkaillehan tämä ei ole ongelma, vaan hyvä juttu, mutta mistä tiedät, ettei lapsellasi tule olemaan ongelmia vaikkapa matikassa?

Tää on totta. Fiksut pärjää aina, sääli niitä keskivertoja ja sitä huonompia. Jotkut ei osaa sellaista "itsensäjohtamista" aikuisenakaan, saati 10-vuotiaana.

Yhteistyössä