Mikä päivähoito 2 vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakee

Vieras
Mun pitäis nyt hakea päivähoitopaikkaa elokuuksi, silloin 2 vuotiaalle neidille.

Mikä olis sun mielestä paras vaihtoehto? Millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon?

Oletteko te käyneet tutustumassa esim. päiväkoteihin ennen paikan hakemista vai mistä sen tietää, mikä pk on hyvä? Ei ole nimittäin tuttuja esim. samalla alueella, että heiltä vois saada kokemuksia.

Entä jos valitsee pph:n? Siinä ei kai ole toiveisiin varaa vaan sieltä kunnalta vaan osoitetaan joku hoitaja, jolla on vapaata? Mitä jos ei hoitajan kanssa sujukaan yhteistyö, onko paikan vaihtaminen aivan mahdottoman vaikeaa?

Mitä mieltä te olette ryhmäperhepäiväkodista ja päiväkodista? Kumpi olis ton ikäiselle parempi?

Mua mietityttää nämä asiat suuresti ja esikoinen kyseessä, niin hirvittää kun ei tiedä mikä on viisasta...

Minulla 3v ja 1,5v ovat päiväkodissa ja minusta paras vaihtoehto. Ovat samassa pienten ryhmässä ja kaikki mennyt erittäin hyvin. Minä en enää osaisi edes ajatella muuta vaihtoehtoa heille. Täällä on hyvin vähän perhepäivähoitajia ja osasta olen kuullut negatiivisia juttuja, joten päädyimme heti päiväkotihoitoon, joka on ollut erinomaista.

Täällä ainakin pph:lle pääsy niin vaikeaa, että jos sen paikan saa niin sitä ei kyllä vaihdeta. Joten kannattaa miettiä tarkkaan. Minä en ole koskaan ymmärtänyt päiväkodeista tulevaa kritiikkiä esim. isoista ryhmäkoosta. Meidän lasten ryhmässä on 12 lasta joista puolet on 3 päivää tai vähemmän hoidossa, joten harvoin on 6-7 lasta enempää hoidossa kerrallaan. 3 hoitajaa aina.

Kokemusta ei ole, mutta meidän poikaset lähtee syksyllä hoitoon ja ovat silloin 1,5 v ja 2,5 v. Olen hakenut päiväkotiin.
En oikein tiedä miksi, jotenkin se vaan tuntui hyvältä.

Muutetaan ennen sitä uuteen kaupunkiin, joten en tutustunut kun netissä päiväkoteihin. Ja koska ei vielä tiedetä mistä päin meille koti löytyy, niin hain keskustan päiväkotiin. Ja se näyttikin tosi viihtyisältä, vanha puutalo. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Täällä ainakin pph:lle pääsy niin vaikeaa, että jos sen paikan saa niin sitä ei kyllä vaihdeta. Joten kannattaa miettiä tarkkaan. .

Täällä ilmeisesti olis mahdollisuus saada pph paikka aika helpostikin. Mutta kun olen sitten tavallaan vähän epävarma sen suhteen... päiväkodissa olis kuitenkin aina useampi ihminen töissä ja siten todennäköisempää, että ainakin jonkun kanssa synkkaa niin itsellä kuin lapsellakin. Mutta entä jos pph:n kanssa on kovin eri mieltä asioista? Neuvottelemaan lähteminen tuntuu jotenkin vaikeammalta kuin pk:n henkilökunnan kanssa. Tiedä sitten miksi.

Ja toinen juttu on se, että en haluais sellaista pph paikkaa, jossa hoitajalla on omia pieniä kotona. Kun musta tuntuis kuitenkin, että hän on kotona vaan siksi, että saa olla omien kanssa ja ottaa ne vieraat vaan pakolliseksi pahaksi ja rahan toivossa. Anteeksi kaikki pph:t, joita tää loukkaa, tiedän että ette kaikki ole sellaisia! Mutta pelkäisin, että se meille sattuva pph on. Niin sitä just mietin, että mitään toiveita tuollaisten asioiden suhteen ei varmaan voi esittää..

