Mikä perhemalli kyseessä? Uusioperhe, adoptioperhe, ydinperhe vai joku muu, mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä ei eksy tieltä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä ei eksy tieltä

Vieras
Naisella on 2 lasta.
Nainen tapaa lapsettoman miehen ja menee tämän kanssa naimisiin.
Heille syntyy yhteisiä lapsia. Mies adoptoi naisen lapset jotka naisella jo oli kun mies ja nainen tapasivat.

Onko kyseessä uusioperhe? Vai käytetäänkö tuota nimitystä silloin kun mies ei ole adoptoinut lapsia?

Onko kyseessä adoptioperhe vai käyttävätkö adoptioperheet edes nimitystä adoptioperhe ja adoptiolapset sillä iahn omia kaiketi ne adoptoidutkin ovat?

Vai onko kyseessä ydinperhe joka muodostuu adoption kautta?

Vai uusio-adoptioperhe?

Meillä ei tuo lapsiluku täsmää ihan, mutta muuten kuvio on tuo ja me ollaan kyllä ydinperhe,tai siis koetaan olevamme ydinperhe. Meidän ydinperhe ei oo vaan alunperin muodostunut ihan perinteisesti.;)

Mä sanoisin, että ydinperhe, koska adoption myötä niistä naisen lapsista tulee virallisesti myös miehen lapsia. Ja kaikista tulee yhtäläisiä sisaruksia. Adoptioperheet eivät välttämättä tykkää käyttää termiä adoptioperhe, sillä he elävät nyt ihan normaalia perhe-elämää ja heillä on ihan omat lapset. Ainakaan mun tuntema adoptioperhe ei tykkää siitä, että jatkuvasti muistutetaan siitä adoptiosta. he ovat nyt ihan vaan perhe. Eivätkä he myöskään esittele poikaansa, että "tässä on meidän adoptoitu poikamme Kalle", vaan se Kalle on ihan vaan heidän poikansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä sanoisin, että ydinperhe, koska adoption myötä niistä naisen lapsista tulee virallisesti myös miehen lapsia. Ja kaikista tulee yhtäläisiä sisaruksia. Adoptioperheet eivät välttämättä tykkää käyttää termiä adoptioperhe, sillä he elävät nyt ihan normaalia perhe-elämää ja heillä on ihan omat lapset. Ainakaan mun tuntema adoptioperhe ei tykkää siitä, että jatkuvasti muistutetaan siitä adoptiosta. he ovat nyt ihan vaan perhe. Eivätkä he myöskään esittele poikaansa, että "tässä on meidän adoptoitu poikamme Kalle", vaan se Kalle on ihan vaan heidän poikansa.

Virallisesti ehkä, muttei biologisesti. Eli uusioperhe.

Kiitos vastauksista.

Tätä asiaa olen pohtinut useamman kerran sillä mitä enemmän asiaa pohtii, sen monimutkaisemmalta se tuntuu. Jos asiaa ei sen syvemmin pohdi niin ydinperheeltä em. perhemalli tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Eli onko sellainenkin perhe, jossa vanhemmat ovat yhdessä adoptoineet lapsen/lapset, uusioperhe? Koska lapset eivät ole heidän biologisesti? Mun mielestä uusioperhe tarkoittaa sitä, että perheen lapsilla on eri huoltajia ja eri vanhempia. Mutta jos mies on adoptoinut naisen lapset, hän on virallisesti niiden huoltaja ja vanhempi.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Eli onko sellainenkin perhe, jossa vanhemmat ovat yhdessä adoptoineet lapsen/lapset, uusioperhe? Koska lapset eivät ole heidän biologisesti? Mun mielestä uusioperhe tarkoittaa sitä, että perheen lapsilla on eri huoltajia ja eri vanhempia. Mutta jos mies on adoptoinut naisen lapset, hän on virallisesti niiden huoltaja ja vanhempi.

Adoptioperhe on uusioperhe, kyllä.