Mikä saa delfiinit ja valaat ajautumaan rantaan parvissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minskii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minskii

Aktiivinen jäsen
16.08.2008
12 062
2
38
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200905309682601_ul.shtml Paljon tällaisista tapauksista saa lukee lehdistä. Monesti mietin että miksi nämä elukat ajautuvat rantaan kymmenien yksilöiden parvissa.. Sitten kun ihmiset saavat delfiinit/valaat takaisin mereen niin hetki menee ja palaavat uudestaan rantaan kuolemaa.. Miksi? :xmas:

Niinhän ne ravutkin kömpivät joukolla rantaan ennen sitä suurta tsunamia. Ihmisten pitäis tutkia vielä enemmän eläinten käyttäytymistä, mistä noi rantautumiset johtuu jne...

Aloin sit googlesta vastauksia etsimään niin luki että jos parven johtaja on heikko ja ajautuu rantaan kuolemaan niin koko parvi saattaa seurata pomoa, sitten muut yksilöt viestittävät muille tulemaan rantaan :( . Oli myös että sotalaivojen syvyystutkat voivat myös häiritä valaita.

Tosi surullisia nuo kuvat noista rantaan ajautuneista elukoista :(

Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Niin, mikä ajaa norsut kuolemaan samaan paikkaan jne? Ihmeellisiä nuo elukat, viisaampia kuin mitä me osataan ajatella.

Ai norsutkin? Oikeesti? En oo koskaan kuullut :o

Ju niin ne tekee. Ainakin netin ja Tarzanin mukaan.

Laita linkkiä jos löydät ku itse en löytänyt, rupesi kiinnostamaan. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Voimakkaat kaikuluotausvälineet ainakin aiheuttavat hallaa suuntavaistolle ja yhteydenpidolle eläinten välillä, kurjaa, mutta tutkitusti totta,

Juu, tämän olen itsekin lukenut. Eli ihmisen toimia nuo.

Joo noista oon kans kuullu enemmänkin ja tullu joskus myös jotain dokkareita aiheesta.

Mies tänää kyl kerto, et jossain oli epäilty, et valaat on nousemassa maihin...kuten joskus aikoinaankin osa vedenelävistä on siirtyneet elämään maalla... :whistle:

En ole uskonnollinen,mutta mitähän raamatussa lukee? Viime aikaiset tapahtumat on saaneet miettimään kaikenlaista. On kulkutauteja,tulvia ym. mitä ennustettu on.

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä:
En ole uskonnollinen,mutta mitähän raamatussa lukee? Viime aikaiset tapahtumat on saaneet miettimään kaikenlaista. On kulkutauteja,tulvia ym. mitä ennustettu on.

Kerro joku ajanjakso ihmiskunnan historiassa milloin noita ei olisi ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Voimakkaat kaikuluotausvälineet ainakin aiheuttavat hallaa suuntavaistolle ja yhteydenpidolle eläinten välillä, kurjaa, mutta tutkitusti totta,

Juu, tämän olen itsekin lukenut. Eli ihmisen toimia nuo.

Joo noista oon kans kuullu enemmänkin ja tullu joskus myös jotain dokkareita aiheesta.

Mies tänää kyl kerto, et jossain oli epäilty, et valaat on nousemassa maihin...kuten joskus aikoinaankin osa vedenelävistä on siirtyneet elämään maalla... :whistle:

Mielenkiintoista, kerro lisää! Mistä miehesi oli kuullut tai lukenut asiasta? =)

Niin, mikä ajaa norsut kuolemaan samaan paikkaan jne? Ihmeellisiä nuo elukat, viisaampia kuin mitä me osataan ajatella.

Ai norsutkin? Oikeesti? En oo koskaan kuullut :o

Ju niin ne tekee. Ainakin netin ja Tarzanin mukaan.

Laita linkkiä jos löydät ku itse en löytänyt, rupesi kiinnostamaan. :xmas:

guugleta 'norsujen hautausmaa', ainakin jotain löytyy. Mielenkiintoinen ilmiö tosiaan.

Kaikuluotaimista ja muista ihmisen aiheuttamista vedenalaisiata yliäänistä johtuu, ainakin jonkun uutisen mukaan. Siinä sanottiin, että rantaan ajutuneilla valailla ja delfiineillä oli verenvuotoa korvissa ja ainakin muutamissa tapauksissa yhdysvaltain puolustusvoimat olivat myöntäneet testanneensa jotain juttujaan samaan aikaan kun näitä rantautumisia on sattunut.

Valaathan kykenevät kuulemaan lajitovereidensä ääniä vaikka maapallon toiselta puolelta, tosin nykyisin ei enää onnistu, sillä merissä on taustamelu liian voimakas, ihmisen takia tietenkin. Siksi jotkut valaslajit myös harvenevat, kun eivät enää kuule toistensa kutsuja lisääntymisaikaan.

Yhteistyössä