Meidän kaksivuotias on päiväkodissa, enkä minäkään edes harkinnut mitään muuta vaihtoehtoa. Hän aloitti hoidon 1 v 9 kk iässä.
Tutkailin alueen päiväkoteja, kävelylenkeillä kävelin niiden ohi ja kyyläsin mitä pihassa tapahtuu :snotty: ja illemmalla kävin kurkkimassa ikkunoistakin sisään :ashamed: . Kyselin naapureilta ja alueella asuvilta tutuilta mielipiteitä. Soitin jokaiseen päiväkotiin ja kyselin että onko teillä paikkoja, minkä ikäisiä lapsia on ja miten paljon. Valitsin sitten tuon pk:n missä poika on, koska se on rakennuksena kiva, lähellä kotia, sopivan pieni (vain kaksi ryhmää: taaperot ja esikoululaiset), henkilökunta vaikutti mukavalta, ja lisäksi se on saman päiväkodin alainen kuin esikoisenkin pk, eli sieltä siirrytään myöhemmin siihen päiväkotiin missä esikoiseni on (yleensä joku hoitajista siirtyy mukana) ja esikoisen päiväkodista olen tykännyt tosi paljon. Esikoisen pk:n valkkasin samaan tapaan :).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Täällä ainakin pph:lle pääsy niin vaikeaa, että jos sen paikan saa niin sitä ei kyllä vaihdeta. Joten kannattaa miettiä tarkkaan. .

Täällä ilmeisesti olis mahdollisuus saada pph paikka aika helpostikin. Mutta kun olen sitten tavallaan vähän epävarma sen suhteen... päiväkodissa olis kuitenkin aina useampi ihminen töissä ja siten todennäköisempää, että ainakin jonkun kanssa synkkaa niin itsellä kuin lapsellakin. Mutta entä jos pph:n kanssa on kovin eri mieltä asioista? Neuvottelemaan lähteminen tuntuu jotenkin vaikeammalta kuin pk:n henkilökunnan kanssa. Tiedä sitten miksi.

Ja toinen juttu on se, että en haluais sellaista pph paikkaa, jossa hoitajalla on omia pieniä kotona. Kun musta tuntuis kuitenkin, että hän on kotona vaan siksi, että saa olla omien kanssa ja ottaa ne vieraat vaan pakolliseksi pahaksi ja rahan toivossa. Anteeksi kaikki pph:t, joita tää loukkaa, tiedän että ette kaikki ole sellaisia! Mutta pelkäisin, että se meille sattuva pph on. Niin sitä just mietin, että mitään toiveita tuollaisten asioiden suhteen ei varmaan voi esittää..

Sitähän ei voi tietää minkälainen pph itselle sattuisi ja tiedän, että suurinosa on tosi hyviä ja osaavia aivan varmasti, mutta joukkoon mahtuu myös huonoja, joten minä valitsin siksi päiväkotihoidon. Meillä on sattunut todella hyvä tuuri sen suhteen, että kaikki kolme hoitajaa ovat aivan ihania (päiväkodin johtaja ei kyllä ole, mutta sen kanssa ei tarvitse tekemisissä ollakaan) Sijaisetkin olleet tosi mukavia. Kertoo jo sekin, että meidän pienet haluaa jäädä hoitoon nauraen ja vilkuttaen :) Pelkäsin kovasti varsinkin tuon kuopuksen takia kun on niin pieni, mutta kaikki mennyt paremmin kuin hyvin. Minusta päiväkoteja haukutaan ihan turhaa. Pienillekin oikein hyvä ja turvallinen paikka ja meidän lapset aina tottuneet vilinään ja menoon, joten he ainakin viihtyvät. Tietysti aremmat lapset viihtyvät paremmin pph:lla.

et kun tuo meidän neiti on luonteeltaan aika sellainen "hitaasi lämpiävä" ihmisiä kohtaan. Eli vierastaa helposti ja on vähän äidin mössykkä :) Hällä on käyny puolivuotiaasta saakka pari kertaa viikossa hoitotäti, jota hän rakastaa ja jonka kanssa jää ihan ilman itkuja. Niin kun tää hoitotäti sattuu olemaan meidän alueen yhdessä pk:ssa ja hän on tuota hoitopaikkaa kehunut, MUTTA. Hoitotäti on siis "isojen" ryhmässä eli ei siinä, mihin meidän neiti menis. Niin onko se nyt sitten hyvä vai huono juttu? Siis onko se kaksivuotiaalle hyvä juttu, että siellä silloin tällöin näkee esim. pihalla sitä tuttua tätiä vai tuleeko siitä vaan paha mieli, kun ei se täti kuitenkaan hänen kanssa siellä pysty olemaan?

Kuulostaa varmaan tosi pikkujutulta, mutta musta tuntuu isolta. Nimittäin kun meillä on mummit ja kummit ja noin kaukana ja tää hoitotäti on oikeestaan ainoa ihminen meidän vanhempien lisäksi, jonka hoidossa neiti on ollu ja johon luottaa.

