Mikä on sinun kuolemansyntisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lispetti

Tunnettu jäsen
16.09.2012
66 088
16 514
113
Mik

Mulla on näemmä himo.:D

"Onnen odotus on onni itse, onnen täyttymys on sen surma."

Himo eli hekumallisuus on kyltymättömyyttä, nautinnon palvomista. Se ei tarkoita vain vastuutonta seksiä, vaan myös kaikenlaista keinoista piittaamatonta oman edun tavoittelemista muiden kustannuksella tai mielihyvähakuista työnarkomaniaa. Himon ajama ihminen tarvitsee alati todisteita siitä, että hänet hyväksytään ja häntä halutaan: usein seksi ja rakkaus sekoittuvat. Seksi ei ole antamista tai saamista, vaan silkkaa ottamista, hurmion hakua. Himo voi äityä itserakkaudeksi.

Vastahyve: Rakkaus. Rakkaus ei hae pelkästään omaa nautintoa, vaan haluaa toiselle hyvää ja iloitsee tämän olemassaolosta. Rakkaus on antamista, ei pelkkää saamista tai ottamista.

Vinkki: Hillitse himosi, hallitse halusi: älä anna kaikille mielihaluillesi valtaa. Auta ystävää hädässä, luovuta verta ja lahjoita rahaa hyväntekeväisyyteen tunteaksesi tervettä mielihyvää.

Viha

"Rakkaus on sokea, viha vieläkin sokeampi."

Viha on tunne, joka syö ihmistä sisältäpäin, pala palalta, ilman ketsuppia. Viha estää suhtautumasta lähimmäisiin ja heidän virheisiinsä oikeudenmukaisesti. Vihan vimmassa vastapuolen uhkaaminen sivaltavin sanoin, nyrkein ja manipuloimalla tuntuu oikeutetulta, vaikkakin tuloksena on vain viattomia haavoittuneita ja kohtuutonta mielipahaa – ja sotia. Viha on pahansuopuutta, tietoista julmuutta, syyllistämistä, halua tuhota ja ennen kaikkea kostaa. Vihan voi myös kohdistaa itseensä itsetuhoisuutena.

Vastahyve: Anteeksianto. Anteeksiantavainen ihminen ei anna vihan asua tai kasvaa sisällään. Hän osaa järkeillä, miksi hän suuttui ja osaa hyväksyä tunteensa. Hän pyrkii antamaan tietoisesti anteeksi itselleen sekä muille.

Vinkki: Yritä hillitä kuohahteleva temperamenttisi, hengitä syvään. Opettele antamaan anteeksi – ennen kaikkea itsellesi. Älä jää vatvomaan menneitä, niin pääset pahasta.

Ahneus, vihaa kyllä odotin tulevaksi

"Ahne on hyvä ottaan mutta käs vapisee, jos antaa tarttis."

Ahneutta on himoita materiaa, halajata alituiseen huomiota ja valmiutta viemään vaikka tikkarin lapsen suusta. Se on kaupantekoa sellaisilla asioilla, jotka eivät sovellu kauppatavaraksi.

Ahneutta on elää yli omien – sekä muiden – varojen. Ahne vastaanottaa mielellään joululahjoja muilta, mutta ei itse paketoi paketin pakettia joulukuusen alle. Ahneus voi näkyä tiliotteessa joko plussana tai miinuksena, liiallisena työntekona burnoutin partaalla tai tärkeiden päätösten lykkäämisenä. Samaan kategoriaan liittyvät myös järkiavioliitot, ainainen rauhattomuus ja "aika on rahaa" -asenne.

Vastahyve: Viisaus. Viisas ihminen osaa tehdä elämässään oikeita päätöksiä. Viisas luottaa siihen, että hyviä asioita riittää hänen elämässään. Hän tavoittelee vain itsensä kannalta oikeasti tarpeellista ja saa sen, kun on sen aika.

