Mikä psyykkinen sairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Kyllä tällä palstalla kaikkia muita diagnooseja saa tehdä, mutta mainitsepa sana "narsisti" niin heti tulee tuhat kiloa paskaa niskaan.

Minun työkaveri taitaa olla narsisti... Mies oli vain rahasta ja ystäviksi kelpaa vain julkkikset tai rikkaat...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Manialta vaikuttaa.

Ja mikä sen laukaisi pahemmaksi taisi selvitä.
Hänelle läheinen ihminen kuoli 2kk sitten.
Miten tällainen ohjata hoitoon?
Voiko ilmoittaa hänen omalle lääkärilleen kun olen huolissani?

Totta kai voit, mutta en ole varma johtaako se mihinkään.
Pitäisi saada hänet suostuteltua menemään itse hoitoon, mutta maaninen ihminen kun ei itse ymmärrä olevansa sairas.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuinkas tällaisen voisi ohjata hoitoon? .

Ei mitenkään, niin kauan kun ei ole vaaraksi itselleen tai muille tai selvässä psykoosissa, eli todellisuuden taju mennyt.
Eikä siitä olis mitään hyötyäkään, koska ei voi parantua, jos ei ole sairas...Toipumisessa on avainasemassa kuitenkin oma tahto ja sairauden tunto tarvitsee olla, jotta se tahto toipua voisi syntyä.

Lainaus tuolta edeltä. Lääkäri pitäisi saada toteamaan tämä:

"Mikäli maniatila on psykoottisen asteinen, voidaan siitä kärsivä henkilö ohjata hoitoon tahdosta riippumatta M1-menettelyllä. Maniajaksot johtavatkin usein, mutta eivät aina, psykiatriseen sairaalahoitoon. Hoitamattomina ne menevät useimmiten ohi muutamassa viikossa tai viimeistään muutamassa kuukaudessa, mutta jättävät yleensä jälkeensä vaikeita ongelmia perhesuhteisiin, työelämään ja taloudellisiin asioihin."

Velkaantuminen pitäisi saada pysäytettyä, muuten hän kärsii loppuikänsä sinänsä ohimenevästä sairauden vaiheesta.

Yhteistyössä