mikä pielessä ( raskaus )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivonen

Vieras
Olemme seurustellut 6 vuotta mieheni kanssa, noin 4 vuotta sitten meiltä jäi kokonaan ehkäisy pois, tästä huolimatta en ole tullut raskaaksi. Nyt on kulunut viime kuukautisista 40päivää, ja tein tänään testin - negatiivinen. Kuukautiseni on muutenkin hyvin epäsäännölliset, lääkäri perustelee sillä kun olen niin laiha. Minua vain ihmetyttää kovin, että miten voi olla mahdollista ettei ole vieläkään tärpännyt, ei olla yrittämällä yritetty, mutta tervetullut olisi. Onko muilla kokemuksia? Luin juuri netistä että epäsäännölliset kuukautiset voi olla merkki lapsettomuudesta? :((

Eikös tutkimuksiin pääse jo 1-2 vuoden yrittämisen jälkeen? Miksei teille ole aloitettu tutkimuksia.

Epäsäännölliset kuukautiset voivat olla merkki lapsettomuudesta.

Eikös tutkimuksiin pääse jo 1-2 vuoden yrittämisen jälkeen? Miksei teille ole aloitettu tutkimuksia.

Epäsäännölliset kuukautiset voivat olla merkki lapsettomuudesta.

Kuulemma pääsee, muttei olla yrittämällä yritetty niin ei varmaan päästä :(
Joka kerta sitä toivoo et nyt tärppäs mut testi toistaa negaa kokoajan :(

Voinko siis saada lapsia koskaan?

Yleensä kehotetaan menemään tutkimuksiin jos ei vuodessa tärppää. Meillä meni vuosi saada vauva aluilleen vaikka olin vasta 20 kun aloitettiin yritys, perusterve ja en ollut yli- tai alipainoinen (molemmilla kuulemma on vaikutusta hedelmällisyyteen). En käyttänyt ovulaatiotestejä koska koin ne tarpeettomiksi mutta muuten kyllä ihan yrittämällä yritettiin ;) jos seuraavaa aletaan taas yrittämään vuoden - parin päästä niin jotenkin en ihmettelis vaikka menis tuplasti aikaa raskautua, kun olen sitten taas muutaman vuoden vanhempi jne. :/

Kyllä minun mielestä 4 vuotta yrittämistä on jo yrittämällä yrittämistä. Käykää ihmeessä kumpikin tutkittumassa itsenne ettei tarvitse olla ihan epätietoisuudessa.

Kiitos ihan mielettömästi vastauksistanne! Mihin minun pitäisi soittaa? Normaalisti terveyskeskukseen, vai gynelle?
Kyllä harmittaa, olen aina halunnut lapsia ja jos en niitä voikaan saada niin ... :'(

Mä soittaisin neuvolaan tai terveyskeskukseen ja siletä varmaan osaisivat ohjata eteenpäin, mutta joku muu varmaan osaa neuvoa paremmin :)

Joka kuukausi on vain parina päivänä mahdollisuus ylipäätään tulla raskaaksi, joten jos ei tosi usein harrasta seksiä ja varsinkin jos on niin epäsäännölliset menkat ettei ollenkaan tiedä esim. milloin on ovulaatio, voi musta olla ihan mahdollista että on vaan tosi huono tuuri raskautumisen kanssa, eikä mitään "vikaa" missään. Kannattaa käydä tutkimuksissa niin asia selviää, ja nykyään on onneksi hyviä hoitoja olemassa! :)

Täältä löytyy aika hyvin tietoa:
http://www.mammaksi.fi/info_pages.php/asiatietoa-ovulaatio-hedemallisyys-lapsettomuus-i-17

[QUOTE="vieras";23832963]Mä soittaisin neuvolaan tai terveyskeskukseen ja siletä varmaan osaisivat ohjata eteenpäin, mutta joku muu varmaan osaa neuvoa paremmin :)

Joka kuukausi on vain parina päivänä mahdollisuus ylipäätään tulla raskaaksi, joten jos ei tosi usein harrasta seksiä ja varsinkin jos on niin epäsäännölliset menkat ettei ollenkaan tiedä esim. milloin on ovulaatio, voi musta olla ihan mahdollista että on vaan tosi huono tuuri raskautumisen kanssa, eikä mitään "vikaa" missään. Kannattaa käydä tutkimuksissa niin asia selviää, ja nykyään on onneksi hyviä hoitoja olemassa! :)

Täältä löytyy aika hyvin tietoa:
Mammaksi.fi - Asiatietoa - Ovulaatio, hedemllisyys, lapsettomuus[/QUOTE]

Kiitos viestistäsi! Voinko esim. vain minä mennä aluksi tutkimuksiin? ja jos ei syytä löydy, niin mies myös? vai onko aina välttämätöntä mennä yhdessä?

