Mikä pieni/pienehkö koirarotu lapsiperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä koirarotua suosittelisit meille?:)
Lapset on pieniä vielä.4v ja 1v6kk.

Ollaan kauan harkittu koiraa ja nyt olis kaikki sitä mieltä et koira olis kiva.
Mitään älyttömän isoa koiraa ei voida ottaa sillä iso koira tarttee isot tila ja ison pihan. Meillä on kyllä talossa reilu 100neliöö ja omat pihat mut ei ältsin suuret kun asutaan rivitalossa.

Joten joku pieni tai pienehkö koira olisi paras vaihtoehto.

Kuinka paljon teillä on aikaa panostaa koiran ulkoiluun ja virikkeelliseen harrastamiseen (esim. agility tms. jossa koira pääsee purkamaan rodunomaisia tarpeitaan).

Jos ei ole aikaa muuhun kuin vaikka 2x45min lenkkiin, niin ehdottomasti joku seurakoirarotu. Ei mitään rotua, joka vaatii rodunomaista harrastamista (noutamista, paimentamista, vahtimista, terrierimäistä pyydystämistä/jäljittämistä tms.).

Kuinka paljon teillä on aikaa panostaa koiran ulkoiluun ja virikkeelliseen harrastamiseen (esim. agility tms. jossa koira pääsee purkamaan rodunomaisia tarpeitaan).

Jos ei ole aikaa muuhun kuin vaikka 2x45min lenkkiin, niin ehdottomasti joku seurakoirarotu. Ei mitään rotua, joka vaatii rodunomaista harrastamista (noutamista, paimentamista, vahtimista, terrierimäistä pyydystämistä/jäljittämistä tms.).

no tällä hetkellä ulkoiluun on paljonkin aikaa, mutta kunhan töihin palaan niin sitten se jää tottakai vähemmälle. Lenkitetään toki. Noihin harrastuksiin ei varmaan löydy niin paljoa aikaa kuin vaatisi.

Mikä olisi sitten hyvä seurakoira rotu lapsiperheeseen? :)

Minä kanssa kannatan cavalieria, itse sellaisesta haaveillut jo iät ja ajat, mutta odottelen jahka lapset vähän kasvaa, nuorin täyttää 3 ja seuraava tulossa. :D Mutta ihanan lempeitä koiria ja juurikin lapsiperheisiin sopiva valinta luonteensa puolesta. :)

Minä kanssa kannatan cavalieria, itse sellaisesta haaveillut jo iät ja ajat, mutta odottelen jahka lapset vähän kasvaa, nuorin täyttää 3 ja seuraava tulossa. :D Mutta ihanan lempeitä koiria ja juurikin lapsiperheisiin sopiva valinta luonteensa puolesta. :)

Itseasiassa meidän sukulaisella on tällänen, oikeastaan kaks ja ne tykkää meidän lapsista kyllä :)
nuolee naaman ja korvat ja seuraa leikkejä.

[QUOTE="vieras";23346855]
Mitään älyttömän isoa koiraa ei voida ottaa sillä iso koira tarttee isot tila ja ison pihan. [/QUOTE]

Iso koira tarvitsee pikkukoiraa enemmän tilaa lähinnä autossa. Asunnon tai pihan koolla ei ole pahemmin merkitystä, koska liikunnan tarve on kuitenkin tyydytettävä muualla, oli koira minkä kokoinen tahansa. Noin pienten lasten kanssa ottaisin itse vähintään polvenkorkuisen koiran, rotuun en noilla tiedoilla ota kantaa.

[QUOTE="palma";23347034]Iso koira tarvitsee pikkukoiraa enemmän tilaa lähinnä autossa. Asunnon tai pihan koolla ei ole pahemmin merkitystä, koska liikunnan tarve on kuitenkin tyydytettävä muualla, oli koira minkä kokoinen tahansa. Noin pienten lasten kanssa ottaisin itse vähintään polvenkorkuisen koiran, rotuun en noilla tiedoilla ota kantaa.[/QUOTE]

Niin.. no mä ainakin katoin hetki sitten jotain koira/eläin ohjelmaa ja siinä oli et iso koira tarttee tarpeeks isot tilat "temmeltää" ja esimerkkinä taisi olla kultainennoutaja..