Vinkki: Uskalla käydä kirpputoreilla. Opettele elämään ekologisemmin ja vaikkapa kierrättämään – ahneella kun on yleensä se surullisen kuuluisa loppu..

Voisikohan anarkisti soveltaa tuota samaa lainsäädännön kanssa? En tunnusta mitään hallitusta, joten en voi rikkoa lakia.

Yksi heppu tosiaan sanoi oikeudessa julistautuneensa itsenäiseksi valtioksi, joka noudatti omia lakejaan. Hän sai silti tuomion, koska hän teki rikoksensa Suomessa ja täällä sovelletaan Suomen lakeja. Diplomaattista suojaa hänellä ei ollut, koska Suomi ei ollut tunnustanut häntä itsenäiseksi valtioksi.

Ylpeys.
"Ylpeys käy lankeemuksen edellä."

Ylpeys karkottaa tieltään nöyryyden, pitää itseään ylivertaisena, jonka turvin saa riistää, kurittaa ja opastaa muita. Ylpeä nostaa itsensä jalustalle muiden ja itsensä ihailtavaksi sekä kaiken arvostelun yläpuolelle. Nöyryyden uupuminen arjesta aiheuttaa sen, että ihminen ei osaa suhtautua itseensä ja lähimmäisiinsä rehellisesti. Tämä saattaa näkyä rasistisena maailmankuvana, fanaattisuutena tai marttyyrimaisena asenteena. Ylpeys myös pelkää, ettei häntä hyväksytä sellaisena kuin hän on – siksi se ei myönnä mitään ja ylenkatsoo kaikkia ja kaikkea.

Vastahyve: Urhoollisuus. Urhoollisuutta on uskaltaa olla se, mikä on. Urhoollinen kestää arvostelua ja syyllistämistä ja seisoo omien mielipiteidensä ja valintojensa takana. Urhoollinen ei yritä päteä, eikä tehdä vaikutusta.

Vinkki: Tutustu vieraaseen kulttuuriin vaikka lukemalla tai matkustamalla, opettele ymmärtämään sen arvoja. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet – samoin myös muut.

Ei tuo oikein pidä paikkaansa kyllä. Ja olin melko varma, että tulis laiskuus :snotty:

[QUOTE="jepjep";29841842]ylensyönti.. myönnetään ylipaino ja oon kyllä aika herkkusuu. *huoh* mun kuolemanriski on niin sataprosenttinen.[/QUOTE]

Onko se pienempi kenelläkään muullakaan?

Mulle tuli ylensyönti. Myönnän, että ylensyön juoruja juorulehtien palstoilta tms. ja olen kyllä aikamoinen herkkusuu, mutta en koe kyllä tätä syntiä omakseni. Olisin kuvitellut, että mulle tulee ylpeys.

Ylensyönti

"Tuki vaikka veitsellä kurkkusi, nälällesi älä anna valtaa."

Ylensyöntiin on helppo nojautua surun, ilon tai tyhjyyden keskellä – kun maailma tuntuu kaatuvan niskaan, kummasti vatsa alkaa täyttyä lohturuuista. Ylensyönti on vatsan palvontaa: sen alituista vartioimista, syömisen ja juomisen jumalointia tai halveksuntaa. Ylensyönti voi äityä myös syömishäiriöksi, vääristyneeksi kehonkuvaksi ja laihduttamisella läträämiseksi.

Kohtuuttomuus tai mässäily – ei vain ruoan, vaan myös esimerkiksi viihteen, seuraelämän tai julkisuuden suhteen – estää oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden toteutumisen maailmassa.

Vastahyve: Kohtuus. Älä ole kyltymätön syömisen, juomisen tai laihduttamisen suhteen. Anna arvo ruualle ja ihmisille: älä anna niille kohtuuttoman suurta pääroolia elämässäsi.

Vinkki: Juo iso lasillinen vettä ennen jokaista ateriaa ja uskalla hakea apua lohduttomuuteesi muualta kuin suklaasta.

Yhteistyössä