Mikä on työpaikkakiusaamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rämpijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rämpijä

Vieras
Minkälaisissa tilanteissa olet kokenut tulleesi kiusatuksi työpaikalla?

Tuntuu että en enää tiedä missä menee raja milloin on syytä esim. jutella luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun kanssa. Ja mitä sitten tapahtuu? Tiedän toimineeni joissain asioissa huolimattomasti tai en tarpeeksi skarpisti / ripeästi, en siis ole täydellinen. Kuitenkin olen omasta mielestäni tehnyt parhaani ja tietyillä osa-alueilla olen mielestäni hyvinkin taitava. Ammatillinen itsetuntoni on murentunut nykyisessä työpaikassa, aikaisemmissa sain paljon kehuja ja minua sanottiin lahjakkaaksi.

Näen että työpaikallani ihmisiä kohdellaan räikeän eriarvoisesti, säännöt eivät ole kaikille samat edes ihan perusasioissa kuten työajoissa tai aikatauluissa. Yhdelle huomautetaan vähäpätöisistä asioista toisten eläessä samojen asioiden suhteen todella leväperäisesti. Sairauden sattuessa sijaistusta ei hoideta kunnolla ja jos sen jälkeen tulee ongelmia kuroa aikatauluja umpeen ja kiireen aiheuttamaa sählinkiä, tulen ristiinnaulituksi.

Sanomiseni tulkitaan aina mahdollisimman negatiivisesti. Esimerkiksi jos kysyn "Onko sinulla toiveita tämän asian suhteen?" tai "Millaisen ratkaisun haluaisit nähdä tässä?" se tulkitaan niin että yritän sälyttää tehtäväni muille. En siis saisi yrittää kommunikoida työtehtävistäni toisten kanssa, ja olen ainoa joka hoitaa tiimissäni juuri tätä tehtävää. Minun työtäni kaikki saavat kyllä vapaasti kommentoida kun siltä tuntuu, ja jos ilmaisen harmistusta asiasta, olen liian herkkänahkainen, jos sanon että muutetaan vain, ei se minua haittaa, se tulkitaan helposti niin että olen välinpitämätön. Olen typertynyt.

Mitä voi tehdä jos joku panettelee sinua esimiehelle jatkuvasti ja esimies komppaa tätä sokeasti ja sanoo suoraan tekevänsä näin koska "Olet helpommin korvattavissa kuin tuo toinen." Eikö esimiehellä ole vastuuta sanomisistaan tai velvollisuutta kohdella ihmisiä tasapuolisesti?

Onko esimiehellä vaitiolovelvollisuus? Saako esimies referoida toisen työntekijän ilkeitä sanomisia haukutulle henkilölle itselleen?

Olen aivan rikki. Onneksi on myös ihmisiä jotka näkevät asiat samoin kuin minä, muuten tulisin hulluksi. Todellisuudentaju hämärtyy enkä enää tiedä mikä pitää paikkaansa ja missä olen toiminut itse hölmösti.

Tuntuu pahalta palata loman jälkeen töihin, vaikka pitäisi olla kiitollinen että on työpaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Rämpijä;26654141:
Mitä voi tehdä jos joku panettelee sinua esimiehelle jatkuvasti ja esimies komppaa tätä sokeasti ja sanoo suoraan tekevänsä näin koska "Olet helpommin korvattavissa kuin tuo toinen." Eikö esimiehellä ole vastuuta sanomisistaan tai velvollisuutta kohdella ihmisiä tasapuolisesti?

Onko esimiehellä vaitiolovelvollisuus? Saako esimies referoida toisen työntekijän ilkeitä sanomisia haukutulle henkilölle itselleen?

Nuo muut kohdat ovat ehkä vähän tulkintajuttuja - en tarkoita etten usko sinua, vaan että monella työpaikalla on noita epäkohtia, ja niitä on vaikea "todistaa" kiusaamiseksi, jos tiedät mitä tarkoitan. Kuulostaa siltä, että taustalla on lähinnä tehtävänsä huonosti hoitava esimies, jolloin tuollaista kitkaa syntyy helposti.
Sen sijaan tuo, että esimies on sanonut sinulle tuolla tavalla, menee jo kohtuuttomuuksiin ja henkilökohtaisuuksiin.
Suosittelen pitämään päiväkirjaa, johon voit kirjata työpaikan tapahtumia. Vaikka et veisikään asiaa eteenpäin, voit itse jäsennellä näitä juttuja sen avulla. Voithan joka tapauksessa mennä luottamusmiehen puheille, muutenkin kuin kiusaamisen takia, jos esimiestyö on noin retuperällä.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Sanon vielä, että en siis todellakaan epäile enkä vähättele tuota kiusaamisasiaa - tarkoitin lähinnä sitä, että jos työpaikalla on tuollainen tilanne, älä turhaan rääkkää itseäsi miettimällä onko kyseessä työpaikkakiusaaminen vai joku muu. Tuosta listastasi kuitenkin löytyy jo niin monta asiaa, jotka pitäisi korjata ihan koko työporukan hyväksi.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Työstä annettava palaute ei ole kiusaamista. Esimiehen on siihen puututtava ja itsekin mainitsit, että joissakin asioissa olet huolimaton. Mutta eriarvoinen kohtelu on kiusaamista, jos siihen ei ole päteviä syitä, esim jollekin annetaan vaativampia töitä kuin muille, koska hän on niihin pätevä. Vähättely ja ulkopuolelle jättäminen on myös kiusaamista.Lyhyesti siis, asiallisesti annettu palaute, johtaminen ja vaatimukset noudattaa sääntöjä ei kiusaamista vaan esimiestyötä. Syrjintä, vähättely, julkisesti arvostelu, henkilökohtaisten asioiden ja ominaisuuksien ( siis muiden kun työsuorituksen) arvostelu taas ovat kiusaamista. Ensin puhutaan esimiehelle tai esimiehen pomolle, sitten ts valtuutetulle ja jos aihetta on eikä hommaa saada kuntoon näin, niin sitten "työsuojelupiirille".

Yhteistyössä