Mikä rintaani on tullut? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja untamo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

untamo

Vieras
Vauva 8 viikkoa ja imetän häntä.
Nyt oikean rinnan oikea reuna on kipeä. Kosketusarka. Alkoi eilen aamulla.
Ei auta vaikka imetän vauvan siltä puolelta. Sillä kyljellä makaaminenkin tekee kipeää.
Kun tunnustelen rintaa niin tuntuu kovemmalta kuin toinen rinta.
Kuumetta ei ole ja rinta on kipeä vain oikeasta reunasta, ei koko rinta. Voiko olla rintatulehdus vai voisiko olla jonkin muukin syy tälläiseen kipuun?

Kolmas lapsi eikä ennen ole tälläistä ollut.

Kuumottaako tai onko iho siitä kohtaa punainen? Voi olla rintatulehdus vain yhdessäkin kohdassa rintaa. Voi tulla myös kuumeettomana. Mulla samanikäinen vauva ja ollut jo kolme rintatulehdusta. Saattaa olla myös tiehyttukos jos on siis kovempi siitä kohtaa. Koita hieroa ja lämmittää rintaa ja saada rinta pehmenemään.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Kuumottaako tai onko iho siitä kohtaa punainen? Voi olla rintatulehdus vain yhdessäkin kohdassa rintaa. Voi tulla myös kuumeettomana. Mulla samanikäinen vauva ja ollut jo kolme rintatulehdusta. Saattaa olla myös tiehyttukos jos on siis kovempi siitä kohtaa. Koita hieroa ja lämmittää rintaa ja saada rinta pehmenemään.

Ei minusta ole sen kuumempi kuin toinenkaan. Mutta turvonneen näköinen ( on siis suurempi kuin toinen rintani vaikka vauva olisi tyhjentänyt molemmat tasaverroin ). Kipein paikka on tuolla alhaalla oikealla sivulla. Koetin sitä kovaa kohtaa hieroa mutta oli niin kipeä etten oikein pystynyt painamaan.
Tiehyetukokseen siis auttaa hierominen ja lämpö? Onko siihem mitään muuta hoitoa vai meneekö omineen ohitse?

Jos siellä rinnassa on tukos niin se pitäisi saada pikaisesti auki koska siitäkin voi kehittyä rintatulehdus. Eli kuumassa suihkussa vaikka hierot ja yrität sitten saada rinnan mahdollisimman tyhjäksi. Jos kyseessä on tulehdus (silloin yleensä rinta on kuuma, punainen ja tosi arka ja kipeä), auttaa kylmä ja rinnan ahkera tyhjentäminen. Niin ja Burana. =) Jääkaappikylmät kaalinlehdet lievitti mulla hyvin kipua ja kuumotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Jos siellä rinnassa on tukos niin se pitäisi saada pikaisesti auki koska siitäkin voi kehittyä rintatulehdus. Eli kuumassa suihkussa vaikka hierot ja yrität sitten saada rinnan mahdollisimman tyhjäksi. Jos kyseessä on tulehdus (silloin yleensä rinta on kuuma, punainen ja tosi arka ja kipeä), auttaa kylmä ja rinnan ahkera tyhjentäminen. Niin ja Burana. =) Jääkaappikylmät kaalinlehdet lievitti mulla hyvin kipua ja kuumotusta.

Rinta ei ole kuumempi kuin toinenkaan mutta on kyllä TOSI kipeä. Jos liikauttaa kättä ( esim. autoa ajaessa ) niin että käsivarsi hipaisee rinnan sivua niin sattuu kyllä hurjasti.
Koetan tuota lämmintä suihkua ja hieromista. Perjantaina on jälkitarkastus niin kysyn siellä sitten lääkäriltä apuja jos ei tuo hoito auta :)

Kiitos vinkeistä :)