Mikä on teistä ns. normaalia elämisen ääntä kerros/rivitalossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Esimerkiksi lasten äänet...onko eroa sillä, että vauva/taapero itkee yöllä, tai sillä että 11-12 v huutaa, karjuu, kiroilee, paiskoo tavaroita, potkii ovia yms keskellä yötä ja äiti antaa samalla mitalla takaisin?

Naapuritalon asukkaan kanssa juteltiin tästä...hän oli saanut kuulla, että "kyllä normaaleja elämisen ääniä pitää sietää " kun oli uskaltanut toivoa hiljaisuutta kuunneltuaan parin tunnin ajan yläkerran 11-12 veen raivoamista keskellä yötä. Eikä muuten oo erityislapsi.

Vauvan ja taaperon itkut yöllä on normaalia, samoin vähän isompien lastenkin. Mutta huutopotkuraivarit ei ole normaalia elämisen ääntä, etenkään noin ison kohdalla, uhmiksen (n. 3 vuotiaan) kohdalla voisin senkin laskea elämisen ääneksi. Tosin aika harvoin taitavat tuon ikäiset kuitenkaan yöllä uhmailla :)

Kyllä mulla riittää ymmärrystä myös naapurin teinien raivokohtauksille. Tosin ei niitä kovin usein satu. Eihän sekään vaihe kovin montaa vuotta kestä, mulla aina nousee hymy huulille kun kuuntelen sitä, muistelen omaa teini-ikää... ;)

Tottakai on eroa.

Siis normaali elämisen ääni päiväsaikaa nyt kuuluu kerrostaloihin. Siltä ei voi välttyä edes näin yötyötä tekevä. Yöaikaan pitäisi tietty rauhoittaa meteli, mutta kun on pienistä lapsista kysymys niin eihän se aina onnistu. Eli tottakai naapureiden kuuluu vaan sietää vauvan itkua tai isommankin, kipeän lapsen ääntä.

Mutta nuo 11v:n kiukkukohtaukset. :/ Pitäisi kyllä saada hoidettua muuten. Ja jos vaikka lapsi on sellainen ettei saa rauhoitettua niin aikuisen raivoaminen siinä sivussa kyllä kuulostaa siltä ettei keinotkaan ole ihan oikeat.

No keskellä yötä tuo ei musta ole normaalia. Mä pidän normaalina sitä pientä lasta joka ei ymmärrä et hiljaisuus on 22-07, mutta kyllä isommat lapset jo alkaa ymmärtää et se on hiljaisuus ja sit ollaan hiljaa.

No joo, ei kai kukaan tuommosta normaalina pidä?!
Vauvat itkevät, sen kaikki tietävät ja se nyt pitäis ymmärtää, mut kaikenlainen muu yöllinen häiritsevä mekastus on mun mielestä epänormaalia eikä muiden kuulu semmoista sietää.

Vauvan tai pienen lapsen öiselle itkulle ei kukaan mahda mitään ja se on ihan normaalia elämisen ääntä. Lapsen leikit ym. on normaalia.

Noin ison lapsen pitäisi jo tietää mikä on öiseen aikaan ihan ok kerrostalossa ja ainakin nyt aikuisen ihmisen pitäisi se tietää. Eli eihän toi nyt mene alkuunkaan normaalien elämisen äänien piikkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
No keskellä yötä tuo ei musta ole normaalia. Mä pidän normaalina sitä pientä lasta joka ei ymmärrä et hiljaisuus on 22-07, mutta kyllä isommat lapset jo alkaa ymmärtää et se on hiljaisuus ja sit ollaan hiljaa.

peesi

No ei ehken ole normaalia jos 12-v huutaa ja riitelee tuntikausia, mutta jos tuo on satunnaista niin en alkais vielä kamalasti valittaa.
Mietin lähinnä et jos kyseessä on tilanne jossa tää lapsi/nuoren alku olisi vaikka lähdössä kaupungille iltayöstä kavereiden kanssa ja äiti ei päästä ja lapsi saa raivarit eikä rauhoitu. Kyllä minäkin äitinä jo huutaisin kilpaa..
Kun fyysistä kuritusta ei saa käyttää, ja sopivassa murrosiässä oleva tapaus ei välttämättä puhetta usko, niin ei siinä välttämättä ole kovin paljoa keinoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei ehken ole normaalia jos 12-v huutaa ja riitelee tuntikausia, mutta jos tuo on satunnaista niin en alkais vielä kamalasti valittaa.
Mietin lähinnä et jos kyseessä on tilanne jossa tää lapsi/nuoren alku olisi vaikka lähdössä kaupungille iltayöstä kavereiden kanssa ja äiti ei päästä ja lapsi saa raivarit eikä rauhoitu. Kyllä minäkin äitinä jo huutaisin kilpaa..
Kun fyysistä kuritusta ei saa käyttää, ja sopivassa murrosiässä oleva tapaus ei välttämättä puhetta usko, niin ei siinä välttämättä ole kovin paljoa keinoja.

Se on kuulemma 1-3 kertaa kuukaudessa tapahtuvaa, ja syynä vaikkapa se että äiti käskee laittaa pleikkarin pois ja mennä nukkumaan...

