Mikä *piip* mulla oikein on? Terveydenalan ammattilaiset tänne heti !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras.

Vieras
Oon siis 17v tyttö, oon pitkä n.160cm ja painan semmoset 50-53kg.

Syön mielestäni ihan ookoosti, eikä oo nyt mitään sen kummempaa stressiäkään ollu.

Asiani koskee siis kuukautisia.

En oo ennen ees kirjannu kuukautisia ylös, nyt vasta 17-vuotiaana oon alkanu pitämään niistä tässä kuussa merkintöjä vihkossa. Mulla oli nyt menkat ............ *hmm odota tarkistaa vihkosta* ..................... 5.6.2012 - 12.6.2012

Erityismerkintöjä niistä; Alussa oli tosi runsasta vuotoa, muttei läheskään mitään kipuja ollut.

Nyt kuitenkin, koko viime viikon .. en oo tarkkoja päiviä kirjannu ylös ja eipä mun ois tarvinnukkaan kun lähes joka päivä oli sellasta tiputteluvuotoa. Ei tarvinnu sidettä laittaa et sitä ois tullu niin paljon sitä verta, mut pikkyuhousut kyllä likaantu eikä se oo kivaa... tällä viikolla jatkuu toi sama homma siis tää tiputteluvuoto... just nyt laitoin siteen housuun kun en jaksa liata just kaapista ottamiani puhtaita pikkareita -.-' tiputteluvuotojen välissä saattaa olla päivä tai pari kun sitä ei tule yhtään. Näihin ei myöskään liity yleensä kipuja.

Kiihottuessanikin aika usein, mun pikkuhousuihin erittyy tummanruskeaa, (jopa mustaa!!) nestettä!! tai sit keltasta. Eikös sen kostumisesta erittyvän nesteen tulisi olla kuin vettä eli läpinäkymätöntä ja ettei haisisi pahalle?

Sit multa vaihteeks taas irtoo tukkaakin aika paljon. Yhessä vaiheessa oli aika et sitä eri irronnu lähes yhtään mut sillon voinkin henkisesti todella hyvin ja olin myös parantanu mun ruokailutottumukset

Seksi elämänkin aloittamista olen juuri miettinyt koska oon tavannu ihanan mua pari vuotta vanhemman pojan ja ei oo todellakaan kiva kun ei tiedä millon tota verta tulee jne. sit kun laskis kinttuihin pikkarit niin ne ois ihan likaset tai kun poika sormettais mua niin sieltä roiskus verta sillon tai yhdynnässä... :(

Joskus sieltä irtoaa myös paksuja verihyytymiä, emmä tiiä onko se sit se munasolu joka ei oo hedelmöittyny koska yhdynnässä en oo ollu?

Epäsäännöllistä tää koko homma ainakin on ja en ees muista kauan tätä on jatkunu, en oo menny lääkäriin koska en oo aatellu et tää on mitään vakavaa. Mut nyt haluan tähän hommaan tolkkua.

APUA!!

Valkovuoto joutuessaan kosketuksiin ilman kanssa muuttuu kellertäväksi. Sen sijaan musta vuoto kuulostaa epänormaalilta. Suosittelisin käyntiä lääkärillä ainakin infektioiden poissulkemiseksi, ne saattavat aiheuttaa välivuotoja. Oletko koskaan käynyt gynekologilla? Nyt voisi alkaa olla aika, varsinkin kun sukupuolielämän aloittamista suunnittelet.
Suosittelisin siis pikimmiten varaamaan aikaa gynelle, ja kertomaan hänelle näistä vaivoista.

Kuulostaa joltain tulehdukselta, eihän tamponi ole vain jäänyt sisälle? Sinuna suuntaisin lääkärille, joka tapauksessa olisi hyvä ajankohta jutella gyneasioista jos seksielämän aloituskin alkaa olla ajankohtaista.

Milloin sitä valkovuotoa kuuluisi sitten tulla ja miksi se muuttuu ilman kanssa kosketuksissa kellertäväksi?

En ole ollut ennen gynekologilla ja olen sitten myöskin tosi tiukka, mulla ei mene sisään keskisormea suurempaa joten tahtoisin "rikkoa" pojan kanssa sen neitsyyteni, joten eihän sitä tarvitse menettää sitten siellä tutkimuksessa? Millä se tutkii mua ja miten?

Ja mikä ihmeen infektio? Miten sellaisen voi saada?

ps. ja en ole koskaan käyttänyt tampooneja, ainakaan vielä, mulla on aina käytössä olleet tähän asti kuukautissiteet siitä lähtien kun mun kuukautiset alko ja nehän alko 10v eli tosi aikasin ...

onko sun kuukautiset tulleet aiemmin normaalisti ja milloin kuukautiset alkoivat ylipäätään? Alkuvaiheessahan hormonit monesti tekee tepposiaan ennenkuin kierto asettuu normaaliksi. Kuten edeltäväkin suosittelisin, että hakeudut ensin vaikka omalle terveydenhoitajalle jutteleen näistä jutuista ja sitten gynekologillakin toki voisit jo käydä. Ehkäisyasiatkin kannattaa miettiä kuntoon mikäli seksielämää meinaat aloitella (minä tosin suosittelen ettei mitään kiirettä kannata niissä asioissa pitää...seurustella voi ilman seksiäkin ;) ) .

neitsyys ei mene gynen tutkimuksessa vaan tutkimus tehdään silloin se huomioiden että et ole seksiä harrastanut (tarkoittaa siis pienikokoiset tutkimusvälineet jne). Todennäk gyne siis hieman kurkkaa sinne emättimeen ja tunnustelee kohdun ym vatsan päältä. Tarvittaessa hän voi myös katsoa ultralla esim löytyykö jotain kystaa tai vastaavaa munasarjoista.

vaikka sinulla ei seksielämää vielä olisikaan voit saada tulehduksen alapäähän...hiivan jne. infektio siis tarkoittaa tulehdusta.

