Mikä siinä vauva-ajassa on muka niin raskasta? Minusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
helpompi tuo vauva kuin 3-vuotias. Vauva vain syö ja nukkuu. Esikoisenkin kanssa oli helpompaa kun oli ihan pieni.

Ainoa väsyttävä asia on kun nyt ei voi nukkua kun vauva nukkuu, kun vanhempaa ei voi jättää yksin valvomaan. Ihan helppoa muuten :)

No se esimerkiksi, kun ne molemmat lapset rääkyy siinä yhtä aikaa ja mietit miten asiat hoituisivat vähimmällä rääkymisen määrällä.

Ja mua ahdistaa se lasten täydellinen riiippuvaisuus minusta. Mulla lähtee mielikuvitus laukkaamaan kaikesta kamalasta :-(

no mun lapset on ollu tosi helppoja alle 2-vuotiaina ja sen jälkeen onkin kaikki ollu yhtä raskasta ylämäkeä. Mutta kun kaikki vauvat/lapset ovat erillaisia niin kaikki vauvat ei vain nuku,syö ja paskoo.

Kaikki vauvat eivät pelkästään syö ja nuku. Toiset on hereillä melkein koko ajan. Eniten tuntu raskaalta se, ettei ollut mitään päivärytmiä ekaan puoleen vuoteen eikä päikkäreiden pituutta tai ajankohtaa voinut ennustaa.

No siis jos on yksi lapsi niin vauva-aika on helppoa, voi itsekin nukkua kun vauva nukkuu jne. Mutta sitten kun on vanhempia lapsia ja vauva niin välillä on väsyttävää. Meillä pienin on jo 1v ja leikkii jo 3 ja 6 vuotiaiden kanssa jonkun verran. Mutta ei mulla siis kamalaa ollut vauva-aika tämän kolmannenkaan kohdalla, mutta välillä se toki oli rankkaa ja väsyttävää.

Kaikkien vauvat ei välttämättä syönyt helpolla eivätkä nukkuneet kunnolla. Toisilla on myös esim. allergioita tai sairauksia, jotka rasittaa. Nimimerkillä 1,5v 2h unta maksimissaan putkeen.

Mä en tykännyt kanssa siitä riippuvuudesta, että joku on täysin riippuvainen minusta. Se ahdisti. Sinälläänhän vauva-aika on suht helppoa, nukkumista ja syömistä. Mut henkisesti se oli kovaa, varmaan jo pelkästään hormonienkin vuoksi. Mulla ollut aina paha pms, vaikutti varmaan sekin osaltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
helpompi tuo vauva kuin 3-vuotias. Vauva vain syö ja nukkuu. Esikoisenkin kanssa oli helpompaa kun oli ihan pieni.

Ainoa väsyttävä asia on kun nyt ei voi nukkua kun vauva nukkuu, kun vanhempaa ei voi jättää yksin valvomaan. Ihan helppoa muuten :)

Koska sinusta tuntuu joltain muistakin pitää tuntua samalta. Naisilla onkin parempi tämä myötäelämisen kyky.

Eihän se vauva-aika ole raskasta jos sattuu sellainen vauva että se vaan syö ja nukkuu. Mutta miedän kakkonen huusi ekat kolme kuukautta, yötä päivää. Missään muualla ei voinut olla kuin tissillä, muuten huusi. Ja välillä huusi tissilläkin. Hoida siinä sitten esikoinenkin.
Nyt vauva on seitsemän kuukauden ikäinen ja alkanut pikkuhiljaa viihtyä pieniä aikoja lattiallakin. Eli nyt vasta alkaa pikkuhiljaa helpottaa, tosi vaativa vauva on. Mutta siltikin en kadu sitä että hankimme lapset pienellä ikäerolla.

Esim. allerginen vauva voi vetää koko perheen nopeasti piippuun. Ei minullakaan ollut terveen kanssa nmitään ongelmia, mutta allergisen kanssa.. ei sitä voi kuvailla.

Esikoisen vauva-aika oli todella raskas, elämäni vaikein ajanjakso. Mistäkö johtui? Noi ainakin seuraavista: shokki siitä, miten kiinni olin vauvassa koko ajan, minulla ei yhtäkkiä ollut mitään sanomista omaan ajankäyttööni. Omaa aikaa ei ollut koskaan. Huoli imetyksen onnistumisesta ja maidon riittävyydestä. Huoli lapsen hyvinvoinnista. Huonosti nukutut yöt, kun lapsi heräsi 10x yössä puolen vuoden ajan. Synnytyksen jälkeinen masennus, jonka tajusin vasta myöhemmin. Vaikean synnytyksen aiheuttama huono fyysinen kunto, synnytyksestä toipuminen kesti yli puoli vuotta. Siinä kai ne suurimmat syyt. Kakkosen vauva-aika on onneksi ollut parempi kokemus.

kyl meijän poika oli vauvana niin paljon helpompi ku nyt vähän alle 2v uhmassa! :D

mutta mutta, meidän vauva olikin tyytyväinen ja terve, huusi vaan jos oli nälkä tai väsytti... kaverin lapsi huusi ekat 6kk joka helv. ilta n 3 tuntia putkeen ja mikään ei auttanut. loppuen lopuksi lapsella todettiin erittäin pahat allergiat, äiti sai syödä suurinpiirtein vain maissia ja riisiä kun ei mikään muu kelvannut ja sitten kun lopulta saatiin kaikki allergiat yms selville niin sai tuhlata rahansa apteekkiin kun piti ostaa sitä kalleinta korviketta sieltä... Nyt lapsi on oikein tyytyväinen ja reipas...

