MIKÄ on suurperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anopin kanssa vääntöä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
SuurperheSosiologiassa suurperheellä usein tarkoitetaan perhettä, jossa asuu kolme tai useampia sukupolvia (vertikaalinen) ja/tai useita sisaruksia (ydinperheitä) samassa taloudessa. Tutkimusten mukaan tällaisia suurperheitä on Suomessa esiintynyt lähinnä Itä-Suomen kaskiviljelyalueilla, ei koskaan Länsi-Suomessa.

Suomessa suurperheeksi lasketaan perhe, johon kuuluu isän ja äidin lisäksi vähintään kolme lasta. Suurperheitä hankitaan usein myös uskonnollisen vakaumuksen vuoksi: Suomessa suurperheet ovat yleisiä vanhoillislestadiolaisilla ja Herran kansalaisilla.

Perheillä oli ennen myös palvelusväkeä piikoja ja renkejä, jotka saattoivat tulla perheen kanssa niin läheisiksi, että heidät miellettiin osaksi perhettä.

Väh. 5 lasta niin lasken suurperheeksi :) 3 lasta tuntuu nykyään olevan muoti ilmiö ja monille se riittävä lapsi luku (myös sukulaisten mielestä ;) ) Meillä jäädään tosin vain 4hlö:n perheeksi eli se perinteinen 4hengen tylsä idylli :D

[QUOTE="Mä";24230712]pidän jo 4 lapsista perhettä suurperheenä,varsinkin jos lapset pienellä ikäerolla (eikä esim. 2 koululaista yli 10v ja 2 pientä.)[/QUOTE]

Toi on totta että perhe tuntuu suuremmalta, jos on 5 pientä tai 5 kouluikäistä, mutta ei niin suurelta (kuten meillä), kun esikoisella ja kuopuksella on 13v ikäero.

Tästä on aina väännetty palstalla kättä ja tullaan varmaan aina vääntämäänkin ;)
Joskus olen kuullut jopa sen, että 2 aikuista + 3 lasta on suurperhe.

Itse miellän suurperheeksi vanhemmat sekä 6+ lasta.

Meidän perheessä on vanhemmat + 4lasta. Vanhiin menee syksyllä ekalle ja nuorin täytti maaliskuussa 1v. Joidenkin mukaan ollaan siis suurperhe itse en niin vielä osaa ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja anopin kanssa vääntöä;24230654:
Anopin kanssa väännetään, niin kertokaas: MIKÄ on suurperhe? (eli montako lasta)

Miksi ihmeessä tuosta pitää vääntää? Teillä on ilmeisesti eri käsitys suurperheestä ja that's it.

Yhteistyössä