Ja mun mielestä aikuisen ihmisen ainakin pitää osata pitää turpansa kiinni yöllä, jos asuu kerrostalossa tai rivarissa. Pitäisi edes osata pahoitella asiaa naapureille, eikä tiuskaista että "muuttakaa korpeen jos ette normaaleja elämisen ääniä siedä " yms ylimielistä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Se on kuulemma 1-3 kertaa kuukaudessa tapahtuvaa, ja syynä vaikkapa se että äiti käskee laittaa pleikkarin pois ja mennä nukkumaan...

Ja mun mielestä aikuisen ihmisen ainakin pitää osata pitää turpansa kiinni yöllä, jos asuu kerrostalossa tai rivarissa. Pitäisi edes osata pahoitella asiaa naapureille, eikä tiuskaista että "muuttakaa korpeen jos ette normaaleja elämisen ääniä siedä " yms ylimielistä.

No vielä yrittäsin ehken ymmärtää, et tää äiti sanoo noin naapurille kun häpeää et ei saa lasta muuten kuriin..
Mut siis, kyllä mä ainakin kävisin naapureilta pyytämässä anteeks(ja laittaisin lapsenkin pyytämään anteeksi, jos se sen jälkeen oppis olee mekastamatta)tuollaisen jälkeen ja olisin tosi nolona. Oon itse käyny pyytämässä anteeksi ihan tuon uhmaikäisen kiukkukarjumista kun se tapahtui illalla myöhään ja varmasti kuului naapuriin.
Ei taida oikein olla tavat hallussa tolla naapurilla.
Mä varmaan kuittaisin asiasta sille pojalle jos äidille sanominen ei auttais, siis ihan rakentavaan sävyyn tyyliin et "me nukutaan öisin ja sun lapsellinen kiukkuaminen kuuluu meille ja häiritsee, jos olisit 3-v ymmärtäisin mut noin iso vois kai jo ajatella naapureitakin".

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:
Vauvan ja taaperon itkut yöllä on normaalia, samoin vähän isompien lastenkin. Mutta huutopotkuraivarit ei ole normaalia elämisen ääntä, etenkään noin ison kohdalla, uhmiksen (n. 3 vuotiaan) kohdalla voisin senkin laskea elämisen ääneksi. Tosin aika harvoin taitavat tuon ikäiset kuitenkaan yöllä uhmailla :)

Kyllä meidän uhmis vaan yölläkin saattaa uhmailla.

Olet ihan oikeassa siitä että jos huuto potku raivarit on satunnaisia niin sillekkin voi olla ihan perusteellinen selitys...mutta tuosta aikuisen huutamisesta olen erimieltä...Perustan tämän psykologian optintoihini ja se todellakin toimii (käänteinen psykologia) jos lapsi huutaa ja aikuinen on rauhallinen korostuu aikuisen auktoriteetti niin että se on uskottavampi jos taas aikunenkin huutaa ei nuori usko että rajat tulee tässä vastaan. itse kyllä hoitajana ottaisin pakollakin syliin 12 huutopotku raivari lapsen ja pittäisin syli otteessa niin pitkään kun hän rauhottuisi. (syliote=Pyritään pitämään lapsi/nuori paikallaan ja estämään häntä vahingoittamasta toisia tai itseään, tämä keino on sallittu eikä liity mitenkään väkivaltaan vaikka jotkut sen fyysiseksi kurittamiseksi laskevatkin.) vaikkakin noin 12.v lapsen sylissä pitäminen voi olla jo erittäiäin vaikeaa joten jos ei lihakset riitä ni en turhaan lähtisi kokeilemaan...Muutenkin lapsella on hyvä olla ihan pienestä asti säänöllinen päivä joka sisältää kohtuulliset ja järkevästi perusteltavat säännöt(lyömättä lapsen luovuutta alas). Joka tapauksessa jokaisella on oma tapansa kasvattaa lapsi mutta huutaminen..nyt ei ole varmaan se paras vaihto ehto.

Lapsen itkut jne äänet ymmärrän ja hyväksyn. Toki jos koliikkilapsi huutaisi yläpuolella 24/7 olisi pakko käydä kysymässä voisiko he öisin olla esim eri huoneessa kun lasten makkarin yläpuolella.
Koiran jatkuvaa haukkumista jne en kuuntelisi, kävisin sanomassa.
Humalaisten tappelut, teinien popitukset jne on semmosia et hiljasuuden aikana välittömästi puhelu vartiointiliikkeelle.

Kyllä mä kestän murkunkin itkupotkuraivarit vaikka keskellä yötä, jos on poikkeuksellista ja vanhemmat tekevät asialle jotain. Kamalampaa olisi että naapurien valituksen pelossa vanhemmat antavat lastensa elää ja kasvaa ilman kuria ja sääntöjä, kunhan ovat hiljaa.

Vanhempien anteeksipyyntö ja selitys aamulla esim jo helpottaa mun vit***sta huomattavasti. Ja se että seuraavana yönä on hiljaisempaa :D

Yhteistyössä