Ai juu, saahan täälläkin toki esittää toiveen hoitopaikasta, haki sitten päiväkotipaikkaa tai pph-paikkaa. Toiveet toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Mulla oli ykköstoiveena nuo lasten nykyiset päiväkodit, ja kaksi muuta alueen päiväkotia kakkos- ja kolmostoiveina. Lisätietojen kohdalle laitoin, että en halua perhepäivähoitoa.

et kun tuo meidän neiti on luonteeltaan aika sellainen "hitaasi lämpiävä" ihmisiä kohtaan. Eli vierastaa helposti ja on vähän äidin mössykkä :) Hällä on käyny puolivuotiaasta saakka pari kertaa viikossa hoitotäti, jota hän rakastaa ja jonka kanssa jää ihan ilman itkuja. Niin kun tää hoitotäti sattuu olemaan meidän alueen yhdessä pk:ssa ja hän on tuota hoitopaikkaa kehunut, MUTTA. Hoitotäti on siis "isojen" ryhmässä eli ei siinä, mihin meidän neiti menis. Niin onko se nyt sitten hyvä vai huono juttu? Siis onko se kaksivuotiaalle hyvä juttu, että siellä silloin tällöin näkee esim. pihalla sitä tuttua tätiä vai tuleeko siitä vaan paha mieli, kun ei se täti kuitenkaan hänen kanssa siellä pysty olemaan?

Kuulostaa varmaan tosi pikkujutulta, mutta musta tuntuu isolta. Nimittäin kun meillä on mummit ja kummit ja noin kaukana ja tää hoitotäti on oikeestaan ainoa ihminen meidän vanhempien lisäksi, jonka hoidossa neiti on ollu ja johon luottaa.

Minäkin pelkäsin lasten päivähoitoon menoa, koska meillä sukulaiset ja kaikki asuvat 500 km päässä, joten lapset eivät olleet oikeastaan koskaan olleet missään hoidossa tai kukaan muu hoitanut kuin minä ja mies. Tällä ei varmaan ole vaikutusta, koska meidän lapset sopeutui todella nopeasti.
Äkkiä ne lapset oppii, että hoitotäti on siellä isojen puolella enkä usko että siitä mitään vaikeuksia syntyy. Meidän päiväkodissa monella hoitajalla on omat lapset toisessa ryhmässä ja ei ole tuottanut mitään vaikeuksia, vaikka lapset näkevät äidin pihalla. Voi jopa helpottaa ero ahdistusta jos on tuttuja naamoja välillä :)

minä liputan ryhmiksen puolesta.
Sieltä löytyy päiväkodin ja pph hyvät puolet.
Pienempi yksikkö kuin päiväkoti, eli lapset saavat yksilöllisempää hoitoa.
Jos pph sairastuu, lapsi varahoitoon, joka mahdollisesti outo paikka jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Päiväkotiin, äärimmäisessä pakossa ryhmäperhepäivähoitajalle.

Nostelen ja kyselen, että olisko kellään kokemuksia tuosta ryhmäperhepäivähoidosta?

esikoinen oli pelkästään pph:lla, oli hyviä ja vähemmän hyviä hoitajia ja hoitajan sairastuessa outoon varahoitopaikkaan.
Kakkonen oli pph:lla ja päiväkodissa. Päiväkoti oli liian iso, laitosmainen, vaikka tyttö oli silloin 5v.
Kuopus ollut pph:ssa ja nyt ryhmiksessä.
Eli kaikesta löytyy kokemusta, ja liputan ryhmiksen puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Päiväkotiin, äärimmäisessä pakossa ryhmäperhepäivähoitajalle.

Nostelen ja kyselen, että olisko kellään kokemuksia tuosta ryhmäperhepäivähoidosta?

Itse olen ollut töissä sekä ryhmikssissä että päikkäreissä, ja kyllä se hoidon laatu on kinni ihan paikasta, ei siis voi sanoa suoralta kädeltä että toinen hoitomuoto olisi parempi/huonompi, on niin paljon kiinni henkilökunnasta, tilojen toimivuudesta, ryhmien koosta jne. Sun täytyy vaan siellä omilla kulmilla kysellä kokemuksia eri paikoista, ja täällä meillä päin kyllä silti harvoin pääsee sinne mihin hakee, vaan on otettava se paikka mikä on vapaa! tsemppiä!

Yhteistyössä