[QUOTE="aloittaja";23347019]Itseasiassa meidän sukulaisella on tällänen, oikeastaan kaks ja ne tykkää meidän lapsista kyllä :)
nuolee naaman ja korvat ja seuraa leikkejä.[/QUOTE]

No sittenhän rotu on jo ennestään teille tuttu ja osaatte arvioida olisiko siinä teillekin koira. Minulla tuli jo pienenä hinku saada oma cavalier, olin rutkasti alle 10v kun veljeni kanssa käytiin naapurin sellaista koiraa ulkoiluttamassa, voi miten se olikaan ihana. :) Siitä asti haaveissa ollut ja vielä minä sen joskus hankin, kunhan elämätilanne on sopiva koiran hankintaan. :)

Ja koulutatte sen sitten kanssa! Lapsistanne ette voi mennä takuuseen, mutta jos koiraan käyttää vähän aikaa ja etenkin järkeä, niin sitä voi siitä voi sitten olla lähes varma!

Mun ehdotus on minilabbis, mutta en tunnekaan tota seurakoirapuolta.

Silloin kun minä kyselin aikanaan samaa täältä, oli myöskin suurimmat osat vastauksista että spanieli. Ei miellytä minua spanieli ulkonäöltään eikä muutenkaan. Kriteerini olivat pieni/pienehkö, hyvän näköinen peruskoira, mutta ei terrieri. Jackrussel olisi muuten ollut se meidän valinta, mutta emme tahtoneet terrieriä. Sitten joku aivan ihana ihminen täällä vinkkasi Tanskalais-ruotsalaisesta pihakoirasta :) Sehän se sitten, nyt meillä olla möllöttää 11 viikkoinen pihakoira-vauva :) Viisas kuin mikä, hyvän näköinen ja lapsen kanssa tulee niiiin ihanasti toimeen, ovat kuin paita ja persaus :D Meillä siis kohta 4 vuotias lapsonen.

No sittenhän rotu on jo ennestään teille tuttu ja osaatte arvioida olisiko siinä teillekin koira. Minulla tuli jo pienenä hinku saada oma cavalier, olin rutkasti alle 10v kun veljeni kanssa käytiin naapurin sellaista koiraa ulkoiluttamassa, voi miten se olikaan ihana. :) Siitä asti haaveissa ollut ja vielä minä sen joskus hankin, kunhan elämätilanne on sopiva koiran hankintaan. :)

No se on kyllä ihan totta ihana koira rotu,sellanen lutune ja kiltti :)

Ja koulutatte sen sitten kanssa! Lapsistanne ette voi mennä takuuseen, mutta jos koiraan käyttää vähän aikaa ja etenkin järkeä, niin sitä voi siitä voi sitten olla lähes varma!

Mun ehdotus on minilabbis, mutta en tunnekaan tota seurakoirapuolta.

niin lisään vielä, että ottakaa huomioon, myös turkinhoito, jos jonkun lattiamopin otatte, se voi olla tosi vaivalloista, terv. ex-amerikancockeri-omistaja

Silloin kun minä kyselin aikanaan samaa täältä, oli myöskin suurimmat osat vastauksista että spanieli. Ei miellytä minua spanieli ulkonäöltään eikä muutenkaan. Kriteerini olivat pieni/pienehkö, hyvän näköinen peruskoira, mutta ei terrieri. Jackrussel olisi muuten ollut se meidän valinta, mutta emme tahtoneet terrieriä. Sitten joku aivan ihana ihminen täällä vinkkasi Tanskalais-ruotsalaisesta pihakoirasta :) Sehän se sitten, nyt meillä olla möllöttää 11 viikkoinen pihakoira-vauva :) Viisas kuin mikä, hyvän näköinen ja lapsen kanssa tulee niiiin ihanasti toimeen, ovat kuin paita ja persaus :D Meillä siis kohta 4 vuotias lapsonen.

tälläsestä en ole ikinä ennen kuullutkaan :)

täytyykin käyttää googlea..

No meillä on cairnterrierin pentu ja lapset 6v ja 2v. Mulla on lapsuudenkodissa ollut cairn, joten hieman muistin mihin ryhdyin, toki olen paljon lukenutkin infoa. Kyllä se silti oli todellinen yllätys, miten paljon pentu vie aikaa ja vaivaa. Enemmän jopa kuin lapset. :D Todella kovapäinen on niin kuin terrierin tietysti kuuluukin. Suosittelen minäkin jotain helppoa seurakoiraa, kun on pienet lapset.