mikä siinä vajaa 2-v tai reilu 2veessä , joka on vaipoissa, on niin luonnotonta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Molemmat pojat on oppineet päiväkuivaksi aika tarkkaan 2-vuotiaina, ja toinen vielä samalla yökuivaksi, toinen taas käytti yövaippaa vajaa 3v ikään saakka. Oltiin potalla käytetty aiemminkin, mutta kesällä jätettiin vaippa vaan pois ja alettiin ahkerammin käyttää vessassa, eikä siinä montaa viikkoa mennyt että alkoi housut pysyä kuivana. Itse en näe syytä miksi lapsen pitäisi pissiä vaippaan jos asian voi muutenkin tehdä. Hyvä konsti potalle houkuttelussa on ollut antaa xylitol-pastilli tai purkka aina kun kävi, alkuun myös silloin kun kävi kokeilemassa eikä mitään tullut, myöhemmin silloin kun teki jotain pottaan.

[QUOTE="näin meillä";21992243]Molemmat pojat on oppineet päiväkuivaksi aika tarkkaan 2-vuotiaina, ja toinen vielä samalla yökuivaksi, toinen taas käytti yövaippaa vajaa 3v ikään saakka. Oltiin potalla käytetty aiemminkin, mutta kesällä jätettiin vaippa vaan pois ja alettiin ahkerammin käyttää vessassa, eikä siinä montaa viikkoa mennyt että alkoi housut pysyä kuivana. Itse en näe syytä miksi lapsen pitäisi pissiä vaippaan jos asian voi muutenkin tehdä. Hyvä konsti potalle houkuttelussa on ollut antaa xylitol-pastilli tai purkka aina kun kävi, alkuun myös silloin kun kävi kokeilemassa eikä mitään tullut, myöhemmin silloin kun teki jotain pottaan.[/QUOTE]

ja siis tietenkin eri juttu, jos lapsi ei kerta kaikkiaan suostu potalla/pöntöllä käymään, mutta meillä kun ovat suosiolla (yleenä) käyneet niin näin mentiin

Mun lasten lastenlääkärin ohjeiden mukaan alle 2v ei kykene pidättämään, ja alta 2v:tä ei saa siis opettaa kuivaksi... meidän esikoinen oppi nyt kesällä kuivaksi, reilu 2 veenä, odotettiin lämmintä ilmaa ennen kuin otettiin vaippa pois, ja heti oppi sekä päivä-että yökuivaksi. Välillä oli jo yökuiva aikaisemminkin mutta päivisin pissi vaippaan. Kuopus, 9kk, tekee myös kaikki kakat pottaan, on tehnyt siitä asti kun istumaan oppi (ummetus kummasti auttaa lukemaan lasta), ja tekee myös aina pissat pottaan kun viitsii potalle laittaa. Vähän kyllä luulen että kyse on enemmänkin sitä että pissii kun ei vaippa paina vehkeitä kun siitä että olisi hiffannut pottailun idean...

[QUOTE="näin meillä";21992243]Molemmat pojat on oppineet päiväkuivaksi aika tarkkaan 2-vuotiaina, ja toinen vielä samalla yökuivaksi, toinen taas käytti yövaippaa vajaa 3v ikään saakka. Oltiin potalla käytetty aiemminkin, mutta kesällä jätettiin vaippa vaan pois ja alettiin ahkerammin käyttää vessassa, eikä siinä montaa viikkoa mennyt että alkoi housut pysyä kuivana. Itse en näe syytä miksi lapsen pitäisi pissiä vaippaan jos asian voi muutenkin tehdä. Hyvä konsti potalle houkuttelussa on ollut antaa xylitol-pastilli tai purkka aina kun kävi, alkuun myös silloin kun kävi kokeilemassa eikä mitään tullut, myöhemmin silloin kun teki jotain pottaan.[/QUOTE]

Oho, ai oikein houkuttelit pastilleilla ja purkalla, kylläpä olitkin nokkela...Voi huokaus näitä kaikentietäviä mammoja... Kuulepa, meidän poika huusi suoraa huutoa 12kk-2v6kk joka kerran kun mainitsinkin sanan potta, juoksi karkuun ja oli kuin täydessä paniikissa. Jos lapsi on kovin haastava luonteeltaan, tai tuollainen melkoisen hitaastilämpiävä tapaus kuten meillä, se houkuttelu ja lahjonta ei niin vaan toimikaan. Meillä lapsi rakastaa suklaata ja keksejä, mutta edes niiden houkuttavuus ei ylittänyt pottakammoa. Sellaista se vaan joidenkin lasten kohdalla on. On odotettava, että lapsi kypsyy asiaan ja jossain vaiheessa uskaltautuu kokeilemaan.

Meillä lapsi oli henkisesti ja fyysisesti valmis pottailuun vasta 2v 8kk iässä. Kun vihdoin uskalsi ja huomasi osaavansa, löytyi motivaatio potalla käymiseen nopeasti. Kahdessa viikossa oli sekä päivä- että yökuiva. Aina syy myöhäiseen kuivaksioppimiseen ei ole vanhempien laiskuudessa, vaan joissain tilanteissa lapsi on mahdotonta ilman fyysistä väkivaltaa saada potalle!!

Ei ole lapsellekaan mukavaa, että vanhemmat odottavat häneltä jotain, mihin hän ei vielä täysin pysty. Eräät sukulaisvanehmmat toitottavat aina kuinka heidän alle 2-vuotias lapsensa on jo kuiva. No, todellisuudessa pissavahinkoja sattuu lapselle vielä melkoisen paljon. Viimeksikin pissasi kyläillessään meidän lattialle. Vanhemmat vaan vaivihkaa pistivät lapselle sitten vaipan. Mutta vaikka lasta ei varsinaisesti asiasta torutakaan, kyllähän lapsi tajuaa epäonnistuneensa kun se vaippa taas kerran joudutaan laittamaan.

VAU! :flower:
olen pikkuisen kateellinen kyllä. Minulla on nyt pian 2- vuotias joka ei ymmärrä potasta mitään eikä suostu siihen istumaan. Emme ole varsinaista "treeniä" aloittaneet, mutta sen verran tiedän kyllä, että pikku miehelle potta on "EIIII!"

Ja meillä on kaksoset joista toinen oppi kuivaksi 1v8kk ja toinen kulkee edelleen vaipassa nyt 2v6kk :saint: ja taatusti olen yrittänyt opettaa ne yhtä aikaa kuivaksi! Molemmat osas tehdä pottaan, mutta toinen keksi että siellä voi käydä itsekseenkin, toinen ei sitä ole vieläkään hoksannut, saattaa kyllä tehdä pissat jos istuttaa, ja kesällä kävi puskassa ilman housuja, mutta nyt on taas vaippa housuissa. Ei vaan hoksaa.

Yhteistyössä