No mulla oli koliikkivauva. Jos olisit sellaisen kokenut, niin voisit ajatella vähän toisin. Vauvat on erilaisia. Jotkut huutaa yötä päivää ilman koliikkiakin. Sä olet vaan päässyt helpolla.

No mulla oli koliikkivauva. Jos olisit sellaisen kokenut, niin voisit ajatella vähän toisin. Vauvat on erilaisia. Jotkut huutaa yötä päivää ilman koliikkiakin. Sä olet vaan päässyt helpolla.

ap kanssa samoilla linjoilla. ekat puoli vuotta on helppoa, kun ei tartte ottaa mitää ruokiakaan erikseen vauvalle yms. mutta pirullisin vaihe on se 1-3v, kun osaa jo liikkua, muttei vielä huolehdi itse pyyhkimisestä, vessareissuista muutenkaa, eikä tottele yhtää. yli 4v on sit taas helppoa, mutta vauvuus on kadonnu :(

Juu ei mustakaan vauva-aika ollu raskasta kakkosen kanssa joka vain söi ja nukkui - vaikka olikin se 3vuotias sit siinä mukana kuvioissa. Mutta suorastaan helvetillisen raskasta oli esikoisen kanssa joka pahimmillaan heräili 20 minuutin välein ja hereilläoloajat sitä piti koko ajan kantaa. Ap vois huvikseen kokeilla herätä vaikka 3kk JOKA YÖ 30 minuutin välein KOKO YÖN niin vois tulla vähä realistista käsitystä siitä, että mitä se vauva-ajan raskaus on...(ps.minä heräilin 6kk ajan 30 minuutin välein JOKA YÖ, KOKO YÖN...)

Itse oon sitä mieltä että vauva-aika on tosi helppo nakki jos on saanu tyytyväisen, hyvin nukkuvan vauvan. On suuri vaikutus sillä saako nukkua edes kohtuullisesti vai joutuuko valvoa kuukausikaupalla.

Muutamia ehdotuksia:

-koliikki
- vauva ei nuku lainkaan/ vauva nukkuu 0,5-1 h pätkissä
- vauva on sairas
- imettäminen takkuaa
- synnytys on ollut raskas ja aiheuttanut äidille komplikaatioita, joista ei voi rauhassa toipua vauvan takia

Ekat 4kk oli rankkoja, ku vauva nukkui vartiin pätkissä ja söi sen kaiken muun ajan. Olen aina ihmetellyt tuota, että vauvat nukkuu aina. Ei mun vauvat kyllä.

Nyt ku vauva 10kk ja esikko melkein 4v, niin ehdottomasti helpointa on vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja samoin:
ap kanssa samoilla linjoilla. ekat puoli vuotta on helppoa, kun ei tartte ottaa mitää ruokiakaan erikseen vauvalle yms. mutta pirullisin vaihe on se 1-3v, kun osaa jo liikkua, muttei vielä huolehdi itse pyyhkimisestä, vessareissuista muutenkaa, eikä tottele yhtää. yli 4v on sit taas helppoa, mutta vauvuus on kadonnu :(

Ai yli 4v helppoa??!! No ei todellakaan, ainakaan meillä! :D |O Kaikista hankalin tapaus tällä hetkellä on 6v. Muut lapset 3v ja 1v.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Juu ei mustakaan vauva-aika ollu raskasta kakkosen kanssa joka vain söi ja nukkui - vaikka olikin se 3vuotias sit siinä mukana kuvioissa. Mutta suorastaan helvetillisen raskasta oli esikoisen kanssa joka pahimmillaan heräili 20 minuutin välein ja hereilläoloajat sitä piti koko ajan kantaa. Ap vois huvikseen kokeilla herätä vaikka 3kk JOKA YÖ 30 minuutin välein KOKO YÖN niin vois tulla vähä realistista käsitystä siitä, että mitä se vauva-ajan raskaus on...(ps.minä heräilin 6kk ajan 30 minuutin välein JOKA YÖ, KOKO YÖN...)

Mä heräilin noin 1,5 vuotta. KYLLÄ. Enkä IKINÄ elämässäni ole ollut niin helvetin väsynyt. Ja kyllä, mies olisi heräillyt öisin ja heräili mutta kun vain tissi kelpasi ja loppujen lopuksi en enää edes itse kyennyt nukkumaan. Jopa unilääkkeillä heikosti. Se oli helvetillistä.

No, jos vauva syö ja nukkuu, niin helppoahan se on.

Toisin on silloin, kun vauva on päästä varpaisiin visvaa valuvan ihottuman peitossa, kutiaa kauheasti, nukkuu huonosti ja laihtuu :( Elämä ei ole mitään muuta kuin allergioiden miettimistä, rasvausta, lääkärissä käyntiä ja suolakylpyjä/kääreitä sekä huonosti nukuttuja öitä. Plus siinä sitten ohessa se uhmaikäinen 2-3-vuotias.

Se tosiaankin, että imetys ei onnistu, et tunne omaa vauvaa kohtaan mitään, se että vauva ei nuku kun max. 30min. pätkissä, muuten olisi vain tissillä ja se sattuuuuuuu!, se, että yöt menee siinä että toinen itkee, toinen olisi vain tissillä ja mies on paaaaaaaljon pois, työmatkoilla, ja eiköhän nää riitä...

Yhteistyössä