[QUOTE="""AP;23832972]Kiitos viestistäsi! Voinko esim. vain minä mennä aluksi tutkimuksiin? ja jos ei syytä löydy, niin mies myös? vai onko aina välttämätöntä mennä yhdessä?[/QUOTE]

Tuolla linkin artikkelissa sanotaan, että miehen (siemennesteen) tutkiminen on helpompaa ja nopeampaa, joten se varmaankin halutaan tutkia ensin, ja jos siltä osin kaikki on kunnossa, tutkitaan nainen. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä sinne lääkäriin, niin selviää miten asian kanssa edetään :)

[QUOTE="vieras";23833012]Tuolla linkin artikkelissa sanotaan, että miehen (siemennesteen) tutkiminen on helpompaa ja nopeampaa, joten se varmaankin halutaan tutkia ensin, ja jos siltä osin kaikki on kunnossa, tutkitaan nainen. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä sinne lääkäriin, niin selviää miten asian kanssa edetään :)[/QUOTE]

Ok, yritän soittaa sinne aikaa mahdollisimman pian. Miinuksena vain mieheni huonot työvuorot ja kaikki negatiivisuus lääkäreitä kohtaan, katsotaan miten käy. :(

Voit mennä yksin, mutta tietysti voisi olla ihan hyvä et molemmat sitten menis, ettei tuu "ryppyjä" ja surua vaan voisi toinen toistaan tukea. Ja todellakin monia mahdollisuuksia on, joten nyt vaan asia eteenpäin ja yhteydenottoa vaikka tk:n omalääkärille tai omalle gynekologille, lähetettä laittavat sitten eteenpäin. -pitäkää toisistanne huolta-

[QUOTE="yökkö";23833028]Voit mennä yksin, mutta tietysti voisi olla ihan hyvä et molemmat sitten menis, ettei tuu "ryppyjä" ja surua vaan voisi toinen toistaan tukea. Ja todellakin monia mahdollisuuksia on, joten nyt vaan asia eteenpäin ja yhteydenottoa vaikka tk:n omalääkärille tai omalle gynekologille, lähetettä laittavat sitten eteenpäin. -pitäkää toisistanne huolta-[/QUOTE]

Kiitos viestistäsi ( joo tiedän, toistan itseäni ). Viestisi sai minut taas hymyilemään. :) Soitan mielummin gynelle, jos voisivat jotain tehdä, meidän tk huonoja kokemuksia muutenkin.

Mulla oli ennen pillereitä epäsäännölliset kuukautiset, lapsen tekeminen oli hankalaa kun kierto vaihteli 40-54pv, ovulaatiotestit oli apuna ja opin tulkitsemaan itsestäni missä mentiin. Kannattaa olla stressaamatta vauvasta niin se usein tulee.
Minulla on monta lasta joten en usko että epäsäännöllisillä kuukautisilla on yhteyttä aina lapsettomuuteen.

Jos teillä on käynyt vaan niin huonotuuri että ette ole ovulaation aikaan olleet sängyssä. Munasolu on hedelmöittymiskelpoinen sen 24h. Jos ette ole yrittämällä yrittäneet, eli ette ole käyttäneet ovistestejä? Ei se minusta silloin ole tutkimuksiin lähdön paikka ja luovuttamisen aika. Jos ette ole kunnolla yrittäneetkään. Ei niitä lapsia tehdä ihan millä kiertopäivillä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja dgjlö;23833272:
Jos teillä on käynyt vaan niin huonotuuri että ette ole ovulaation aikaan olleet sängyssä. Munasolu on hedelmöittymiskelpoinen sen 24h. Jos ette ole yrittämällä yrittäneet, eli ette ole käyttäneet ovistestejä? Ei se minusta silloin ole tutkimuksiin lähdön paikka ja luovuttamisen aika. Jos ette ole kunnolla yrittäneetkään. Ei niitä lapsia tehdä ihan millä kiertopäivillä vaan.

Voi ollakin ihan hyvin, ettei olla oltu aina juuri tuona aikana puuhissa, muuten kyllä ihan normaalisti harrastetaan päivittäin - joka toinen, eli ihmettelen jos näin olis käynyt.. On tietty päiviä jolloin ei ehkä muutamaankaan päivään, ja hassusti kaikki osuu aina ovikseen :) Mitenhän nämä ovulaatiotestit sit kertoo? On meinaan melko kalliita, niin kertooko ihan päivän, vai onko samanlainen homma kuin esim raskaustesti? :) Sit vois tulla kalliiks? :(

Alkuperäinen kirjoittaja dgjlö;23833272:

Öö, mites tutkimuksiin lähtö on luovuttamista?

meil paketti ilmoitti saapumisesta noin kaks vuotta kun ehkäsy jäi pois. kans kierto todella epäsäännöllinen. mitä ehkäsy käytitte? esim pillerit voi vaikuttaa viel puol vuotta kiertoon. suosittelen menee terveyskeskukseen ja saatte sieltä lähetteen eteenpäin. voi olla et jollain hormonilääkkeil homma lähtee sujuun.

Käytin pillereitä, jotakin yasmin merkkisiä, sellain oranssi-vaalea pakkaus, ja tosiaan n. 4v sitten jäänyt pillerit jo, et en usko että enään vaikutusta. Mut siis, onko kenelläkään tietoa miten tuo ovis testi sit toimii? Et tarviiko niit tehä kokoajan, vai antaako selvän vastauksen et koska?

Yhteistyössä