Mikä paikka on se mistä on kotoisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enmistäänkotoisin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enmistäänkotoisin?

Vieras
Niin otsikossa kysymys. Jos on muuttanut lapsena tosi usein niin mikä on se paikka mistä on kotoisin? Tuntuisi hassulta sanoa että olen kotoisin sieltä missä synnyin kun en muista siitä edes mitään. Viisaammat auttakee!

Mulla sama ongelma. Nyt oon asunu yli 10 v nykyisellä paikkakunnalla. Mutta yleensä oon sanonu et oon syntyny Rovaniemellä ja että vanhemmat asuu nyt Oulussa et sieltä muutin tänne.

No sanoo sitten että on syntynyt esim. Porvoossa , mutta asunut vähän siellä ja täällä.

Mä olen kotoisin Helsingistä ja asun nyt Espoossa, mutta minun sukujuureni ovat peräisin Savosta ja Pohjanmaalta.

[QUOTE="Vieras";22196603]Ei sillä ole välttämättä väliä. Kotiseutu voi olla sekin, missä nyt asut. Se tärkein paikka, koti.[/QUOTE]

Ei se kyllä voi kun nykyisellä asuinseudulla kysellään mistä olen kotoisin. Itse olen vastannut aina että olen asunut vähän joka paikassa mutta tuntuu että ihmiset pitävät minua ihan tyhmänä, ihan kuin en puhuisi ihan totta.

Ennen oltiin kotoisin sieltä missä sukulaiset asui. Nykyisin on vähän vaikeampaa, kun muutetaan ja usein isovanhemmat asuu ihan eri paikkakunnilla ja samoin sisarusten perheet eri paikkakunnilla. Voi olla niinkin, ettei ole kotoisin oikeastaan mistään. On vain syntymäkaupunki ja asuinkaupunkeja. Ehkä voi sanoa, että on esim. jossain kaupungissa viettänyt lapsuuden ja nuoruuden.

Minä sanon olevani kotoisin sieltä, missä olen asunut elämässäni pisimpään. Muutin 5-vuotiaana paikkakunnalle, jossa sitten asuin niin kauan, että lähdin opiskelemaan. Ja puolittain vielä senkin jälkeen. Sieltä minä olen kotoisin, en sieltä, missä nuo 5 ensimmäistä vuotta asuin.

Minusta ihminen on kotoisin sieltä, mihin itse tuntuu kuuluvansa. Sieltä, mikä on jättänyt merkittävimmät muistot itselle jne.

Alkuperäinen kirjoittaja enmistäänkotoisin?;22196640:
Ei se kyllä voi kun nykyisellä asuinseudulla kysellään mistä olen kotoisin. Itse olen vastannut aina että olen asunut vähän joka paikassa mutta tuntuu että ihmiset pitävät minua ihan tyhmänä, ihan kuin en puhuisi ihan totta.

Entä jos näissä tilanteissa kertoo, mistä suvusta on kotoisin - jos tunnet yhteyttä sukuusi? Jotkut kuuluu ihmisiin, ei paikkoihin. Sen voi sanoa.

Yhteistyössä