Mikä Steiner-koulussa on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen ymmärtänyt, että suurin osa on Steiner-kouluja vastaan (vai olenko väärässä..). Mikä siinä mättää? Juuri eräs tuttava puhui kuinka hänen lapsensa luokalla on ko. koulussa 9 oppilasta, samoin päiväkodissa on vähän lapsia joten vältytään suurilta ryhmiltä, hän oli muutenkin kovin tyytyväinen. En ole kovinkaan perehtynyt aiheeseen, mutta aloin kiinnostumaan, että miksi yleensä kuulee vastustusta..

Jep, haluaisin kuulla mielipiteitä. Itselläni ei ole tosiaan tietoa/kokemusta asiasta, sen verran vaan muistan että meillä on kotona (siis mun vanhemmat) ollut aina sellainen mielipide Steinerista, et se on vähän sellaista "hihhuli"toimintaa..??

No minä en pidä steinerilaisesta pseudotieteellisestä ideologiasta. Enkä kyllä halua pyöriä sellaisten ihmisten parissa, joita yleensä s-koulun porukoihin kerääntyy. Liian vaihtoehtoporukkaa mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä en pidä steinerilaisesta pseudotieteellisestä ideologiasta. Enkä kyllä halua pyöriä sellaisten ihmisten parissa, joita yleensä s-koulun porukoihin kerääntyy. Liian vaihtoehtoporukkaa mulle.

Öööh? Olet onnistunut hankkiutumaan sitten aivan ääritapausten kanssa tekemisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mullekin voi laittaa privaa aiheesta. Itse olen siis kyseisen koulun käynyt. Ensin olin muutaman vuoden taviskoulussa ja sitten siirryin Steineriin.

Et haluais jakaa tässä kokemuksia? Ihan et kumpaa pidit parempana? :)

Meillä on ollut muutama harjoittelija työssämme steinerkoulusta. Tulevat töihin aina myöhässä, tekevät sen mitä haluavat, ja uskaltavat sanoa vastaan heti ekasta päivästä! Että ei kiitos.

No jos haluaa, että lapsesi kasvaa TÄYSIN erilaisessa maailmassa kuin "normaalit" ihmiset, niin mikäs siinä. Järkytys ja muutos vaan voi olla suuri, kun tulee aika siirtyä "tavalliseen" maailmaan. Ja jos haluat, että lapsesi päivä alkaa eurytmiaa harrastamalla, tai että lapsesi ei saa käyttää mustaa värikynää piirtäessään, tai että lapsesi käyttämistä askartelupapereista pyöristetään kulmat, tai että koulukirjajoa ei ole, tai tai tai... lista on loputon... niin mikäs siinä sitten. Jokainen tekee omat valintansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samaa mieltä. Liian paljon huuhaata pyöritetään sen aatteen ympärillä.

Kun lapsesi on käynyt 10 vuotta koulua, hän ei ehkä osaa kirjoittaa ja lukea, mutta eurytmiassa se on tosi etevä!

Ahaa :) Täytyy myöntää että olen käynyt peruskoulun, lukion ja amk:n (ihan tavispuolella) ja osaan kirjoittaa ja lukea, mutten tiedä mikä on eurytmia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Toiselle se on parempi vaihtoehto, toiselle ei.
Mulle ei ollut. Pääsin aina menemään siitä, mistä aita oli matalin eikä se mun mielestä ole mikään hieno juttu ollenkaan.

Joo. Totta töriset! Omasta puolestani allekirjoitan tämän myös. Kaikki ketä tiedän steinerkoulusta on sellasia, että on tosi vaikeaa tehdä pakollisia juttuja, vaikka niiden tekemättä jättäminen vaikeuttaisi muiden elämää. Sellanen hissuttelulaitoskoulutus ei oikein laita taistelemaan minkään puolesta myöskään (tarkoitan normaalissa kohtuumäärässäkään), ja sitähän tää elämä tätä nykyä on.

Olen ollut Steiner-päiväkodissa töissä. Yksi huomattava ero muihin päiväkoteihin verrattuna oli se, etteivät lapset juurikaan tehneet "tuhmuuksia". Lapsilla oli vapaus suunnitella omia leikkejä, kaikki olivat kavereita keskenään ja lapset osallistuivat esim. kesällä pienen puutarhan hoitamiseen. Ei mitään kurinpidollisia ongelmia, ei mitään hankaluuksia. Kaikki osallistuivat mielellään lauluihin, askarteluun jne.

Tuntemani Steiner-koulun käyneet aikuiset ovat ehkä keskivertoa hieman luovempia, mutteivät mitenkään merkittävästi superomalaatuisia. Osaavat lukea ja kirjoittaa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No jos haluaa, että lapsesi kasvaa TÄYSIN erilaisessa maailmassa kuin "normaalit" ihmiset, niin mikäs siinä. Järkytys ja muutos vaan voi olla suuri, kun tulee aika siirtyä "tavalliseen" maailmaan. Ja jos haluat, että lapsesi päivä alkaa eurytmiaa harrastamalla, tai että lapsesi ei saa käyttää mustaa värikynää piirtäessään, tai että lapsesi käyttämistä askartelupapereista pyöristetään kulmat, tai että koulukirjajoa ei ole, tai tai tai... lista on loputon... niin mikäs siinä sitten. Jokainen tekee omat valintansa.

Ei hele.. Steinerkoulussa ei vissiin hyväksytä teräviä kulmia?? Neliöt on saatanasta?? :D:D Anteeks, mutta onneks en ite koskaan joutunu mihinkään steinerkouluun.. Luin uutisen n. vuosi sitten kuinka steinerkoulun opettajat ei oo päteviä opettamaan kaikkia aineita joita ne opettaa ym ym..

Ihan vain tiedoksenne, että Steiner-koulu noudattaa aivan samaa opetussunnitelmaa kun toisetkin koulut. Jos joku ei opi lukemaan tai kirjoittamaan Steiner-koulussa, ei olisi hän oppinut sitä myöskään "tavallisessa" koulussa.

Yhteistyössä