Kuten sanoin jo tuolla aikaisemmin et mun kuukautiset ei oo todellakaan alkaneet vasta nyt tai parin vuoden sisällä, VAAN NE OVAT OLLEET JO 10-VUOTIAASTA LÄHTIEN ELI PERÄTI 7 PITKÄÄ VUOTTA. (:

En muista tarkalleen et millon toi epäsäänöllisyys homma on alkanut, mut on siitä jo aika kauan aikaa. Oisko 13-vuotiaana tullu ekat epäsäänöllisyys oireet ? tosin 13-15v mulla oli tosi paljon stressiä kiusaamisen takia joten aattelin et ne johtu siitä ja sit mun iästä. Mutta sillon alkuaikoina 10-12vuotiaana ne oli kyllä ihan säänölliset :oo sitä tässä vähän ihmettelenkin .. koska jos iällä on jotain tekemistä sen kanssa .. niin kai sen epäsäännöllistymän ois pitäny ennemmin tapahtua sillon 10-12v kun ne oli just alkanu ja sit kun ikää tulee lisää siitä niin vaan tasottua se homma... alle vuoden kuluttua oon jo aikuinen, joten ei luulis enää iän takia tälläset epäsäännöllisyydet vaivaavan ! vaikka oon tosin lukenu et joillain naisilla saattaa olla koko ikänsä epäsäänölliset kuukautiset ja oon miettiny et ovuloinks mä ... ? johtuuko tää siitä? tuskin? mikä tarkalleen ovulaatio edes on??

Ja sit toi sappi juttu, niin et mustaa sappea muodostuu pernassa ? ok. ja voi johtaa melankolisuuteen, mitä on melankolisuus ?

Hiivaa en ainakaan usko mulla olevan, koska ei toi alapää syyhyä tulisesti et täytyis jatkuvasti raapia , mikä on vissiin sen hiivan klassinen oire? joskus söin kauheasti makeaa ja epäterveellisesti, mut sillon ei tullu mitään ja nyt oon lopettanu sen, joten en tiedä et ei ainakaan ylimääränen sokeri mun mielestä vois nyt sitä hiivaa laukasta. Alapää on kutissu ehkä ihan vähän, mut se johtuu siitä et kun ajoin posliiniks, niin sit kun ne karvat alkaa pikku hiljaa kasvaa takasin nii se on varmaan se mikä siellä vähän kutittaa ...

Ja ihan oikeesti sit asiallista suhtautumista kiitos. Tässä on kato kyse toisen terveydestä ja jos ei jaksa lukee tms. nii sit voi jättää myös kommentoimatta !! TYHMÄT. :)

Mitenkähän se paneminen nyt vaikuttais noiden oireiden loppumiseen...?

Siitä seksielämästä vielä sen verran kun joku täällä kommentoi että ei sitä tarvitse seksiä ryhtyä heti harrastamaan kun alkaa seurustelemaan. Niin kommentoin myöskin vielä vähän tähän, eli mä en todellakaan kateellisena vierestä kattellu kun mun ystävät rupes panemaan jo joskus 13-vuotiaina. Mä en sillon menny "painostuksen" alla mukaan, enkä oo menossa nyttenkään. En ruvennut tuolloin harrastamaan seksiä, koska koin etten ole kypsä siihen. 16v mulle tuli ekan kerran sellanen olo et nyt oisin kypsä yhdyntään, koska en häpeilisi alastomuutta jne. Nyt 17v tahtoisin oikeasti tehdä sen ja ihan vaan omasta tahdostani ! Hyvä myöskin se et neitsyys ei menis vaikka gynelle tutkimuksiin menisinkin.

Häippäsen tästä nyt keskustaan ja kauppaan, katsellaan millon kerkeen vastailemaan takasin päin ! >

ps. nyt vasta tajusin ettei otsikko oo pakollinen hehe :D :D :D

tulin takaisin.

mikäs se hormonihäiriö sitten on...

tarkottaako se jotain et jään lapsettomaks tms...........................................................................

Gynelle mars mars, niin kuin pari muutakin on jo kehottanut. Säännölliset gynekäynnit kuuluvat aikuisen naisen arkeen ja voit saman tien aloittaa. Täällä saat kuulla vain höpinää, gynellä asiaa.

Ei välttämättä oo mitenkään vakavia noi hormoonihäiriötkä, tai siis ei aiheuta välttämättä lapsettomuutta. Hormonihäiriö saa kierron epäsäännölliseksi, vuotoa voi tulla milloin vain jne... Vaikka mitä. Aika paha täällä on kuitenkaan kenenkään sanoa, mikä sulla vois olla, eli suosittelenpa minäkin pikaisesti varamaan aikaa gynekologille!! Mars mars :)

Mun mielestä sun on täällä ihan turha kysellä keneltäkään "mikä voisi olla?" - paljon järkevämpää on kun varaat ajan sinne gynelle ja se tekee tarvittavat tutkimukset.

Yhteistyössä